zaterdag 12 mei 2018

12 mei 2018

Dag van:
Sterfdag van mijn schoonvader... verjaardag van mijn ex schoonvader. .
De láátste heb ik nooit gekend. . die stierf drie maanden voordat ik mijn ex leerde kennen..
Maar díe eerste ... de vader van Willem... ja die heb ik zeker nog mogen meemaken...
Net als mijn eigen vader, een markante man. . maar een man met gebruiksaanwijzing. . net als mijn vader. .
Van. . ik ben typisch een van die vrouwen die een man kiest die op haar vader lijkt...
De eerste keer ging dat minder goed. . heb ik waarschijnlijk alleen naar de mindere kanten van mijn vader gekeken. . kende ik op die leeftijd de andere kanten waarschijnlijk nog niet. .
Of ik wilde ze niet zien. . dat kan natuurlijk ook. .
Vreemd is dat ik toen mijn moeder als heldin zag en mijn vader, ondanks zin fantastische carrière en maatschappelijk aanzien als lastpost zag....
Nu zoveel jaren later is dat anders. . ik zie nu wel degelijk de mindere kanten van mijn moeder en de positieve dingen van mijn vader...
Dat maakte ook dat ik weliswaar weer een man als mijn vader koos maar nu met zijn positieve kanten...
En dat maakt leven met een ingewikkeld mens als Willem makkelijker en boeiend...!
 Van.... Willem lijkt op beide ouders en vooral op zichzelf en is getekend door al zijn levenservaring en zijn " zijn "....
Willem kam ook veel beter kijken naar zichzelf, daar waar ik me nog wel eens heel soms achter die ander kan verschuilen. .
Van... Willems vader en mijn vader hebben ook overeenkomst in de dood. .
Ze wilden beiden niet meer... genoeg geleefd ... beleefd ... meegemaakt.... gezien. . gehoord. .. gevoeld.. en vóór het onvermijdelijke absolute verval, het leven achter zich  willen laten. .
Het zijn keuzes. . keuzes die een ieder mens voor zich maakt. ..
Ik kan mij, ook al sta ikzelf ook al over die symbolische helft heen,  bij die keuze nog zo weinig voorstellen. .
Mijn leven begint net "rustig" te worden (nou ja. .. wat heet rustig)...
Ik wil nog best veel al voel ik dat verval heus al wel....
En ook ik heb al meerdere malen dezelfde woorden gehoord. . dezelfde beelden gezien....
Daarbij kan ik me nog geen voorstelling maken bij het feit dat ik mijn geliefden allemaal achter zou moeten laten. .(anders dan bij ziekte natuurlijk)
Maar bij hen was het anders. .....
Zij kregen het leven en namen de dood...
Van. .. en zo kabbelen de ochtend mijmeringen voorbij. ..
Over mensen die je fysiek kwijt bent..... mijn vader al 29 jaar....mijn moeder 12 jaar... andere familie... vrienden. . maar dat ze nog zo bij je blijven allemaal.... op een andere manier.
Hoe er steeds herinneringen bijkomen die je daarvoor ver weg gestopt had... hoe je, hoe meer eigen levenservaring je krijgt, anders tegen sommige dingen van ze aan gaat kijken...
Morgen ben ik jarig. .58... dan ben ik even lang vaderloos dan dat ik een vader had. ..
Toen mijn vader die leeftijd had was ik 3 jaar oud...
Ikzelf ben oma van een 14 jarige.... een 9 jarige. . een 8 jarige en een 6 jarige. .
Mijn schoonvader is vandaag precies 7 jaar geleden gestorven. ..
Het is de natuur.... dat weet iedereen. . dat je een tijd lang zonder orders verder zult moeten...maar het blijft altijd vreemd als je erbij stilstaat...
Van je stam afgerukt.... wortels verdwenen...
Je schuift een generatie op. . staat ineens zelf bovenaan die ladder. ..
Van.... kom. ... genoeg gemijmerd. . Willem gaat de buurman helpen in de tuin en ik wil in eigen tuin aan de gang. .
Alleen die verrekte handen met artrose laten me snel in de steek...
Daar is Willem alweer. . ze kunnen daar niet verder .... komen van alles tegen waar ze niet doorheen komen... graafmachine huren ....
Dat komt mooi uit. .. huren wij mee  kan nou die bamboe eindelijk weggehaald worden naast het huis. .
Bamboe die niet van ons is maar waarvan de gemeente zegt dat die ook niet van hen is... rarara....
Maar wij hebben er wel last van. . en om er nu een strijd van te maken (al zoveel telefoontjes en e-mails aan gewijd), daar hebben we geen zin in. .
Dus laten wij de wijste zijn en dat spul zelf weg laten halen... dan ruimte de gemeente het straks naar mooi op. .
Van. . Willem en ik beulen ons af in de tuin maar met drie honden om je heen is dat nog niet zo vlug gedaan  ....
Borre vindt het onkruidmes erg interessant en de bezem nóg leuker..
Dan het puin uit de tuin... oud hout. ..door de winter aangetaste bloempotten. . alles kan weg...
Dat wordt een ritje grof vuil rijden....
Altijd leuk daar. . de drukte.... de machines en walsen die van een berg en molshoopje rommel maken. ..
De mensen die daar werken hebben ook werkelijk altijd lol. .
We hebben nog niet één keer een chagrijn meegemaakt daar ...
Wat zou dat toch zijn als je daar werkt....
Werken in de afbraak sector...
Misschien dat er wel in ieder mens een potentiële sloper schuilt.
 Altijd bezig met je leven opbouwen kan best vermoeiend zijn. ..en dan lekker de boel slopen.......
Van.... tussendoor de boodschappen...
Moet je niet iets extra's voor je verjaardag halen. .?
Oeps ja. . verjaardag morgen... maar ach, ik ben niet zo van eigen verjaardagen...
Niet dat ik het erg vind om oud te worden... nee hoor... maar gewoon dat gedoe allemaal...
Ja, maar het is moederdag morgen ook. .
Pffft. . al helemaal gedoe. .
Toen de kinderen nog dingen zelf op school maakte... toen vond ik het leuk... maar al dat commerciële gedoe van nu hoeft voor mij niet. .
Van. .. terug naar huis... terug in de tuin. .
Borre en Babs blijven in de weg lopen... heb je alles geveegd, rollebollen zij er weer doorheen. ..en Blitz ....?..... ach toekijken is ook een werkwoord. ..
 We komen echter een heel eind.... en dan zijn we het zat...
Eten koken en niks meer doen...
In afwachting van het Eurovisiesongfestival. .
Vroeger als kind zaten we klaar met score lijsten. . er later belden mijn moeder,  zus en ik elkaar om de 6 nummers op om onze meningen te delen ....
Tijdens de voorronde appen mijn zus en ik regelmatig...
Maar eens kijken wat het vanavond wordt. .
Van.... schreeuwers... opera's... liefdesliedjes. .. veel digitale decors  ...... valse en zuivere noten. .. onzinliedjes en liedjes met een boodschap. . hoge en lage tonen. .. en wij Nederland die niet hoog scoren....
Jammer. . was een erg goed.... kwalitatief vooral goed nummer...
Ik hoorde er heus wel meerdere maar deze lage notering is niet verdiend. .
Misschien een kwestie van smaak. ..
Van..... ondertussen
Iedereen weet dat Willem redelijk erg verslaafd is aan zijn mobiel en aan Facebook en Instagram. ..
Plons zegt de mobiel ineens. . plons in de emmer vol sop...
Eén greep en Willem heeft hem eruit. .... valt mee zegt hij.... maar dat denken wij niet. .
Hij droogt zijn mobiel een beetje af. .... dat moet voldoende zijn. .
Nee Willem dat is het niet... ik wikkel de telefoon in een doek en druk hen tussen de zitting van de stoel. .....
Willen pakt zijn mobiel weer en steekt  de lader erin. .
Dom. . dom. .. dom. .. water detected zegt de telefoon meteen. .
Rijst denk ik nog.... maar dat heb ik niet. .
De buren wellicht. .
En ja... dus mobiel uit elkaar en in de rijst...
Föhn denk ik dan. ..
Ik zet de föhn er 10 minuten op. .
 Nu weer in de rijst....minstens een nacht Willem....
Half uur later en vier keer naar de computer gelopen om Facebook te checken. ."zal ik het nu toch even proberen"....
Nee papa/ Willem roepen zijn twee meiden en ik in koor....
Van. ... we kijken verder naar het Eurovisiesongfestival. .
Het is intussen 00.00 uur geworden. . mijn geboortedag...
Ik word suf geappt en krijg de eerste berichtjes al binnen. .
Willen heeft niks in de gaten... zijn hoofd is bij zijn mobiel ern de puntentelling van het songfestival....
Mijn kinderen snappen er niks van.... en maken dikke pret op de familie app... ze sturen gifjes En gekke filmpjes om mij me nog jariger te laten voelen nu Willem het vergeet . ...
Het is 00.30 uur.... ik ga naar boven..... Willem heeft nog niks door... teveel met zichzelf bezig. ..
00.55 uur...de deur gaat open. ..
Och ik vergeet je verjaardag.... hier is je cadeautje. ..
Ik zie niet mijn cadeautje dat we samen uitzochten maar een enveloppe waar een kaart inzit. ... waarschijnlijk met een mooie tekst zoals hij  alleen die schrijven kan. . maar ik geloof even niet meer in mooie woorden...
Eigenlijk heb ik nu nergens geen zin erin. ...
In de ochtend Willem. . dan ben je de eerste... of nee niet de eerste... want mijn kinderen en jouw kinderen en vrienden hebben me via de app al toegezongen en gefeliciteerd. . zelfs op jouw zo geliefde Facebook zie ik al felicitaties binnenkomen. . en ik weet het, ik hecht niet veel aan mijn verjaardagen .... maar een felicitatie van mijn liefste als eerste te krijgen omdat hij zo attent was om op de tijd te letten en niet op zijn mobiel.... was toch wel fijn geweest ....
Willem sluit de deur.... ik voel me toch een beetje schuldig nu. .
Zal ik dan toch maar naar beneden gaan. ..
Maar bovenaan de trap hoor en zie ik het al.....Willem zit alweer Netflix te kijken....en staat net op om Facebook op de pc te checken....
Het leven van een sociale media verslaafde....
Toch wel zorgelijk. ...
En in mijn hoofd " er is er één jarig hoera hoera" neuriënd, stap ik weer in bed....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten