donderdag 12 augustus 2021

12 augustus 2021


Dag van:
De hitte en een snak naar adem bij het ochtendgloren...
Nu al verlang ik naar ijsblokjes in m'n koffie...
Met de eerste beweging ontstaat het klamme zweet op m'n huid...
Het belooft wat...
Warme zomerdag...
Was dat wat ik naar verlangde toen ik dubbeldik gekleed de avonden op de camping inging... en me neervleide tussen klamkoude lakens...
Ja dat was het.. niet zeuren... geniet van de dag...

Nee nu niet binnen gaan zitten..
Haakwerk oppakken en naar buiten... de tuin in... de zon begroeten voorbij de gordijnen van een slaapvertrek...

Goeiemorgen zon... wat ben je vroeg... wat ben je aanwezig... en wat ben je al warm...

Ik ga zitten op één van de tuinstoelen...
Best hard dat plastic... en al door de zon verwarmd...
Een kussentje kan geen kwaad...
Ik open de box..
En walm van zure oude regen van buien van weleer, komen me tegemoet...
Dat betekent alarm...
De box is niet waterdicht...
Maar de schade gelukkig beperkt...
Slechts de randjes onder zijn nat...
Aan het werk zon...

augustus

 

het strand kijkt naar de zee en ziet
dat het water oud is geworden
de meeuwen vliegen door de gedachten van de zon
en hangen hun poten te drogen

in de liezen van de duinen
stoeien de vakantielieven in de lakens
van het zand
er knarst iets in de tederheid

de boeren oogsten hun twijfels
en na de avond kijken ze met de ogen
van hun tractors naar de open wonden
van de velden, er komt ruimte
voor de landing van de herfst

het jaar sterft een eerste keer
aan voorbij zijn, op de patio van hun afscheid
bergen de reizigers de avondzon in hun koffers
met het heimwee van hun aarzeling
verliezen ze hun keuze
tussen thuis en horizon

Roel Richelieu van Londersele,
uit gedichten 1980-1992,
Poeziecentrum,Gent, 1992


De zon brandt op de huid als de voordeur bel klinkt..
Een mooie reden om eruit te stappen...
Maar helaas... Willem is me voor...
Het doosje printer inkt is geleverd....
Nu moet ik net als de zon aan het werk...
Ander werk dan... want haken is ook zwoegen...

"Wampie, ik moet die corona check app nog hebben"
Maar natuurlijk Willem... installeer je DigiD app maar...
"Die zit niet in mijn play store"...
Ach nee.. hoe kan het anders... verouderde telefoon en niet de wil een nieuwe te kopen...
Zoals de seizoenen het jaar veranderen bestaat Willem uit één vast seizoen...
Laat hem zelf kiezen welke... maar veranderen zal het niet...
Willem blijft bij het vertrouwde... of het nou de sneeuw of de vallende bladeren zijn,  de krokusjes die hun kop opsteken of de zon die het gras verschroeid.....

Dan de ontdekking...
"Wampie het kan ook met een SMS melding..."
Hoe heerlijk ouderwets is dat...
Maar goed Willem.. doe dat maar...
"En nu?".....
Lezen Willem.... lezen...
"Er staat volgende"...
En dus.....
"Moet ik op volgende klikken?".....
Probeer het eens...
En kijk aan... weldra verschijnt het wonder dat qr code heet....
Willem hoort erbij...

Ik lig weer loom in de zon...

Vanavond zal het sterren regenen...
De kussens hebben hun vocht en zure lucht verloren...
Inmiddels heb ik mijzelf verrijkt met een koptelefoon..
Hoe mooi de geluiden van de natuur ook zijn... muziek kan mij ook zo verblijden...
Zojuist kreeg ik foto's toegestuurd van mijn zus...
Foto's uit Parijs wat zij een haar man nu een paar dagen doorbrengen...
En meteen werd ik door melancholie gevangen... is de twijfel over Barcelona weer opgelaaid...
Ik troost mezelf bij de klanken van Michel Fugain....
Les plus grande succes....
Ik laat het kippenvel op mijn armen en benen kriebelen bij la bète immonde... een vreselijk intens lied.... vooral die versie met het koor.....over het smerige beest dat racisme heet....
En ik besluit dat we in de herfst toch echt weer naar Parijs moeten....
Parijs is mooi als de bomen rood en geel kleuren... maar ja... Parijs is altijd mooi...!!

"Weet jij al wat we eten?"
Nee... jij?.....
"Ja maar..... het is al laat...."
Ik begrijp de hint... maar hem laten spartelen is soms zo leuk...
En de muziek is zo heerlijk...
"Luister je Michel Fugain?"....
Ja..... even zwijmelen... ik kan geen cd's in huis luisteren dus dan zomaar... of weet je wat....
Ik ga een spotify account aanmaken....
Ik begin op mijn mobiel te zoeken... Spotify... Spotify....
"Maar dat wil ik ook"....
Wat een geluk Willem.. ik zie net dat ik een duo mix account kan aanmaken...
Dan kan jij er ook gebruik van maken....

Mijn door vreugde bevangen Willem is even vergeten dat hij eten wil...
En dan begint het gemartel opnieuw...
"Hoe gaat dat dan... wat moet ik doen?"....
Jij nog niks... ik wel... en ik zal je zo uitnodigen....
"Ja maar hoe gaat dat dan?"....
Geduld....
"Maar...."
GEDULD!!!!

Willem heeft de uitnodiging...
"En nu... moet ik hierop klikken?"....
Probeert het eens zou ik zeggen...
"Wat is mijn wachtwoord dan?"....
Bedenk eens wat Willem... vooral iets dat je kunt onthouden....
"Ik doe mijn oude"....
Tuurlijk man van één seizoen....

Willem heeft Spotify...
De glimlach is niet meer van zijn gezicht te krijgen...
Yellow Jackets.... alle albums....
En Willem.... na de vakantie ook je eigen cd te downloaden....!!!
"Ga je nu boodschappen doen?".....


De avond valt... en met de avond de sterren ook...
De zwoele warme lucht houdt aan...
Ik lig op mijn knieën om de inktpatronen van de printer te verwisselen...
Niet de makkelijkste houding... niet het leukste werkje....
Maar goed... wel met als resultaat dat ik alles voor Barcelona kan uitprinten...
En met alles bedoel ik ook ALLES...!!!!
En dat bedoel ik ironisch...
De ironie van een stedentrip in coronatijd...
Ik zou zeggen:.... bespaar het jezelf...
Als ik dit geweten had....

Vier maal een gezondheidsverklaring uitprinten....

En voor Spanje is het nog ingewikkelder want je vult iets in... dan krijg je van autoriteiten dat een code in je mail en daarmee kun je verder...
Verder...????
Hoe kan ik mijn hotelkamer nummer opgeven als ik nog niet eens een voet op Spaanse bodem heb gezet.... laat staan bij de hotelbalie heb kunnen vertellen dat ik aangekomen ben...
Hoe kan ik stoelnummers van een vliegtuig invullen als ik pas 24 uur van te voren mag inchecken...
Jaaaa het mag ook in Spanje zelf....
Maar luister... ik spreek best een paar woordjes Spaans... maar op medisch gebied schiet ik zelfs in het Nederlands nog tekort...
Banale Spanjaarden....
Enfin... we zien wel waar de reis strand....
Feyenoord wint vanavond.... en Vitesse ook.... dus waar maak ik me druk om.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten