dinsdag 22 mei 2018

22 mei 2018

Dag van:
Het wórdt steeds vroeger dat ik wakker wordt... vandaag 6 uur... het moet toch niet gekker worden....
Maar goéd... ik vermaak me wel... headlines lezen... even met poes knuffelen...
Zo'n kwartiertje vliegt dan voorbij....
En vóór je het weet moet je opschieten omdat je dacht dat je nog zoveel tijd over had...
Eigenlijk moet ik dubbel zo vroeg weg want a) Ik moet nog tanken en b) vandaag beginnen ze met openbreken van het laatste stukje weg naar school dus (zo zeggen de borden die er al twee weken staan) kans op ernstige verkeershinder...
Nou... dat dubbel zo vroeg weg lukt al niet.... maar op tijd beginnen bij Rijkswaterstaat ook niet want de weg is gewoon berijdbaar zonder gedoe...
Ik kom dus alsnog ruimschoots op tijd...
Van... het is al broeierig warm in de klas... eerst ramen en deuren maar eens open gooien...
Werkbladen uitprinten... materiaal uitzoeken.... wil voorbereiden... mail lezen en nog één paar mediakanalen (je kunt er niet genoeg hebben).....
Van... voor leerlingen zijn al díe vrije dagen maar niks...
Ja... wel om uit te rusten en bij te komen maar wat ritme betreft is het nog best een gedoe...
Eerst twee weken vrij en dan weer een maandag vrij...
En dan kun je denken dat ze geen tijdsbesef hebben maar die biologische klok werkt wel degelijk....
Toch werken ze heerlijk... uit een rommel kast heb ik leuke materialen gevist over vormen en kleuren en na een korte grappige instructie gaan ze daar verrijk zelf mee aan de slag...
Ze bedenken nog veel leukere en creatievere vormen dan ikzelf had kunnen bedenken....
Mooi is dat in een kinderbrein... je door niks laten belemmeren en gewoon doen en laten ontstaan...
Jammer dat we vandaag en beetje strak aan een rooster vast zitten en moeten stoppen....
Met muziek is het ook weet zo genieten en je versoberen over zo'n kleuterbrein....
Sommige dingen zijn namelijk best eng... zo ook het liedje over de mini monsters...
De eerste keren wilden ze het liedje niet zien of horen... waarop de vaak leerkracht en ik zoiets hadden van "uit het repertoire dat liedje"...
Maar dat was even fout ingeschat want steeds weer vroegen ze er toch om... voorzichtig die spanning opzoeken... eerst nog gepaard gaand met van die meiden gilletjes bij de meisjes en vingers in de oren of ogen dicht bij de jongens... maar gaandeweg toch steeds stoerder...
Het liedje behoort dus nu inmiddels bij een van de favorieten...
https://youtu.be/DnP7ovpmqe0
Tja... hoe eng kan het zijn...
Het blijft in ieder geval wel in je volwassen brein hangen...en hoe dat dan weer werkt???... laat maar...
Breinen moet je aan de Erik Scherder overlaten.... die weet er niet alleen alles van... die doet er ook nog eens iets mee... al moet je van zijn performance houden natuurlijk...persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van... en hoe dat dan weet in min brein werkt... laat helemaal naar zitten....
Ondertussen gaan mijn gedachten steeds uit naar Willem en zijn studiedag...
De directeur gaat vandaag bekend maken dat hij een andere baan heeft... en nog veel meer nieuwigheden...
Maar het zijn maar steeds momentjes van stilstaan want hier gaat alles ook gewoon door...
Aangezien de tijd van rapporten en evaluaties aanbreekt is het observatie tijd...
Ik ben dol op observeren... vanuit een hoekje in de klas gadeslaan...
Vaak hebben we daar te weinig tijd voor maar ik maak graag tijd... juist hiervoor...
Zonder inmenging van een juf (die het soms altijd zogenaamd beter wil weten) kunnen kinderen zo heerlijk hun gang gaan....mag alles uit hem zelf komen...
Vanuit het mogen in plaats van moeten leren ze vaak ook zoveel...
Spel is hun leermeester... de dingen die ze al spelenderwijs oppakken blijven ook hangen... veel met dan wanneer ze iets opgelegd of aangeleerd krijgen...
Wat ik zou zeggen..."kijk eens hoe leuk je dit zus en zo kunt doen"....hebben zij allang andere (soms nog creatievere) dingen in hun hoofd....
Van... en vanaf mijn rustige plekje kan ik ook beter de gehele situatie overdenken... thuis... school... opvang....
Ik geniet echt van observatie momenten...
Je ziet ook of je op de goede weg bent of dat je juist het roer radicaal moet omslaan....
Het liefst ben ik dan ook de niet participerende observant....
Van... en zo gaat de dag rustig voorbij...
Tijdens buitenspeler hebben we even de dolle 5minuten....
De kleuters genieten als ik het lied van Ernst en Bobbie zing...
; heb jij aan vieze tantes... huiswerk maken... pianoles... en aan speelgoed dat steeds stuk gaat ook de pest... kijk dan naar..... Ernst Bobbie en de......REST!!!!!
Maar...... dan moet ik wel eigen gekke dingen bedenken... heb jij aan poepescheetjes... snottebellen... afwas les.. en aan poep aan je schoenen ook de pest.... etc etc...
We bedenken samen de gekste dingen... slecht voorbeeld juf... ja maar wel leuk!!!!!.....
Heb jij aan netjes blijven .. nooit eens gek doen... een voorbeeld les... en aan altijd je gedragen ook de pest..... kijk dan naar.... etc etc...
Van.... oh gut... vandaag zou dat graaf machientje komen om de bamboe weg te halen..
Ik moet nog zien of dat lukt hoor maar dat heb ik ze al gezegd...
In ieder geval zorgen dat ik niet te laat thuis ben...
Maar och... nu is de 4baans weg wel en 2baans geworden... oponthoud dus
En tja... dan moet je nog een vergeten rugzak tijdens schoolreisje bij de speeltuin halen en dan raak je weer eens aan de klets....
Ben je zo weer een half uur verder....en je moet je boodschappen nog doen. ..
Dus kom je thuis en ben je de helft van je boodschappen vergeten...
Kan je weer terug...
En de graafmachine is al aan de gang...
Van... wat zei ik je... het lukt dus niet...
Komt over twee weken met een grote graafmachine....
Nog niet van die. ♡♡■☆□>♤bamboe af....grrrrrommmmm....
Van..... heb je net al je tuin kussens binnen... ontsnapt net de poes... breekt heet noodweer los....
Graafmachine had toch niks kunnen doen... maar bij de buurman zijn ze nog volop bezig... cement molen draait.... tegels liggen nog niet voor de helft....  en zijn die mannen ook echt letterlijk tot op hun onderbroek drijfnat....(geen verkeerde aanblik overigens mannen in witte natte t-shirts.... zouden ze ook zo wedstrijden voor kunnen organiseren ipv altijd er die weet t-shirt roman contests)
Geen plekje meer op hun lijf dat ook maar droog kan zijn... hoosbui.... onweer... bliksem en donder.... och arme poes waar ben je....
Van... tjonge wat gaat het erop.... binnen twee minuten is de tuin een zwembad... arme buurman... dat proberen ze de boel nog met zeil te redden... vrees dat er niks meer te redden valt... ja de voormannen zelf dan als ze onder de douche staan....
De lucht is pikkedonker nu ook...
Bengel...Bengel... kom nou....
Er ja hoor...splash spetter spat dat komt en verzopen katje aanlopen...
Als ik har opmaak ruikt ze naar benzine en andere autoluchthes die ik niet kan thuisbrengen...
Och arm beest...zat je lekker droog onder een auto, roept dat nare bezorgde vrouwtje je... en natuurlijk kan je haar niet weerstaan en ben je nu door en door kletsnat...
Ik wrijf haar een beetje droog... de rest moet ze zelf doen tijdens het poezen coiffuurtje... daar zijn poezen namelijk heel goed in....
Borre zou ook het liefst een nat zwart pak halen... ze draalt voor de deur..
Nou mooi niks ervan....
Nu maar hopen dat de regen weg trekt en het morgen weer droog is...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten