woensdag 12 september 2018

12 september 2018

Dag van:
En weer een dag....
Volgende week moeten de handelingsplannen af zijn...
Vandaag maar eens goed de kinderen proberen te observeren voor ik alle doelen in het plan ga zetten...
Van... lees ik notabene een artikel van nu.nl via Facebook met daarin het advies van de sport raad of zoiets,  dat jongeren op school meer moeten gaan bewegen... zeker 2x een half uur per dag meer...
https://www.nu.nl/binnenland/5454827/advies-scholen-kinderen-moeten-per-dag-uur-extra-bewegen.html
Van.... ik word daar toch zo moe van hè....nee niet van bewegen... maar van dat idee...
Als ouders nu ook eens hun verantwoordelijkheid hierin namen dan kunnen scholen naast 135 minuten vakgericht bewegingsonderwijs per week en een half uur buitenspeeltijd per dag, huppelend het alfabet leren en springend de tafel van 4 stampen....ook nog eens gewoon onderwijs geven. En ach....we willen ook best meer bewegen met ze hoor, alleen wil de inspecteur dat we ook nog aan cito scores , streefkwaliteiten, trendanalyses, behalen van kerndoelen en weet ik nog wat meer allemaal moeten voldoen..... en dus zit een rooster overvol gepropt.....
Ik moet vandaag ook nog maar zien of ik überhaupt wel aan observeren en toetsen toekom.
Van... maar zowaar lukt dat vandaag....
De nieuwe leerling heeft weliswaar nog de nodige aandacht nodig, maar ik kom een heel eind....al dan niet met een schoot vol of twee armen om mijn nek...
Kijken naar werkhouding en taakgerichtheid.... letten op de concentratieboog... en het begrijpen van de instructie... ja, ik heb een aardig beeld gekregen....
Van... aangezien het regent buiten en "het is wel nat hè buiten juf" ... moeten we veel binnen blijven en hoe kun je dat beter vullen dan met gewoon hard werken...
We kijken ook tv natuurlijk... de Bi Ba boerderij...
Als een leerling de varkens in de modder ziet rollen, snapt die meteen de titel van de serie filmpjes want " het is echt wel een Bi BAH boerderij hè juf?"...
Van... nog slimmer is de wijsneus die mij met mijn mond vol tanden laat staan als ik, zoals elke woensdag,  vertel dat de woensdag en "korte" dag is...
Kort omdat we de middag grotendeels vrij zijn...en ze lekker thuis kunnen spelen...
Waarop de wijsneus zegt "dan hebben ook een kort weekend want dan kan ik zaterdag en zondag thuis spelen..."
Euh... nou.... een weekend is eigenlijk niet kort... maar wij. .. ach laat maar zitten... je hebt gelijk...!
Korte schooldag.... geen schooldag... dus die tellen niet mee....niet moeilijk doen juf. ..!
 Van... hoe dan ook... de dag vliegt om....
Ik probeer me weer te verdiepen in het fenomeen autisme als ik me ineens bewust word van hoezeer ze eigenlijk in hun eigen wereld kunnen leven en zo weinig weet van de wereld om zich heen hebben... terwijl juist die buitenwereld prikkels ze steeds zo in de war kunnen brengen....
Rekening met ..... houden kunnen ze soms helemaal niet....
Glijden van een glijbaan zonder weet of erg te hebben dat er nog iemand opzit...
Rijden met een noodgang in een skelter over een plein zonder acht te slaan op anderen die ook gebruik van zo'n  plein maken....
Het blijft intrigeren... en voor elk mens met autisme zal het ook wel weer anders zijn...!
Zijn we immers niet allemaal ietwat autistisch bedenk ik me als de schaar vandaag weer niet op de plek ligt waar die hoort te liggen....
Die schaar hoort daar en niet ergens anders...
Van.... mijn drie dagen in de klas zitten er weer op... en ik ben moe...
Morgen vrij want vrijdag hebben we studiedag.... en die is verplicht....
Vanmiddag me bezig houden met de Prowise presentatie voor de ouderavond...
Van... en zo geschiedde...
Na de boodschappen en wat geknikkebol op de stoel kook ik een heerlijke maaltijd...met prei....
Hoe kun je dat nou doen als ik ouderavond heb. .. oeps....
Van... kleindochter Britt belt...
Oma oma ik hoef mijn bril niet meer op....
Oma Ies natuurlijk wild enthousiast want ik weet hoe en hekel ze daaraan heeft....
Maar na de laatste controle waar bleek dat ze de bril te vroeg had afgedaan,  geeft ze hem vanaf die tijd zo trouw gedragen...
En nu mag hij dus af een afplakken hoeft ook niet meer...
En oma... ik krijg een taartje... alleen ik....
Ik wil een chocolade taartje maar niet met die vieze dingen erop...
Welke vieze dingen wil ik weten...
Nou gewoon die vieze dingen.....
Nou ja goed.... vieze dingen dus....
Even later krijg ik een appje met foto van het taartje...
Ik zie er toch duidelijk 'dingen' op.... maar goed.... dat zijn dus lekkere dingen....
Van....dan,  als Willem naar zijn ouderavond is,  begin ik aan de presentatie voor onze ouderavond...
Pffft wat een klus....
Maar.... het resultaat mag er zijn...!
Alle informatie staat erin.... als linkjes werken...
Zo vullen de avonden zich wel ja....
Willem komt enthousiast thuis...
Goede ouderavond gehad schat...?
Jazeker zegt hij...
En dan verwacht ik natuurlijk en verhaal over ouders en reacties op zijn info praatje. .
Maar nee hoor... hij ontmoette iemand uit het uitvaart wezen...
En die wil graag om tafel om zijn fluitspel bij uitvaart diensten en Willems praatjes en gedichten....
En Enschede reageerde ook al met de opmerking dat ze Willem graag wilden uitnodigen....
Van.... straks komt hij helemaal niet meer thuis zeg...!
Ben ik genoodzaakt het leven van een groupie te leven....
Enfin... we zien wel....
Ik ga voldaan de dag afsluiten...
Moe.... heel moe... maar voldaan moe...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten