woensdag 5 september 2018

5 september 2018

Dag van:
Met een ander gevoel opstaan dan andere dagen...
Je weet dat het woensdag is... de korte dag....
Tenminste.... de korte schooldag dan...
En je weet ook dat je heus helemaal niet daarom vroeger naar huis gaat....
Maar het gaat om het gevoel....
Van....jezelf voor de gek houden dus...
Ik ben er best wel goed in...
Mijn klok in de auto staat bijvoorbeeld ook 10 minuten vooruit....
Elke keer weer denk ik "oeps opschieten".... terwijl ik weet... ja heus... meteen daarna denk... maar ik heb lekker nog tien minuten....
Van... het is té zot voor woorden maar zo werkt dat nu eenmaal...
En ik ben vast niet de enige gek die haar klok expres vooruit zet....
Vanmorgen dus fluitend naar school....
Geen gekkenhuis in de stad zoals gisteren,  terwijl ze toch nog echt de brug aan het repareren zijn.....
Zeker allemaal mensen die hun klok een half uur vooruit hebben gezet ivm de verwachte drukke op de weg.... en daar zelf intuinen....
Ik ben in ieder geval lekker vroeg op school...
Dat is maar goed ook want ik heb nog veel te doen....
Van..... leerden we vorige week de letter vorm rondje (zoals de o of het rondje van de p,d,b)...... vandaag leren we de vorm 'lange stok' (zoals de l of de stok van de p,d,b)
En die lange stokken moet ik nog knippen en lamineren.....
Het lukt allemaal ruim  op tijd.....
Van.... en dan kunnen we beginnen....
De les van de lange stok .... maak van jezelf een stok...... wie van ons is de langste....en het hok van de lange stok want oei het ontsnapte konijntje moet snel een hok met tralies hebben.... plakken dus maar die lange repen/ stokken....
 De les over oren waarmee je hoort en luistert... dus hup de luisteroefeningen er achteraan....
Van.... en dan die heerlijke kleuterbeleving waar ik zo van kan genieten....
Oh ja... ik weet het... ik kan er tientallen ontwikkeling psychologische fasen en analyses op los laten.... maar ik geniet gewoon....
Drie plaatjes krijgen ze te zien.... en maar één geluid....
Van gitaar tot zaag... van vliegtuig tot fietsbel .... van piano tot waterval en van koe tot.... yeahhhhhh drumstel.....
Eén van de kleuters hoopt zo dat hij het drumstel geluid krijgt.....
Hij zit te wippen op zijn stoel... heen en weer... heen en weer....
Dan is hij aan de beurt.... stofzuiger, drumstel of koe....
Zijn gezichtje kleurt helemaal....yesssss zijn felbegeerde drumstel staat erbij....
Hij knijpt zijn handen samen.... nu moet hij op de knop drukken waar het geluid achter zit....
Het zal toch niet mis gaan.....
Hij durft bijna niet te drukken en dan..... dan.......
Boehoeeeeeee klinkt het geloei.......
Je ziet hem worstelen met de teleurstelling....
Hij weet het..... hij hoorde de koe. ..
Maar och....dat drumstel... kijk die trommels toch eens... en die stokken. ..
Hij kijkt nog een keer naar de koe....
Hij klikt de geluidsknop nog een keer in.... zou het misschien een drumstel geworden zijn...
Nee... het is de koe gebleven...
Stomme koe... stom geloei...
Dat drumstel....ooooh daar dat glimmende drumstel dat zo mooi roffelt .....
En ik zie hem twijfelen.... ik zie hem van de spanning  'fladderen'...
Stel dat hij nou op dat drumstel zou klikken... zou hij dan toch...
Koe... drumstel.....drumstel... Koe.....
Hij gaat voor het drumstel....
Niet goed... probeer nog een keer zegt de stomme digitale luister les stem....
Maar hij wil niet meer.... het was drumstel of niets..... het werd niets.....
Oh ja... ik weet het... adequaat leeftijd niveau..... fase huppeldepup....
Maar och wat genoot ik van die mooie worsteling....
Dat heerlijke geloof ..... dat onschuldige vertrouwen......dat alles goed komt....wat niet gebeurde .....
En dan die beslissing van... nou dan maar niks....
Van.... en door met de rekenles over waar er twee van zijn....
En door over je lichaam waar geluiden uitkomen en waar je geluid mee kan maken....
Klappen, stampen, klakken met je tong, knippen met je vingers, fluiten met je lippen, praten, zingen, sloffen met je voeten (wat je anders nooit mag van de juf), tikken met je vingers......
Wij zijn een grote geluidsbox......
Van... en dan is de korte dag voorbij....
Brood eten, inpakken en wegwezen....
Van.... maar voor een juf wordt het vier uur.... niks geen vrije middag... genoeg te doen. ..
Morgen ben ik vrij ipv de vrijdag...
Vrijdag val ik in in de structuur groep.... dat wordt pittig.... goed voorbereiden maar...
Van.... dan kan ik eindelijk de boodschappen doen en ik hou net genoeg tijd over om iets extra lekkers te maken...
Zin in zo'n schotel die in de oven moet....
Broccoli gratinée......
Het halve uurtje oven tijd sukkel ik buiten in het zonnetje op de tuinstoel in slaap....en wordt wakker van drie hondensnuiten....
Van... Willem wil eten.... honden willen eten.... prullenbakken legen. .. afwasmachine vullen....
Willem met zijn dochter naar de bioscoop.....
Woonkamer vegen...... artikel van mijn schoondochter nakijken en corrigeren....
Verhalen onder de eerste moeilijke schooldagen van mijn kleinzoon aanhoren en de migraine ellende van zoonlief....
Van. .. maar dan is er toch even Wampie tijd....
Crimi midsummer murders.....
Smullen dus....
Heerlijk zo'n crimi die alle kanten opgaat,  waar iedereen het gedaan kan hebben... behalve die ene...
Die ene die het dan toch gedaan heeft....
En dan dat ongrijpbare maar toch ook zo voor de hand liggende motief... ongeneeslijk ziek zijn en weten dat je dood gaat.....en niet willen dat je kinderen door de alcohol verslaafde vrouw van je ex opgevoed worden.... omdat je kinderen al regelmatig weekenden thuis kwamen met blauwe plekken en onverklaarbare wondjes.... en je ex zelf ook door haar mishandelt wordt....
Tja.... logisch toch..... hi hi.....
Terwijl de schrijver, de tuinman, de ex, de opa, de zus, de melkboer, de postbode allemaal en veel beter motief hadden....
Maar oké....het was zij dus waar je nou even niet aan dacht....
En ik prijs mezelf maar gelukkig dat ik geen detective ben.... of schrijver van een crimi....
Het zouden bij mij maar saaie verhalen worden vrees ik en als ik detective zou ik geen moord oplossen...
Ik zou hem ook niet kunnen plegen vrees ik....
Laat ik de dag daar dan ook maar mee afsluiten....
'T is mooi geweest....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten