maandag 16 augustus 2021

16 augustus 2021


Dag van: 
Yessssss, mijn studieopdrachten zijn klaar....
Twee behoorlijke verslagen maar de klus is geklaard...
Iets met schone lei nu... en dat geeft best een prettig gevoel....

En kijk aan.. nog tijd over om die pokke rest regeldingen voor Barcelona op te lossen...
Ik slaap er bijna niet van...
Vannacht dus toch maar even de dochter van een vriendin gevraagd die nu in Spanje vertoeft...
En ja hoor... ik zat op de goede weg maar niet helemaal...

Dus hup maar weer eens bij SpTh op de site kijken....
En ook maar de stoelen in het vliegtuig regelen...
Dat kan zelfs vijf dagen van te voren...
De stoelnummers wil Spanje immers ook weten...
Ze willen ALLES weten.... eerder kom je er niet in....

Eeeeeeindelijk alles ingevuld....

Nu is het wachten op (alweer) en qr code....
Ik zie door de Spaanse bomen (zullen wel palmen zijn), het bos niet meer...
QR code voor de vlucht
QR code voor de transfer
QR code voor lang parkeren op Schiphol
QR code voor de korting bij see buy fly winkels...
QR code voor het hotel
QR code voor gezondheidsverklaringen 
QR code voor de Sagrada en ander uitstapjes...
En dan te bedenken dat QR nog steeds niet goedgekeurd wordt bij scrabble of wordfeud....
Maar vannacht slaap ik in ieder geval...

Dit in tegenstelling tot de dag van vertrek...
Vijf voor zes in de ochtend vertrekken vanaf Schiphol...
Twee en een half uur van te voren aanwezig zijn...
Anderhalf uur rijden van Arnhem naar Schiphol...
Zeker twintig minuten uittrekken voor het parkeren en de shuttle bus naar de terminal...
En van te voren nog vier honden afleveren...
Twee bij mijn zus en twee bij het pension...
Daarbij woont zuslief ook niet naast de deur...
Waar zijn we aan begonnen...
Je bent écht hard aan vakantie toe als je dit allemaal geregeld moet krijgen...
En dan 48 uur van te voren voor de terugreis weer dezelfde gein....
Want dan moeten er weer formulieren ingevuld zijn...
Op reis gaan is bijna geen vakantie meer....


Maar wat zeur ik...
Zo'n 7100 kilometer verderop klimmen mensen op vliegtuig vleugels... hangen aan landingsgestellen om hun land uit te komen.... en vallen dood neer omdat een vleugel geen grip biedt als het stijgt.... de lucht bevroren en te ijl is daarboven.... en een landingsgestel zich intrekt.....
Als zo'n vliegtuig al kan opstijgen,  want de landingsbanen staan overvol mensen die weg willen vluchten uit dat verschrikkelijke Afghanistan...
Chaos... paniek... drama...
En Nederland moet morgen eerst nog even in debat over wat ze nou moeten doen met hun mensen daar....
Tjonge jongen... hoeveel te laat kan je zijn...
Hoeveel moreel onbesef kun je hebben....

Gisteravond sprak ik nog de moeder van de schoondochter én een zwager van een vriendin....
Alleen waren we het erover eens dat het hart uit de zorg en het onderwijs is...
Dat het zakelijke ondernemingen aan het worden zijn...
Maar hoe kan het ook anders als het hart uit de politiek is...
De politiek die de leidraad voor de samenleving zou moeten vormen...
En niet alleen de leidraad maar ook als voorbeeld zou moeten dienen....
Ethiek, moraal, hart.... waar is het gebleven...
Hoe heeft het zo op de achtergrond kunnen raken.... weg kunnen ebben.... vervlogen kunnen zijn.....

En dan hoor ik ze de hele avond op tv zogenaamd

interessant doen en discussiëren over hoe het toch zover heeft kunnen komen...
Zijn 'onze jongens' dan voor niets naar Afghanistan gegaan voor vredesmissies....?
Was het toch een grote fout van Trump....
Ga eerst je mensen redden in hemelsnaam.... voor je terug gaat denken....
En dan denk ik hè... ben ik nou zo simpel....???
Ben ik nou zo dom...?
Wat dachten ze nou ......?
Dat je echt een hele cultuur van jaren en jaren geschiedenis vol religie, cultus, rituelen etc.  in 20 jaar kunt veranderen...
De geschiedenisboeken doen er minstens... minimaal... een eeuw over om een klein beetje vooruitgang te zien....
(Als ik het nog vooruitgang kan noemen)....

En natuurlijk is het wél vooruitgang...
Want dat de scholen nu voor vrouwen weer gesloten worden is natuurlijk desastreus....
Maar deze cultuur was er nog niet klaar voor blijkbaar... nog niet weerbaar genoeg tegen de kracht van het oude vertrouwde...ingesletene...


Heel goed natuurlijk om politieagentjes te vertellen hoe ze lief en aardig kunnen doen tegen hun eigen volk... en het verkeer moeten regelen over de nog niet eens geasfalteerde wegen daar....
Heel goed natuurlijk ook scholen te bouwen...
En prachtig om ondernemingen uit de grond te stampen...
Maar binnen een cultuur gaat het ook nog eens om heel andere dingen....
Wil je tegen extremisme strijden dan zul je eerst zelf los moeten komen van vastgeroeste dogma's....
Dan is ook niet ineens als vrijheid blijheid maar dan moet je andere misschien wat lossere... maar in ieder geval wel,  grenzen stellen...

Nou hou maar op... ik ben niet als politicus geboren....
Al denk ik toch dat er een vleugje waarheid in mijn idee schuilt...


Laat ik nou eerst met in kleine kring zorgen dat ik tot een beetje steun kan zijn...
Voor hem bij wie blijkt dat hij na twee vaccinaties Covid nog steeds geen antistoffen heeft, die juist hij zo nodig heeft met zijn gezondheid...
Voor haar van wie de mama en hartaanval kreeg op vakantie....
Voor haar van wie de zus morgen begraven wordt...
Voor hem wiens vrouw het ziekenhuis ligt en waar het niet zo goed mee gaat....
En laat ik maar weer wat geld storten voor de ramp in Haïti....
En.... en.....
Laat ik vooral niet vergeten te genieten van die kleine dingen die er ook zijn en het waard zijn....
En bidden dat het met de rest waar ik niet bij kan, goed komt....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten