zondag 6 mei 2018

Verslag Kos 4e dag 6 mei 2018

Dag van:
Beschreef ik gister nog het vroege ochtend leven. ... zo word ik vannacht wakker van een enorm zwaar geluid ...
Enigzins bevangen door de aardbeving verhalen van hier, probeer ik te voelen wat er niet te voelen is....en kijk ik daarna voorzichtig uit het raam, het pikkedonker in want op het balkon durf ik nog even niet te staan. .
Geen beving echter onder de voeten. ... wel een gigantische schelp met een blauwe ster die tergend langzaam achter de huizen schuift. .... gevolgd door een zee aan kleine lichtjes....
Let wel....3.20 uur lokale tijd.... ik ben nog echt niet wakker...
Van. .. nee dromen doe ik het ook niet maar het duurt wel even voor ik besef wat er gebeurt.....
Aaaaaah de blue star komt binnen. .. blue star is een maatschappij met enorme schepen die je van het ene eiland naar het andere brengt. . maar dan bedoel ik ook ENORME schepen...
En trouwens ook het enige vervoermiddel waarmee je na het toeristen seizoen in oktober en voor het volgende toeristen seizoen eind april begin mei, van je eiland afkomt....
En van de blue star legt er dus op dit moment, met bulderend geluid van remmen en openen van laadruimkleppen,  een schip aan in de haven ....
Van.... de straat onder me vult zich nu met auto's....
Ze komen van..... en gaan naar..... het schip. ....
Wat een bedrijvigheid in de nacht. .. maar wel prachtig om zo'n monster binnen te zien komen vanuit de verte ...
Van. .. ik sta op om mijn bed weer op te zoeken. ..
Niks ervan denkt de eiland reiniging. . nu zul je ook zien waar wij toe in staat zijn...
Knarsend, krakend en met nog veel meer geluid, veel oranje zwaailicht en lawaai gepaard gaand, komt de vuilniswagen aanrijden. .
BAM container 1.... BAM container 2....
Dat Willem nu doorslaapt mag een wonder heten.....
Van.... ik blijf nog maar even zitten ... de nacht hier kent zijn eigen leven. ..
Ik weet van de zomers dat lallende en gierende en gillende meiden of vol bravoure schreeuwende, liederen zingende jongens tot in de vroege uurtjes, heel gewoon zijn. .
Rond deze tijd van het jaar valt dat wel mee. .. trouwens Barstreet is nog voor een groot gedeelte stuk dus ik vraag me sowieso af waar de jongeren dit jaar heen moeten...
Toch zie ik nog mensen (voornamelijk Russen, Zweden en Engelsen) zwalkend van links naar rechts hun hotels opzoeken. .
En terwijl ik daar naar kijk van over ons balkonnetje, en de zware motoren hoor echoën tegen de hoge muur van het gebouw achter mij... en ook nog de airco hoor loeien, komt er dan ...om de boel te versterken een straatvegerskar aan....
 Nachten op Kos zijn een leven op zich.... geloof dat maar. .
Van. .. nu kan ik blijven zitten tot zonsopgang. . ook erg mooi... maar wil ik nog wat aan de dag hebben.... en deze niet zoals mijn geliefde wederhelft knikkebollend doorbrengen, dan kan ik toch beter zorgen dat ik nog aan een paar uur slaap kom....
Daarbij weet ik ook niet of de straks  vertrekkende blue star mij niet weer wakker maakt met haar ronkende aanzwellende motoren en ophalend anker. ..
Het is me het nachtje wel....
Van hup. . mijn bed weer i......
Nee laat maar.....kkkkkrrrrrrrtsssj doet de ketting van het anker....brrrrrrrrrmmmmmm de ronkende motoren.... de blue star vertrekt weer.... ze glijdt sierlijk uit zicht. . op naar de volgende bestemming.... Rhodos wellicht. ..
Van....s morgens niks geen zonsopgang maar dikke bewolking.....
Dat voelt best frisjes aan ..... iets met vestje dus....
Ontbijten met vest aan en koude blote voeten.... Grieks brood...... maar dan weer Edammer kaas. ..
We moeten bekennen.... wel lekker na al die hete bezweette dagen zijn dipdag ertussen qua weer dan. ..
Van..... het leuke van een appartement is niet alleen je eigen bedoeninkje maar ook dat je midden in een woonwijk zit en de dagelijkse besognes van de eiland bewoners meemaakt...
Nou viel het ons al eerder op dat de mensen van Kos enorm zorg dragen voor hun plantjes. . of je in een restaurant werkt of elders. .. je ziet ze maar al te vaak even met een emmertje ... flesje. . laatste slok in glas....naar de bomen en planten lopen om er een zwik water bij te gooien....
Maar dát het in de huishoudens het eerste is dat je doet als je wakker wordt, wisten we niet. Elke morgen zie ik vrouwen en/of mannen de balkon deurtjes open gooien en in pyjama of nachthemd , met een emmertje de bloemetjes begieten....
Daarna wordt de was opgehangen...ELKE DAG!!
Die Grieken hier hebben echt groene vingers...
Leuk is ook dat je elke dag wel kleine open vrachtautootjes met geluidsinstallatie voorbij ziet en hoort rijden om planten te verkopen. ..
Wat we dan weer niet begrijpen is dat hij ze kwijtraakt want als er zo goed als hier op Kos voor plantjes gezorgd wordt, gaat er ook nooit een plantje dood. . en op een gegeven moment staan die balkonnetjes of restaurants ook wel vol. .
Van. ... krijg nou wat. . die containers waren vannacht toch geleegd ....
Ha. .. ze zitten alweer nokkievol. .... waar komt die rotzooi vandaan vraag je je af. .?
Van.... de toeristen zijn hier overigens heiliger dan de paus...
Er gaan wel een paar mensen naar de twee kerkjes hier die overeind staan maar.... de kerkdeuren gaan synchroon open met de winkeldeuren ...
Alleen de restaurantjes openen wat later. .. daar zijn ze misschien toch iets orthodoxer ....
 Van.... we wandelen rond 12 uur onder de bewolkte lucht naar Stefanos. . de gewoonte der dingen. .
Willem houdt graag vast aan rituelen..... we komen hier tenslotte voor vrienden en niet voor vakantie en dingen bekijken...
Er valt trouwens ook weinig te bekijken op Kos vind ik...
Hert enige dat we ooit nog eens moeten zien is Zia het bergdorpje.
En al hebben we al meerdere malen de auto's van of Alexandros of Stefanos meegekregen. . de bergen durven wij niet in. . helden die we zijn...
Alleen al de gedachte aan ravijnen maakt ons misselijk. .
Van.... jemig wat is het druk in Kos stad... met die bewolking gaat natuurlijk niemand de zee in of neemt een duik in een van de zwembaden die de resorts tellen ...
Ze trekken massaal Kos stad in... lopend of per fiets. .. het is een drukke van belang in ieder geval, en je kunt over de wandelende en fietsende hoofden lopen. .
Van.... twee koppen koffie en een glas verse sinaasappelsap en we gaan weer bij Olympia vandaan.
Vinden er nauwelijks meer wat we zoeken....
Behalve de vriendschap , die overigens veel waard is, is er ook veel verdwenen...
We missen de huiselijkheid en de warmte denk ik...
Van ..... zo slenteren we langzaam terug naar Kapari...
Voor je verjaardag een kettinkje uitzoeken zegt Willem die het zelf lastig vindt om iets zelf uit te zoeken...
Ach., zeg ik, is toch lekker om dat samen te doen.... dus bekijken we samen etalages van de vele sieraden winkels in het centrum....
Het één is te groot... de ander te ielig.... de volgende te lang of te kort.....
Van.... dan zien we een kettinkje wat we SAMEN erg mooi vinden...
Toch vreest mijn onderbuikgevoel het ergste... er staan geen prijzen bij deze sieraden in de etalage... maar ach... de anderen die we zagen waren ook niet al te duur...
Vol egards worden we binnengehaald... oh jee dat voorspelt niet veel goeds en mijn onderbuikgevoel stijgt...
En terecht want hoe mooi de juwelier het ook allemaal weet te vertellen... het kreng kost welgeteld eventjes €2000.00 .....
We kunnen elkaar gelukkig nog net op de been houden....en ik sis "in geen 2000 jaar"....en lach ons vriendelijk een weg uit de winkel...
Van.... ik heb koud 140 steken op de breipen en mijn overheerlijke champignonsoep op of er komt een enthousiaste vrouw naar me toe...
Goh denkt Willem nog... die komt Wampie vertellen dat ze zo'n leuke jurk aanheeft want er kijken al telkens mensen naar....
Maar nee... in het Engels begint ze een heel verhaal over dat ik haar zusje zou kunnen zijn....en of ik dat ook vind... en dat haar vriendin het zeker vindt....
Kostas de Griek en vaste klant van Kapari ligt helemaal dubbel bij het verbaasde en overrompeld gezicht van ons....
Witch country vraag ik dan want ik vermoed aan de uitspraak al het ergste en ja hoor... het gevoel wordt bevestigd... Nederlands dus...
Te overrompeld vraag ik niet naar familie naam... zeker niet als ze ook nog zegt "dna onbekend"....
Als ze buiten gehoor bereik is zegt Willem..."ze lijkt helemaal niet op jou hoor... jij bent uniek" ...
Dé schat.... en daarom hou ik zoveel van hem hi hi.....
Van... helemaal niks doen... beetje breien en weer uithalen...
En voor je het weet staat de volgende sensatie weer voor de deur... in de vorm van een ambulance...
En Willem is net naar de wc die boven is... en de ambulance broeders wijzen naar boven...
Sommige dingen hoeven niet Grieks te zijn om iets te begrijpen...
Gelukkig kan Willem niet zonder zijn telefoon en zeker niet op de wc (grinnik)...
Dus app ik of alles goed is... ja dus...
Pak van mijn hart... maar wie is dan de ongelukkige...?
Dé vrouw die daar weer boven woont dus... de verhuurster van het Kapari pand...
Iets met haar bloed niet goed begrijp ik uit een warrig verhaal...
Als ik haar naar beneden zie komen op de brancard en haar gele kleur zie, hoef je weer geen Grieks te kennen om te begrijpen wat er aan de hand is...
Van.... het pleintje loopt ineens vol mensen... tja sensatie natuurlijk...
Een hoe snel dat nieuws dan gaat... want binnen tien minuten komen de locals verhaal halen bij Ioanna...
Van..... hoe universeel is het spelletje Annemaria Koekoek... maar dan moet je wel weer Grieks verstaan om hun versie ervan te begrijpen...
Willems wenkbrauwen fronsen... zijn onderwijzers wenkbrauwen zeg maar...
"Wordt toch altijd ruzie" gromt hij .... ha ha ha....
En inderdaad... al snel gaan ze over op tikkertje... al even universeel.... maar dan zonder al te snel onmin...
Van.... wat hebben we heerlijk gegeten... .mixed grill.....
En of we meegaan naar een benefiet feest voor een jongetje op Kos die kanker heeft en waar nu geld voor wordt ingezameld... muziek... braderie... rommelmarkt...
Ach...... jammer voor het goede doel maar we hebben net Koningsdag gehad....
Van... Willem wil al dagen een sorbet en elke keer schiet het erbij in....
Maar.... vanavond gaan we het doen... sorbet eten aan de haven...
En wat heeft meneer weer een mazzel.... op drie schermen is de wedstrijd real Madrid- Barcelona te zien...
Nou Willem laat die Grieken eens een poepie van jouw enthousiast voetbal geschreeuw horen...
En zo geschiedde... er wordt regelmatig omgekeken naar de meeroepende Nederlander...
Geen buitenspel...!!!..... overtreding scheids....!!!!!.... doelpunt....!!!.... wát ern fenomeen die Messi....!!!....wooooow...!!....
Ze snappen er geen draak van maar vermakelijk vinden ze het wel....
De tropische en kiwi sorbet zijn overheerlijk... ik hoop dat Willem ook geproefd heeft wat hij tussen de uitroepen door opat.....








































2 opmerkingen: