woensdag 19 september 2018

19 september 2018

Dag van:
Och jee, och jee....
Zit je, met je nog wakker wordende hoofd,  best goed geslapen maar toch even tijd nodig,  in de auto op weg naar je werk...
Een rustige ochtend zoals elke woensdag omdat werkende moeders vaak toch vrij hebben op de woensdag,....... en de radio op volume 12....dat is niet hard voor een autoradio.... zeker niet voor de mijne.... en de zender op omroep Gelderland. .
Het lokale nieuws mag ik graag beluisteren en verder hebben ze een goede muziek keuze....
Van..... elke ochtend beluister ik dus het lokale weer (ideaal want ik woon immers onder de Gelderse lucht en leef in een Gelders klimaat)....en beluister ik het Gelders nieuws.....
Gelders nieuws met daarna eventjes van met je kop in de gemoedelijke plaatselijke narigheid,  naar je kop in de landelijk ellende .....
Mijn lieflijke provincie is immers deel van een groter geheel.....
We kunnen dan wel hopen dat koningsdag ooit eens in Arnhem gevierd gaat worden.... met prinsjesdag zal dat in ieder geval nooit gebeuren...... dus in het geval 'nieuws over de prinsjesdag' van gisteren, met al zijn positieve en galspuwende reacties,  moeten we het toch echt van het landelijke nieuws hebben....
Gelukkig begrijpt omroep Gelderland dat ook.... en dus hebben ze een rubriekje "meer nieuws"....
Van. .. ik zit er, ter hoogte van de oude Rijnbrug,  helemaal klaar voor.....
En dan krijg je zoiets: ....... zijn Ernie en Bert een homostel of niet.....?
Nu kan je twee dingen doen.....
Of je verklaart je direct klaarwakker.... óf je knijpt jezelf in je arm omdat je denkt dat je droomt en dus slaaprijdend het asfalt over raast.....
In Amerika heeft de bedenker Mark vertelt dat ze dus homo zijn en dat de verhalen gebaseerd zijn op de chaotische ervaringen met zijn vriend Arnold die een obsessief compulsief stoornis heeft....en met wie hij al voor het ontstaan van Ernie en Bert in 1969, een relatie heeft......
Hij is Ernie de grappenmaker en Arnold is Bert, de obsessief compulsieve....
De Amerikaanse productie maatschappij echter.... oh jee oh jee daar h gaan de kijkcijfers...... beweert dat het puur gebaseerd is op een vriendschappelijke relatie tussen twee mannen....
Van.... op de vroege ochtend dus.... tussen een lokaal brandje, en auto te water in Lichtenvoorde,  en een gevalletje inbraak.... ofwel tussen neus en lippen door....
Bert en Ernie.... al 45 jaar vrienden... en vandaag uit de kast gekomen....
Geen hond.... geen kind... die er bij stilgestaan heeft dat het hier een homostel betreft. ... want..... wat maakt dat uit...?????
En... om de boel vooral wel serieus te nemen. .. wordt breed uitgemeten de slaapkamer van het tweetal onder de loep genomen....
Hun bedden staan ver uit elkaar..... geen tweepersoonsbed te bekennen.....
Nee zegt Sesame workshop.... twee goede vrienden die laten zien dat ook al ben je nog zo verschillend, je toch goede vrienden kunt zijn.....
En dan bemoeit de homolievende en homosympathiserende en de homozijnde wereld er zich ook nog eens mee om ons te nadrukkelijk vertellen dat deze onthulling zeer belangrijk is voor de samenleving..... en Ernie en Bert voortaan het boegbeeld voor de homowereld zullen zijn....
Snik.... Snik...... Ernie en Bert niet langer de twee vriendjes (homo of niet) als boegbeeld voor de bedtijd van kleutertjes.........
Van.... en dit alles op de vroege ochtend van de oude Rijnbrug naar de Zypse poort.....
Ik betrap me erop dat de relatie tussen twee mensen.... de bedenker en zijn obsessief compulsieve echtgenoot me meer bezig houdt dan alle commotie er omheen....
Ik ken iemand héél dichtbij die ook gediagnostiseerd is met obsessief compulsief stoornis.... gewoon een gezin heeft maar wel herkenbaar gelijkende perikelen meemaakt als bedenker Mark en echtgenoot Arnold.... annex Ernie en Bert.....
En hup.... afgeleid ben ik van de homo affaire.....
Van.... en kijk.... dat is nu precies hoe ik erover denk....
We hebben het over mensen euh poppen .... euh nee toch mensen....
Hooguit 2x per week (in gunstig geval) een half uurtje seks maakt dat je homo genoemd wordt....aaaaaaaal die andere tijd heet je mens.... mens met een naam....
In bed .... en dan nog alleen tijdens seks momenten.....ben ik hetero..... in mijn slaap.... en daarbuiten ben ik mens.... met een naam
Van...... ik ben op school.... en klaarwakker door al die commotie.....!!
Woensdag is een korte dag en we beginnen met gym (oh zo niet prettig voor de kleuters die moeite hebben met snelle overgangen) ... dus dat wordt aanpoten....
We sluiten deze week ook het thema 'Je lichaam' af, dus voor mij de laatste opdracht te gaan....
We gaan vandaag eens kijken welk kledingstuk over welk lichaamsdeel hoort....
Hoe leuk kan je het maken....
Van. . er wordt goed gegymd met ballen en kegels en klim en klauter materiaal... er wordt heerlijk gespeeld buiten op deze steeds warmer wordende dag.... er wordt gezongen en gedanst en gewerkt, gepraat, gevraagd over  dingen die met je lichaam te maken hebben....
"Juf..... ik ben moe".....
Ik: Ja ik ook....
De kleuter kijkt me verbaasd aan....
"Heb jij ook een hoogslaper?"...
Ik: Nee..... een laag slaper....
"Slaap jij op een luchtbed dan?".....
Tja.......
Van... en zo komt aan de korte dag een eind....
Ben benieuwd wie er in de busjes al in slaap vallen vandaag....
Het is zo'n typische lome 'midden in de week' dag.....
Voor mij valt er in ieder geval nog veel te regelen.... niks niet aan slaap denken. ..
Een excursie regelen. .. overdracht schrijven.... incidenten formulier bekijken en kopiëren.... overleg kinderboekenweek (het volgende thema)..... een collega wegwijs maken in de kleuter structuur (wie had dat ooit gedacht dat IK ras chaoot, iemand wat over structuur kon vertellen) ..... dan de e-mails beantwoorden.... en de telefoontjes..... de studie voor morgenavond voorbereiden..... een collega helpen met youforce ...... een verslag schrijven. .. bureau opruimen en klaar....
Morgen toch maar niet invallen als ik ook nog eens studie heb in de avond en vrijdag ook al werk.....
Van..... op huis aan...
Willem heeft voetbal toernooi dus die komt laat of later thuis. ..
Koken heeft geen zin, hij paella en ik een pizza.. lekker makkelijk.....
In de winkel..... een kind.... jaar of 10,11 jaar.... op de zijrand van de kar staand  waar moeder de boodschappen in mikt.... om de 3 seconden een gil slakend. .. dan weer even stoppend.....hard zingend.... hard pratend en roepend verder gaat....om dan de gilletjes weer op te pakken...
Je zou je kunnen ergeren aan zo'n meisje dus ,maar gek genoeg is het te raar gedrag om dat ook werkelijk te doen. ..
Ik bekijk haar eens goed maar ontdek niets autistiformachtigs of aanverwante stoornis....
Een heel normaal meisje lijkt het....met irritant gedrag....
Moeder, een zeer normale vrouw... goed verzorgd en goed gekleed....af en toe iets zeggend naar (niet tegen dus....) het kind....
Ja ik wilde eigenlijk.... ze maakt haar zin niet af.....draait zich om en gaat verder met boodschappen doen....
Hou nou eens op. . ik heb je al 10x gewaarschuwd (En het klopt wat ze zegt)...en ze draait zich weer om....
Schei uit heb ik je gezegd....en ze draait zich weer om...
 Ik wilde je nog vragen naar de rollade met mosterd maar.... en ze draait zich weer om....
Volkomen bezig met zichzelf en het boodschappen doen...
En het lijkt me ook de aard van haar beestje zijn....
Zo'n  werkende moeder met niet slechte baan. .. rijk sociaal vriendinnen leven.... en eigenlijk geen tijd voor het meisje....."maar kinderen horen er nu eenmaal bij voor je status"....
Vooral bezig met zichzelf en het door haar interessant ingerichte leven. .
Dit meisje dat ik zie op de rand van het winkel wagentje schreeuwt letterlijk om aandacht....
Letterlijk!!!!!!!
Ze weet niet half dat daar het winkelend publiek zich aan haar stoort..... ze wil de aandacht... lief gevonden worden.... of stout.... of in ieder geval IETS gevonden worden... in plaats van een wormvormig onnodig en oninteressant aanhangsel.....
Ik zie het zo'n tien minuten aan....
Waarom zeg ik niks tegen die moeder erover...
Mens kijk toch.... je hebt een kind....!!!!!!
En dit kind schreeuwt.... weliswaar negatief maar zelfs dat merk en zie je niet eens.... om aandacht....
Het is een vreemde gewaarwording.....meestal vragen kinderen op omfloerste manieren om aandacht maar dit meisje schreeuwt er dus letterlijk om.... en ik zeg niks....
Je kan je daar toch niet zomaar mee bemoeien.... of toch wel....?
Ik voel me laf en verstandig tegelijkertijd....
Ik erger me aan het kind maar heb tegelijkertijd zo'n medelijden....
En moeder doet het vast niet bewust.. maar tjonge wat ongeïnteresseerd is ze.... zelfs in haar waarschuwingen....(waar het overigens bij blijft want optreden doet ze niet)
Met een knoop in mijn maag sta ik bij de kassa en ik neem de knoop mee naar buiten en naar huis....
Hoi Bengel... vrouwtje is thuis... en het is toch weer half 5 geworden..... en ik heb een knoop in mijn buik....
Alsof ze het voelt komt ze bij me op de leuning liggen in plaats van meteen naar buiten te rennen.... de vrijheid tegemoet....
Ik geef haar maar wat extra aandacht....
Van. . Willem komt later... niet laat... maar later....
Dat betekent dus weer voetbal op tv...grrrrrrrrr.....
Ik duik het bad in en neem, al append, met mijn schoondochter de lijst allergieën door die er bij zoon Robbert bij de test zijn uitgekomen....
We bedenken samen hilarische anti allergische oplossingen en huis inrichtingen...
Het is dan dat ik er ineens opkom dat het spreekwoord scherven brengen geluk, eigenlijk maar een heel banaal en hypocriet spreekwoord is...
We bedenken namelijk een kunststof of glazen inrichting....
Schoondochter vindt glas,  met haar bulldozerende kinderen in huis, toch niet zo'n fijn plan...
Zie je het al gebeuren als ze hier door het huis rennen en vliegen en spelen....
Om de haverklap iets stuk en aan diggelen en maar scherven ruimen....
Alhoewel.... zegt ze.... scherven brengen wel geluk....
 Ik zeg: "Ja ammehoela, haal je de koekoek,  als je je kind ontdaan hebt van de scherven, en het leeft mogelijkerwijs dan nog, mag je je sowieso gelukkig prijzen....
Scherven brengen met een beetje mazzel, geluk na het ongeluk.... dat moet het zijn....
En meestal komt er na een ongeluk wel weer wat geluk....
Dom spreekwoord dus....
Van..... Willem komt trots boven een lijst vol data met optredens laten zien...
Het begint allemaal wat vorm aan te nemen....
Dat we elkaar amper nog zullen zien in de weekenden tja.... dat is dan weer het ongeluk na het geluk
Maar ach.... in ieder geval zonder scherven....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten