zaterdag 1 september 2018

1 september 2018

Dag van:

En weer een nieuwe maand....
Maand van herfst en vallende blaadjes...
Vandaag een uitgesproken dag voor de appelpluk....oogst vind ik in mijn appelboom geval wel een heel overdreven begrip.....
Mijn appelboom hangt weliswaar krom van de zware appels die al grotendeels een rood blosje op de appelwangen hebben... maar het aantal is nog steeds te tellen zonder die tel kwijt te raken...
Van. . vandaag is ook de Airborne mars in Oosterbeek...
Vroeger als kind altijd gelopen... later ook nog wel....
Nog leuker vond ik het later aan de kant zitten... bloemen uitreiken en al die groepen... muziek... en individuen voorbij te zien komen...
Heden ten dage is het een helse toer om Oosterbeek in te komen (ook alle mij zo bekende sluipweggetjes zijn afgesloten) en aangezien ik een hekel aan bussen heb,  blijf ik lekker thuis...(met wel een beetje meewarig heimwee gevoel)....
Van... het is helemaal zo'n  meewarig dagje....
De zon schijnt heerlijk en is nog best lekker warm... maar mert heet plukken van de appels komt toch ook dat herfst gevoel zo boven...
Al die maanden volgde ik de groei en de bloei...... blaadjes kwamen.... bloesem kwam... appeltjes groeiden... rode blosjes...
En nu haal ik alles eraf...
Straks zal ook het blad weer vallen....
De oogst luidt er een volgende tijd in... tijd van kaal en leeg en koud...
Van... lang blijf ik er maar niet over nadenken....
Kijk toch eens...39 appels telde de boom....
Ben best een beetje trots....
Weet je wat... ik kan ook best de druiven plukken....
Ook zij zijn rijp en worden niet groter....
Even later staat er een tas vol appels en een bord vol mini druifjes....
Mijn oogst van dit jaar....
Van.... wat ga ik er mee doen. .
Allereerst natuurlijk appeltaart... en ach... waarom tegelijkertijd geen druivenjam...
Maar tja... dan zal ik eerst boodschappen moeten gaan doen...
Van... eerst maar eens op de buurman wachten.... hij komt de, door Borre aangevreten,  traptrede weer mooi maken...
En aluminium strip komt erlangs...
Laat dat maar aan buurman en buurman over...
Van... het is te komisch voor woorden......
Eerst krijgt buur koffie... (die hen ik niet eens gehad) ... dan staat buurman op. .. Willem staat binnen een seconde ook overeind....
Buurman pakt de strip.... Willem pakt de meetlat.... buurman meet.... Willem pakt potlood.... buurman tekent een streepje... Willem legt de meetlat terug....
Willem pakt ijzer zaagje .... buurman loopt naar buiten om te zagen. .. Willem in zijn kielzog...... buurman loopt naar de trap.... Willem pakt de lijm.... buurman kloddert de lijm erop.... Willem kijkt.... buurman drukt strip aan... Willem vermoord een wesp.... buurman gaat zitten.... Willem maakt koffie. ..
Ze nemen een slok.... slaan de armen over elkaar en zijn innig tevreden over het resultaat en elkaar...
Wat een stel deze Peter en Willem...
Onafscheidelijk stelletje malloten....
'S avonds sturen ze elkaar gekke filmpjes.... per app nemen ze de tv programma's door.... op hun vrije dag hebben ze mannengesprekken of bij de één of bij de ander thuis.... alleen's nachts slapen ze......in de weekenden klussen ze bij elkaar of helpen ze elkaar.... nou ja en overdag werken ze dan.... maar zelfs dan appen ze nog....
 Heb ook niet het gevoel dat dit snel overgaat.... buurman en buurman hebben elkaar wel gevonden....
Van... ik probeer de Airborne mars een beetje te volgen op omroep Gelderland maar dat lukt niet echt met die twee erbij......
De ene na de andere mop vliegt over tafel... het ene na het andere lachsalvo....
Sportverhalen.... sterke verhalen....mannen dingen...
Weet je wat... tijd voor de boodschappen....
Eerst maar ééns naar de Action .... voor mandjes.... ach doe die pedaal emmer ook maar... en de plamuur... met bijbehorend mes.... och ja en een mixer want met de hand kneden straks wordt 'm toch niet meer.... hé springvorm.... ook maar meenemen (er staan er drie in de schuur hè.... dat dus) ....goh leuke kleur aqua wol... mooi met dat grijze kleurtje wol erbij..... he die schaal had ik bij mijn zus laten staan dus heb een nieuwe nodig.... en inpakpapier had Hanna nodig....
Hoe doe ik dat toch telkens ...... met een kar vol de Action uit lopen. ..

Van.... Aldi... op Kronenburg maar..... misschien hebben ze wel een goedkope stofzuiger want ik ben dat gedoe met die half kapotte van ons zat....
Jeetje... rij ik behoord de parkeergarage in... gedoe...
Nee dus..... geen stofzuiger.... of eigenlijk ja dus.... maar hele dure... nu geen zin in....
Aldi in.... een boot je het eet, weer twee boodschappen tassen vol...
Nu op huis aan...
Van.... zou de buurman er nog zitten. . nee buurman is net weg....
Huh jij twee keer gebeld en geappt...
Ja luister eens lieverd.... jij wil dat ik in huis het geluid uit heb staan.... je denkt toch niet dat ik elke keer dat geluid om switch...
Geluid bindt mooi uit....dus hoor ik je niet....
Van... pedaal emmer meer dan goedgekeurd....qua uiterlijk dan... want. .. "goh wat onhandig dat hengsel... jeetje wat gaat die zak er moeilijk in, daar was ik al bang voor.... hij is wel smal hoor..."
Soms ben ik zo bij met het bewegings apparaat van de mens.... je kan je zo fijn, op eén voet  omdraaien en je rug toekeren als je er even genoeg van hebt.... of je schouders ophalen...
Van... gauw eten koken want Hanna heeft en feestje en Babeth is al weg...
Ooooh... daar belde je voor Willem... om dat even te zeggen....
Ach... nou weet ik het ook.... alleen een half uurtje later...
Van.... dochter weg en ik begin aan de appeltaart en de jam...
Schillen...snijden.... husselen... kneden.... invetten... oven....
Koken.... ritsen.... veel suiker toevoegen.... weer koken. .... pureren .... nog eens koken.... wekpot.....
In het huis verspreiden zich de fijnste geuren...
Van... ach Willem een klein stukje taart kan geen kwaad.... die gaat in je kleine teen zitten...
De taart smaakt heerlijk.... appels zoals appels bedoelt zijn...
Nu nog twee stukken naar de buren....in het donker door het hondenpoep veldje.... ach ja....
Ook de jam is redelijk gelukt.... krijg alleen het wekpotje niet zomaar open...
Toen verwoede pogingen verder kan ik pas proeven...
Mierzoet is mijn conclusie... je moet ervan houden. ...
En ik als hartigheids liefhebster heb het niet zo op zoet....
Van... programma "de beste zangers" en Willem die gaat staan bij het Feyenoord lied 'you never walk alone'....
Tranentrekkertje .....
Van.... weet je wat... mijn oogst dag zit erop... het is genoeg geweest...
Ik ga wat slaap oogsten...








Geen opmerkingen:

Een reactie posten