dinsdag 29 mei 2018

29 mei 2018

Dag van:
Willem wandelt al vroeg met de honden buiten... nu is het nog uit te houden...
Kalmpjes aan bedenk ik waar ik aan zal doen... katoen stond er in het hitte protocol, is het beste...
Dan wordt dat dan maar... luchtige kleding maar niet te bloot....en vooral wit vandaag...
Met de minuut voel je het warmer worden... de honden hebben alweer geen lust om te eten...
Heel begrijpelijk...
Dag hondjes... fijne dag op de dag opvang in jullie koele kennel...!!
Laat elkaar een beetje heel vandaag....
 Ik kom de school binnenlopen.. check de mail... bereidt de dag voor... dan naar de briefing...
Geen bijzonderheden...
Op de terugweg naar de klas word ik staande gehouden door een kleuter "ben jij een prinses" luidt de vraag...
Nee, zeg ik, want ik heb geen kroontje op mijn hoofd, en ik wijs naar boven...
Maar je ziet er wel zo uit zegt de kleuter .... je hebt witte prinsessen kleren aan...
(Een witte fladderige India katoen tuniek met spiegeltjes en borduursel uit Spanje, op een witte rok)
Dan zal ik me maar heel koninklijk gedragen vandaag zeg ik... niet wetend hoe ik dat vorm zou moeten geven...
Schrijden dat lukt op mijn krakkemikkige leeftijd niet meer en zwaaien met die artrose handjes in een spalk is alles behalve koninklijk...
Daarbij zou ik niet weten hoe ik zo snel aan een gouden servies en bestek moest komen... en mijn watertje drink ik uit een oude siroop fles en ik heb geen graal in de buurt....
Mijn witte kledij moet dus koninklijk genoeg zijn...
Van.... we gaan een beetje rustig door de ochtend heen en schrappen wat activiteiten op het rooster,  want nu is het nog behaaglijk om buiten te spelen en de muziek docent komt straks...
Volgens de hitte regels heb ik alle ramen open gezet... zonnescherm naar beneden en de kannen water klaar staan....
Computer uit want die straalt hitte af... maar helaas... de lampen kunnen niet uit... hadden ze er in de meivakantie maar geen sensor op moeten plaatsen....
We beginnen dus rustig aan... geen drukte vandaag. . geen moeten... niet teveel...
Lekker vroeg naar buiten nu het nog niet zo heet is..
De volgende kleuter...:
Wat wil jij later worden als je groot bent juf Wampie...?
Ik schud even met mijn hoofd van verbazing... heb ik dat goed gehoord...?
Euh... euh.... nou euh.... schrijfster denk ik....
Wat ga je dan schrijven??.....
Euh... euh... nou euh... avonturen denk ik... dat jij naar het oerwoud gaat en bij de grote rivier komt en dat je daar overheen moet maar dat lukt niet... en dan vraag je aan de krokodillen die daar zwemmen of ze op een rijtje willen gaan liggen zodat jij er overheen kan lopen naar de overkant...
Toen kwam er een meneer van de oerwoud krant en die zag dat..
Die ging het opschrijven  in de krant en vertellen dat jij een slimme held was...
De kleuter luistert ademloos...
Aan het eind zegt hij.... maar je kan ook verteller worden....
Tja.... dat kan ik dus ook (grijns)
Ga je dan later ook vertellen dat ik dat was op de krokodillen...
Ja... dat ga ik vast en zeker vertellen ....
(Over de naam van de hoofdpersoon hoef ik dus niet meer na te denken...)
Van....ik merk  dat je beter wat kan blijven doen dan dat je stil gaat zitten... en je moet vooral niet aan de warmte denken of erover praten...
Ik merk ook dat er voor mensen niks moeilijker is dan niet over het extreme weer of de hitte te praten....
Ik héb het vandaag over niet veel andere dingen gehad geloof ik....
En ging het niet over vandaag dan toch zeker over de vraag hoe het weer morgen zal zijn...
We kunnen welhaast onze zomervakanties gaan verleggen als het in mei al zo heet is...
Van..'s middags zit er geen puf meer in de kinderen...
Zelf lijk ik wel een oventje met een klein nat bezweet, ziek wordend lijfje op schoot en een gloei bolletje half slapend op mijn schouder...
Moet ook even bij de les blijven dat ik nou juf ben en geen oma... maar zo voelde het wel eventjes...
We kijken maar tv vanmiddag... meer zit er niet in...
Mijn wilde plannen om met water te kliederen heb ik maar overboord gegooid naar aanleiding van de verhalen van collega's over gisteren..
Toen hebben ze dat wel gedaan, maar gezien het feit dat onze school in het bos ligt en er altijd zand, bladeren, naalden etc liggen.... werd dat al gauw een modder spektakel in plaats van een water spektakel....
En of ik nou zin heb in 9 modder monstertjes... nou nee....
Om half drie leveren we 9 lome kleutertjes af bij hun chauffeurs, ouders of bso begeleiders...en puffen zelf ook de hitte van ons af...
Van... ik rond een moeilijke fase af met overwegend goede gedachten en moed....
En ik duik het winkelcentrum in..
Leuke schoenen....!!!! Te leuke schoenen!°....
Voor mij!!!!
Cadeautje voor een jarige halen en nog wat boodschappen...
Dan lekker naar huis... een waarschijnlijk benauwd huis waar de hele dag de zon op het grote raam stond
Oei wat een regenbui en onweer barst daar los....
Standje 3 ruitenwissers kan het amper bijbenen...
Nu deuren wagenwijd open gooien....en beginnen aan een heerlijke tapas salade schotel....
Het is een genot om te zien hoe Willem zijn bord bekijkt en steeds maar niet kan kiezen wat hij als volgende zal nemen; feta,  Hongaarse salami,  ham met asperges, komkommer, paprika, frambozen, gerookte kip, rundvlees salade , ei of toch de picolini's....
Wat zag het er mooi uit zucht Willem als het op is...
Tja de wijze waarop het er straks uit zal komen zal er minder mooi en smaakvol uitzien...
Van... de honden eten weer als bouwvakkers en het deert ze niet om de regen in te gaan...
Poes eet eveneens gulzig haar bakje leeg maar vertikt het om natte poten te krijgen en loert vanaf de rugleuning van de stoel naar buiten...
Nu eerst maar eens douchen en de plakkerige zweet laag van mijn vel schrobben...
Voel je je toch weer een heel ander mens van...
Willem blijft lekker lang op... morgen stakingsdag...
Ik staak dit keer niet mee... twee keer is voldoende... ik ben niet zo van prikacties of verdeeld staken...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten