zondag 20 mei 2018

20 mei 2018

Dag van:
Willem gaat optreden... hij is al vroeg uit de veren...
Dit keer treedt hij op met het koor Yes... en hij heeft er zin in...
Ondertussen vermaak ik mij wel....
Laat ik de dag maar beginnen met honden borstelen...
Van... och natuurlik... ik vertel veel over de honden en de bijkomende perikelen als sloop gewoonten... het huis blijvend poetsen en opknappen.... voer- en waterbakken vullen...wandelen en spelen.... naar dierenartsen gaan.... zinnelijkheid ongelukjes...maar nooit vertel ik eigenlik over dat wat eigenlijk nog met tijd in beslag neemt namelijk de honden coiffure....
Jazeker, honden genieten de nodige schoonheidsbehandelingen....
Worden de honden hier zo nu en dan... tadá mét honden shampoo... gewassen.... het borstelen is ook iets om over naar huis te schrijven...
Nu hebben we één kortharige Duitse herder maar we hebben er ook twee die het haar langer laten groeien... men pleegt dat de langstokharigen te noemen...
En om dat in de plooi te houden en te krijgen is een hele onderneming....
Willem pleegt dat meestal buiten te doen  tijdens de wandeling....maar om nou te zeggen dat daar regelmaat in zit... nee...
 Ik plof dus maar weer op de vloer met de daarvoor bestemde borstel... zo'n ding dat ook de onderste haren weg borstelt ....
Babs is de grootste ramp... voor je het weet zit die onder de klitten of rasta plukken....
Ik ben meestal wel zo dat ik eerst de moeilijke gevallen onder handen neem en langzaam aan afbouw naar makkelijker...
De borstel wordt dus in Babs gezet...
Nu blijft Babs wel redelijk aardig staan maar er loopt nog een dreutel rond die mateloos nieuwsgierig is en die, als de nieuwsgierigheid niet snel bevredigt wordt, maar al te graag gaat stieren en vervelen (Borre zelf noemt dat spelen...)....
En er loopt een Blitz die erg op het vrouwtje gesteld is en eigenlijk ook wel aandacht wil....
En hopeloze klus dus...
En dat bij 24 graden buiten zorgt ervoor dat je ploeterend en zwetend je noeste arbeid verricht...
Plukken.... klitten.... haarpluizen....alles komt van Babs af.... soms vanzelf en soms door even flink door te borstelen....
Ik kán er een nieuw hondje van breien...
Dan Borre....
Meneer vindt dit wel wat en gaat er uitgebreid voor liggen... maar jaloerse Babs point het  niet dat ik met haar gestopt ben...
Nu heeft ze deels wel gelijk want je kan Babs blijven borstelen... er komt altijd nog wel wat van af..... maar ergens is een grens beste Babs...
Dus duw ik Babs weg...1x ...2x.....5x.....9x..... een hardnekkig hondenbeest zal ik maar zeggen...
Ondertussen verdwijnt het baby dons uit Borre.... er blijkt een glanzend zwarte Duitse herder onder te zitten die nog steeds zacht aanvoelt....
Nu Blitz.... maar daar is Borre het niet mee eens en Babs al helemaal niet....
Blitz ligt al half op mijn schoot als het haar beurt is maar krijgt de kans niet ervan te genieten want ze wordt of door Babs in haar poten gebeten of door Borre in haar oren....
Arme Blitz is altijd de pineut... en hoe mega ontzettend verschrikkelijk lief ze ook is, ze is wel de schlemiel van de roedel...met haar korte kaakie.... te grote oren.... te lange staart aan een te lang lijf....en zwak gestel...
Van... gelukkig heeft Blitz niet dezelfde borstelbeurt nodig als Borre en Babs... met Blitz ben je zo klaar.... daar komt geen haar vanaf....
En zo ben ik een uur en tien minuten bezig en heb twee grote bollen honden wol verzameld...
Nee... ik brei er niks van... hondenharen zijn bij ons voor de vogels.... die gaan in een rieten vogelhuisje en daar plukken de vogeltjes steeds haren uit...
Dit jaar zijn er vast ook weer veel Bikkel nestjes gebouwd....
Van... en kijk. . daar hebben we Willem, die een verhitte vrouw op de vloer aantreft die vol haren zit...
Moet toch een fijne aanblik voor een man zijn die net  terug komt van een optreden uit een zaal vol opgedirkte en opgetutte vrouwen ha ha....(Ik kan wel inpakken. .)
Maar gelukkig is mijn schat meer een hondenliefhebber dan een vrouwen liefhebber en lijk ik best wel veel op een hond nu (ik mag blijven...)
Van...Buitenhof kijken... nou ja.... ik dan want Willem is alweer in slaap gesukkeld....
Prachtig interview met de biograaf van Thorbecke "Thorbecke wil het" van Remieg Aerts.....
Knap hoe hij het beeld van Thorbecke schetst en  in korte zinnen samenvat...
Thorbecke kon zo'n afstand scheppen dat zijn vrouw hem niet bij zijn voornaam noemde maar Thorbecke...
Je kón hem beter in de coalitie hebben dan in de oppositie want anders had je alleen maar meer last van hem...
Wat hij wilde gebeurde en wat hij niet wilde dus niet...
Maar hij kreeg daarom wel voor elkaar dat wij heden ten dage nog steeds teren op zaken die hij in de grondwet liet vastleggen.... zijn meningen en oplossingen bleken tijdloos....
Ik wist ook niet dat hij degene was die ervoor gezorgd heeft dat de koning minder macht kreeg... zeg maar... niet alléén meer regeerde maar dat de ministers vanaf toen beleid gingen voeren...wel met toestemming van de Majesteit beslissingen namen natuurlijk...
Had hij dit niet gedaan dan hadden we wellicht geen monarchie meer gehad..
En na de Parijs geschiedenis gelezen te hebben onlangs, geloof ik dat grif...
Wij Nederlanders zouden ook in opstand gekomen zijn uiteindelijk en hadden de koningen verbannen...
Prachtig interview... zou het zeker terug luisteren als je de kans hebt....
Van..... douchen... honden uitlaten...Jazz in Duketown wacht... dag 2...
Eigenlijk dag 3 maar op vrijdag gaan we dus zelden....
Hup... alles weer in de schoudertas; honden botjes, honden snoepjes, drinkbak, waterfles, brokken, poepzakjes.....
Op naar Den Bosch....en nu mag Willem rijden...
Goh.... hij rijdt flink door... zeker honger....?
Van... mijn klomp breekt.... al 11 jaar zetten we de auto op  exact dezelfde plek...11jaar lang dus...
Tja wel vergunninghouders buurtje maar nog nooit een bekeuring gehad.... is ook best wel  een achterafstraatje...
Nu rijdt Willem een keer.... en wat denk je.... we gaan in een parkeergarage ... tja... risico... tja... je weet maar nooit.... tja.... ach zo duur is dat niet..... tja.... kleine moeite..... tja .... toch ook dichterbij....tja... wat zou jij dan doen...?
Wat ik zou doen... wat ik zou doen?????.... oelewapper... ik zou hem lekker op ons aloude stekkie zetten...zoals ik dat al 11 jaar doe...
Het wórdt dus de parkeergarage... ik vind t best....
Weet jij nu hoe we moeten lopen Wampie....?
Kijk, daar heb je het al....
Nee Willem, maar ik kom er wel achter....(Ik ken Den Bosch ondertussen een beetje)
Van... geen verkeerde route om te lopen moet ik zeggen... en loopbrug over of eigenlijk door het water met mooie kunstwerken om te bekijken...
Vlakbij de Parade komen we uit.....
Nee, nu niet even muziek luisteren maar naar ons eet cafeetje...want... enfin je snapt het...Willem heeft honger...
Van... is dat even pech.... alle terrasjes vol...
Dan wachten we even Willem.... gaan weer eerst muziek luisteren...
Nee!... Ik moet nu eten....!
Dan haal je een visje....
Dat plan neemt hij aan en terwijl ik met Borre op en muurtje zit bestelt hij de vis...
Nee ik hoef niet... ik eet zo wel als er een plekje op een terras is...
Hé de vis mannen herkennen ons van gisteren en komen direct naar de hond...
Groene leem moeten  we op  bijtwondjes smeren en als je het mengt met honing en laat eten dan is het goed tegen ontstekingen... was ik helemaal vergeten te zeggen, zegt de ene man van de viskraam. ..(zou hij er niet van hebben kunnen slapen vannacht?)
Ja, en als ze ouder zijn dan geef je ze 400gram brokken en 400 gram vers vlees per dag maar één dag in de week niks want dat is goed om de darmen te zuiveren, zegt de ander...
Iets van. . fijn die betrokkenheid... of zo....
Die jongens kunnen beter een mobiele dierenwinkel annex apotheek beginnen ipv het bij een viskraam te houden....
Van... en kijk aan... daar zijn de jongelui van gisteren ook... de jongen bij wie ze thuis ok zoveel herders hadden....
Hij ligt alweer op zijn knieën terwijl zijn vriendin vertederend toekijkt...
Je vriend op de knieën voor een puppy... je zou toch acuut opnieuw verliefd op hem  worden...
Ondertussen genieten wij van de klanken van Deense jazz en ziet Willem een plekje op het terras vrijkomen... rennen dus....
We zitten!
Borre in een stil hoekje tussen ons in....
Het hoekje is stil ja... Borre niet... die wroet mijn complete schoudertas ondersteboven op zoek naar water en lekkers...
Van.... de bediening bij  "de Wereld" waar we nu dus zitten, is even andere koek dan bij ons vertrouwde "Jeronimus" waar alles nog vol zit...
En waarom dat zo is snappen we nu wel...
De bediening bij de Wereld is zeg maar langzamer... euh... traag... euh.... belabberd traag...
Laten we maar meteen eten bestellen zegt Willem daarom...
Twee stellen zijn al vertrokken ... die duurde het te lang...
Maar ik luister lekker jazz en heb de tijd wel... en bij Willem zwemmen de visjes nog...
Na een kwartier hebben we dan toch besteld en Borre heeft eerder een bak water dan wij ons eigen drinken. .
De ménsen om ons heen vermaken zich met Borre die tussen de stoelen door piept..
"Jij bent toch Willeke".. zegt opeens een mevrouw...
Euh nee...
"Ja maar wel zoiets" zegt ze...
Euh Wampie bedoelt u...
Jaaaaaa Wampie... ik ben de moeder van A...
De moeder van A.....????
Ja A.S.
Ooooooh.... (het betreft hier een oud oud oud leerling... en mama is dus ook oud oud geworden...)
Maar weer een gesprek dus....
Van... het eten is.... eerlijk is eerlijk.... heerlijk!!
We blijven nog lekker nazitten.... als we gaan lopen dan worden we toch om de haverklap aangesproken en tegengehouden...en van hieruit is de band goed te zien en vooral te horen...
De volgende band.... uit Cuba...is inmiddels begonnen... nou laat die maar knallen...
Deze willen  we toch eigenlijk wel van nog dichterbij bekijken en beluisteren....
Tja.... stap... aai... stap stap... aai aai... stap stap stap... gesprek...
Van....over de hond die 18 jaar werd maar door de achterpoten zakte....en net toen ze een karretje wilde maken voor hem, zakte hij ook door de voorpoten... einde hond....zoveel verdriet....
Maar als wij ooit een nestje beginnen dan wil ze er absoluut eentje... waar of wij wonen...(nou mevrouw laten we eerst even kijken of weer überhaupt een nestje willen en laat Borre eerst eens een" man" worden...)
Van....of de hulphond die alles kon.... tot hij zelf van de trap viel (tja het kan verkeren)...
Van.... de schapendoes die zoveel windjes liet...
Van ....dé hond van de Vogeltjesmarkt  in Antwerpen die van alles mankeerde...
Van. .. de herder van de zus van de buren van een vriendin... die niet aardig was en kinderen beet...
Van.... aaaaaah wat een leuke puppy....
Van...ooooh wat een schatje....
Van ..... de hond van de brugwachter die in het water sprong om zo de tol voor de brug te innen voor zijn baas.... en dat hij dan een soort bekertje had die hij boven water hield...zo knap...(zou hij ook geld terug hebben kunnen geven?)
Van... de hond die maar 1 jaar werd... ja kanker mevrouw... overal zat het... en dan heppie geen honden chemo hè... ja toen konnie wel naar Uterecht.... maar daar kenne ze wel prijzen vragen hè... zou u dat gedaan hebben...nou zoveel Euries hep ik nie... maar u hep een lief beessie hoor.... heppie geen kanker...heppie al laten checken...
Van..... onze herder zit thuis.... maar was wel een goede oefening geweest om hem mee te nemen... slim van u...
Van.....hg echt hè eng v.d. d aar iuygg ttcx tgv nu in gg... (te dronken om er iets van te maken)...
Van... wij hebben een oud Duitse herder... die zijn ook zwart.... nou ja ook wel met bruin maar toch vooral zwart... zwarte katten is niks maar zwarte honden....
Van....op naar Brainpower.... en nu kan iedereen de pot op, ik wil eindelijk even normaal kunnen luisteren...
Gelukkig gaat Willem de gesprekken aan.... en dan slaapt Borre en laat men hem even met rust...
Nu weet ik niet precies wat Brainpower precies met jazz te maken heeft want hij is immers rapper... maar wauw daar kom ik snel achter als elke muzikant van zijn band een solo geeft... en pure jazz speelt... zelf de DJ flikt het...
Echt wel vet goed...
Toch is het niet onze muziek en na drie nummers besluiten we de.... parkeergarage!!!!.... maar weer op te zoeken... het loopt al tegen half 12...
Nog een stukje James Carter meepikken en klaar is Jazz in Duketown...
Willem kan morgen niet gaan... zijn kleindochter geeft haar verlate verjaardagsfeestje...
Mijn zwager is jarig maar zus en kinderen zijn grote fans van Alain Clark die morgen optreed...
Zelf heb ik die al 2x live gezien dus als ik niet zou gaan is het ook goed...
Van... enfin... jazz in Duketown was vooral veel hond dit jaar...
De muziek was heerlijk maar niet spectaculair wauw zoals andere jaren. .
Toch was het genieten... de sfeer. . de zon... de mensen... de vrolijkheid... alles ontspannen... gezamenlijk van muziek genieten...
En nou moeten we weer een heel jaar wachten....
Op naar mooi geborstelde Babs en lieve Blitz.... met een snurkende Borre op de achterbank...
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten