vrijdag 7 september 2018

7 september 2018

Dag van:
Op voor dag en dauw...
Nou oké... de dauw was er, en een enorme plens regen viel naar beneden....
Gelukkig net na het uitlaten van de honden....
Vandaag invallen in de structuur groep.... en zelfs als doorgewinterde leerkracht kan je dan best nog gespannen zijn want dat is best een klus....
De juffen die daarvoor staan hebben zoveel rust en kennis in huis.... daar kan ik nog heel wat van leren.... en dat doe ik graag... ware het niet dat ik vandaag, zonder die kennis hulp,  zelf die klas draai....
Van.... en dus denk ik dat ik de "sterkte en succes straks" groet van Willem, straks hard nodig heb....
Van... ik ben al vroeg aanwezig.... goede voorbereiding is nu het motto. ..
Adem in, adem uit....
Dan komen de eerste leerlingen binnen....
Ze weten precies wat ze moeten doen... in drie weken tijd zit er al heel wat structuur in...
En wat zijn ze leuk.....!!
Ik voel nu al dat de wijze spreuk "een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest, doch zelden op komt dagen" vandaag wel eens waarheid zou kunnen worden....
Van... van minuut tot minuut is de dag gevuld.... en toch (ik ben tenslotte ik)... Laat ik het soms even los....
Zo verander ik de volgorde van het programma, omdat het regent buiten.... en blijven we wat langer in de gymzaal....
Ook de knutsel activiteit gaat een tikkie anders... maar ze kunnen het allemaal hebben....
Mensenkinderen in hun eigen wereld.... maar wie heel goed kijkt kan en glimpje van die wereld opvangen....
En kijken doe ik graag....
Ik zie geen neuroobiologische oorzaken....
Ik let niet op hersenen die fragmentarisch waarnemen...
En ik heb geen oog voor dwangmatige handelingen. .
Ik zie kinderen die hun eigen zoekende manier hebben in het hanteren van de wereld waarin zij leven..... en vind het heel speciaal en bijzonder dit te mogen mee ervaren....
Al merk ik dondersgoed dat ze zo gedijen dankzij de zorgvuldig ingerichte klas en de overal aangebrachte structuur...
Van... al zou je zoals ik ben.... flexibel en héérlijk van de hak op de tak springerig omdat je je laat inspireren door de kinderen (wisselwerking) , willen zijn..... je doet het niet... je wil het ook niet.... je wordt één met die structuur....
Van... we knutselen nog... we kijken filmpjes....ik verbaas me over fotografische geheugens.... en hoe snel ze op hun specifieke manier de dingen oppakken....
Ik probeer hun weerzin of afkeer voor dingen te begrijpen...
En zelfs hier in de structuurklas.... met al die kinderen in eigen wereldjes.... kan je ze voelen..... aanvoelen.....door heel goed te kijken.....
Misschien dan geen wederkerigheid of wisselwerking... maar zeker wel reactie. ..
En soms speel ik daar inderdaad niet op de juiste manier op in..... omdat ik ik ben. .. en soms heb ik toch de juiste toon te pakken...en dan ontstaan er weer mooie dingen....
De wereld is voor mij vandaag net zo'n doolhof als dat die dat voor hen elke dag is.... elk uur is.... elke minuut is....
Intrigerend mooi vind ik het...
Van... en misschien is het geen contact zoals je dat gewend bent met andere kinderen... maar een soort van contact is er toch zeker wel.... al is het maar de manier waarop we elkaar aftasten..... scannen.... proberen te voelen....te raken....
Van.... de dag vliegt om.... het einde is iets hectischer dan de rest van de dag verliep.... maar zelfs dat mag de pret van vandaag niet drukken....
Van.... nu nog overleg met het klassen team van mijn eigen klas en dan maar huis....
Weekend vieren....
En hoe kan je dat mooier beginnen dan je ingehouden drang van de afgelopen dagen,  om naar de nieuw geopende  Scapino winkel op het winkelcentrum te gaan,  nu los te laten en zijn gang te laten gaan...
Half zes.... het kan nog net....
In de verte zie ik de ballonnen poort en de reclame affiches al pronken....
Altijd er leuk zo'n nieuwe winkel.... zeker als dat een schoenwinkel betreft....
Van... leuk die blauwe laarsjes.... hebbe.... hebbe....
Van... vanavond maar Chinees... geen zin om te koken....
Willems favoriete gerecht tjap kam bo.....
Van.... Willem is blij... om het eten... om de goeie dag die hij had... en om een lijst data die hij kreeg om te komen optreden in de lande....
Van... ik zet 78 steken op de brei pen..... teveel.....
Uithalen op opnieuw opzetten maar...
63 Steken dan....
Yessssss...
Luna.... oma is begonnen met je fluffy trui hoor...!!!
Van... jakkes... mijn ooit eens gebroken teen jeukt....
Dat betekent weersverandering.....
Voorlopig is de jeuk akeliger dan het idee van de verandering....
Krankzinnig dat je aan botbreuken zulke dingen kunt voelen aankomen.... en hoogst irritant..... jeuk....bah....
Van.... zo. .... 50 toeren gebreid ..... Nadal die tijdens de US open op instorten staat.... en the Voice senior gekeken met de maffe ervaring dat ik, die het liedje 'Roxanne' niet echt kan waarderen, nu meegezogen word in het lied door de stem van deze oude rocker en het ineens een prachtig nummer vind....
Tja... het kan verkeren....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten