maandag 28 mei 2018

28 mei 2018

Dag van:
Dat was een beroerde nacht vannacht... de slaap niet kunnen vatten. .
Toch niet extreem brak wakker vanmorgen...
Poes ligt languit een wijdbeens op haar kleedje... die heeft volgens mij ook moeite de constante temperatuur in haar lijf te behouden. ..
Borre Babs en Blitz wagen zich niet eens buiten... die breken binnen de tent af...
Van... alweer drie jaar geleden dat mijn lieve collega uit het leven stapte...
Altijd weer sta ik erbij stil... we konden haar niet vasthouden... wel loslaten...
Zo'n intens contact hadden we. . ik mis haar nog steeds...
Van... nu eerst die kledingkast verder op orde... het gaat alleen nog om een paar jurkjes... opruimen ruimt ook je hoofd op...
Heerlijk, dat tevoorschijn halen van wat al een half jaar verborgen lag...
Goh had ik dat jurkje ook?... of... oh ja da's waar, dat jurkje had ik toch nog gekocht!...
Een half uurtje later hangt alles keurig in de hangkast...
Er moet nog wel eventjes wat gestreken worden.
Pffft... al helemaal niet mijn ding strijken...'k zou niet eens weten waar de strijkbout ligt...
Ja... zo ongeveer wel maar die is intussen vast al heel ver naar achter geschoven...
Ga trouwens nu toch niet strijken bij 30 graden C...
Bij deze hitte zouden de jurkjes vanzelf glad moeten kunnen worden....
Van... honden eten. . maar trek ho maar....
Dat is balen want er zit vers vlees door en dat kan nu even niet bewaart worden natuurlijk, wil ik het ongedierte buiten de deur houden... en dat wil ik!!!!
Ach ja, ik snap het ook wel...
Van.... koffie in de zon... geen goed plan want je verbrand waar je bij zit...
Hier valt niet eens tegen te smeren...
Hoeveel vocht zou een mens verliezen op zo'n  dag als vandaag...?
Dat zoeken we op...
Gemiddeld verliest een mens per dag een halve tot één liter vocht per dag maar... Let op... nou komt ie... op een warme dag kan dat oplopen tot wel 7 liter....
Onze normale lichaamstemperatuur is 37 graden... we kunnen tot 42 graden aan... daarna wordt het levensbedreigend...
We verliezen zweet om af te koelen... we willen immers naar die 37 graden....
Van. . ik denk dat ik al zo'n 2 en een halve liter vocht kwijt ben....
Tijd om iets te doem waar ik vooral niet teveel bij beweeg...
Maar éérst het hondenbad vullen... ze staan al te popelen....
Dom dom dom dat ik nu ook de plantjes meeneem... die arme blaadjes verbranden nu helemaal in de zon...
De hondjes zijn blij..
Die springen en plonzen dat het een lieve lust is...
Het is een gevecht om wie eerst mag maar uiteindelijk komen ze allemaal aan de beurt....
https://youtu.be/LjVvzUbyTjc
Van... zo raar hè... Borres oren hangen weer... toch eens de heeft pagina raadplegen..
Nou... dat vraag je niet aan dovemansoren.... de antwoorden stromen binnen...
Het het met tandjes wisselen te maken... niet alle honden geven dat... ja wisselen wel maar hangoren niet...
Ze gaan vanzelf weer staan. . dat wachten we dan maar op... make Borre...
Van. . huh... wat ligt daar nou in het water? ...
Een markeringsbord voor bij wegwerkzaamheden...
Dat wórdt hengelen...
Au au min knie.... heb ik dat... er groeien brandnetels door de naden van de vlonder. .
Dom niet op gelet... maar het bord heb ik wel... je eet maar nooit waar het goed voor is...
Zal hem bij de kuilen van de honden neerzetten... graafwerkzaamheden...
Van....zo en dan nu de OPP'S evalueren....negen stuks.. en ik mag nog niet klagen want er zijn klassen met 16 leerlingen en dus even zoveel OPP'S (ontwikkelingsperspectief plannen)
Hierin staan alle onderwijsbehoeften dus wat een leerling nodig heeft...met de bevorderende en de belemmerende factoren...
Dan heb je ook nog de HP's (handelingsplannen)... de doelen waar je in zo'n jaar aan werkt op reken gebied, trap, sociaal emotie, spel, natuur enz.
En dan natuurlijk de opa en oma rapporten... ofwel de rapporten die ze aan familie en buren en vrienden en kennissen kunnen laten zien om geld te ontvangen, en cadeautje of gewoon simpelweg een fijn compliment. .
We noteren ons suf de komende weken dus...
Laat ik maar een begin gaan maken in de bloedhete kamer... achter een pc die ook al warmte afgeeft....
Liefst ging ik met de honden het pierenbadje in....
Van...15.00 uur... ik ben op de helft ongeveer... en Annet belt....
Ja ik had vorige week een briefje in je bus gegooid om je te laten weten dat ik langs was geweest....oooh net pas gevonden... hi hi hi... ja zo'n papiertje dwarrelt overal naartoe natuurlijk... en nooit gewoon de goede kant op zoals plat op de mat zodat jij het direct gezien had....
Maar zeg.... ik moet nog maar de Action... ga je mee...
Annet is blij... lekker even eruit na een flink aantal dagen hard weken in hst ziekenhuis op de bovenste verdieping onder een plat dak...
Van... haar voordeur staat al open als ik voor kom rijden... die wil er echt graag even uit....
Annet en ik genieten van die gekke kleine dingen ,als even shoppen of koffie leuten, een wandelingetje, net zoveel als van onze grote uitstapjes of verdere reizen...
Ik moet veel hebben vandaag... voor school... voor de honden... voor de tuin...
Heerlijk dat geslenter..... gangpad in... gangpad uit... spullen pakken en weer terugleggen... spullen pakken en in de winkelwagen houden. ..
En áls je gaat betalen vooraal niet nadenken en net doen of je gek bent...
Van...aaaaah bedelt Annet... zullen we ook nog even naar Elst naar de Spiegel (ons favoriete maar veeeeeel te dure kledingwinkeltje)....
Nou vooruit dan, zeg ik met pijn in mijn hart want natuurlijk was ik net bij de Action kassa niet gek... alleen kijken dan... of.... ach 1 jurkje dan... omdat de plank vol moet....
Au au mijn portemonnee ....
Van... wat een mazzel... op maandag gesloten... dan maar naar Albert Heyn...
Maar oh jee... Willem belt... hij is al thuis en heeft straks oudergesprekken...
Tja, dan toch even zelf de soep opwarmen en broodjes gezond maken....
Gelukkig tref ik hem nog wel...
Ik besluit eerst de OPP evaluaties af te maken... discipline discipline... ik heb me vandaag nou eenmaal voorgenomen ze af te hebben...
Zwoeg... zwoeg....KLAAR!!
Nu soep.. maar ach lieve help... moet je ruiken... gegiste soep...
Nou die kán je weggooien dus.... dan maar een broodje...
Van... doe eens gek... ik ga aan de schoonmaak...
Het vocht gutst van mijn lijf...dat wordt met gemak 7 liter...
Maar het huis blinkt...en ruikt fris...
Hondenbakken uit de action tas....nu kunnen ze keurig nat elkaar eten uit ieder en eigen standaard met bakken..
Kijk ze toch eens staan...drie grote vretertjes
Van... heb ik nu nog zin om de schoenen, laarzen,  en sandalen en slippers uit te zoeken een in de grote bakken, die ik bij de Action Kocht, weg te bergen...?
Nee... zin niet... maar ik ga het wel doen...
Klus geklaard...
Voorjaarsschoonmaak lijkt alleen wel zomerschoonmaak bij deze, nog steeds hoge,  temperatuur....
Van... Willem thuis...
Nee Willem er is geen soep meer... wil je even kijken... en dan weggooien...
Willem kijkt alsof hij het achtste wereldwonder ziet... die heeft nog nooit gistende soep gezien...
Tja.. dan maar een broodje...en kom gezellig buiten zitten ..
Maar Willem heeft niet dat geduld om te genieten van ondergaande zonnen... opkomende mannen... sterrenhemel.... naar bed gaande zwanen die Blitz nog even het leven zuur maken en zorgen dat hij piepend afdruipt en zich verstopt onder een dekentje...
Willem is niet van stille en nog even kletsen over koetjes en kalfjes...
Willem wil Netflixen... dat is zijn ultieme ontspanning...
Van... ik geniet nog een uurtje van temperaturen die niet afkoelen maar nu wel goed uit te houden zijn...
Ik geniet van de natuur die tot rust komt....
Behalve dan de kikkers die juist nu beginnen met heet geven van concerten...
En ze hebben allemaal een nachtvergunning en mogen tot het ochtendgloren doorfeesten...
Maffe kikkers met hun gebrul...
Van... tijd om mijn bed op te zoeken... en eens kijken of het slapen wil lukken vannacht...
Morgen weer werken...
Zag vanmiddag nog een soort van hitte protocol voorbij komen via het digitale schoolplein...
Morgen maar eens kijken hoe dat werkt....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten