zondag 15 augustus 2021

15 augustus 2021


Dag van:
Vriendschap... het blijft een bijzonder fenomeen...
Liefde oké... een vonk.. chemie.. magie... verliefdheid.....
Maar vriendschap..

Een vriendschap is een relatie tussen twee of meer personen. Die vriendschapsrelatie kan tussen mannen en vrouwen zijn, maar ook tussen mensen van hetzelfde geslacht.

Wanneer mensen een vriendschap met elkaar hebben betekent dit dat zij elkaar vertrouwen, ongeacht wat er gebeurt. Vaak speelt daarbij het karakter een rol. Bij een vriendschap vinden mensen elkaars karakter aantrekkelijk omdat deze op elkaar aansluit, of juist als deze geheel tegengesteld is aan elkaar, wat opposite attract wordt genoemd. Binnen vriendschappen zijn er bepaalde gradaties. Niet alle vrienden of vriendinnen hebben een gelijkwaardige relatie. Zo kan bijvoorbeeld de een de 'beste vriend' zijn en de overigen 'gewoon' vrienden. Vriendschappen kunnen worden gesloten met woorden, maar het kan ook ongemerkt gaan. In dat laatste geval 'ontstaat' vriendschap.

En dan heb ik nog wel  hartsvriendinnen en een hele

vriendenkliek....
Maar wat ik het bovenste stuk mis is het volgende...
Vrienden hoef ik nooit iets uit te leggen...
Zij weten... zij kennen... zij voelen...
Bij hen 'mag' ik zonder 'moeten'....

Los van de lichamelijke reactie die er bij een liefdesrelatie wel is hoef je je in vriendschap nooit schuldig te voelen dat je meerdere vrienden hebt...
Moet je eens in een liefdesrelatie proberen....!
Dat gaat echt niet...
Vriendschappen lijken polygaam, waar het in de liefde draait om monogamie... 
Daarbij heb je vrienden ook niet de hele dag om je heen...
Ja op vakantie misschien weer een poosje..
Maar ondanks dat je vriendschap moet voeden en koesteren, kun je vrienden een hele lange tijd niet zien... of bestaat er vriendschap op afstand....
Zo kreeg ik afgelopen week een vriendschapsverzoek op Facebook van een vriend van veertig jaar geleden...
We pakten de draad zo weer op..
En vandaag kreeg ik een berichtje van de dochter van een vriend waarmee ik af en toe app maar toch al tien jaar niet gezien heb.... "Wampie ik ben zwanger"....
Bij vriendschap kun je uit het oog zijn, maar nooit uit het hart...
Je kunt zeggen dat liefde wonderlijk is maar evenzo wonderlijk vind ik vriendschappen....

Vanavond hadden we weer zo'n vriendenkliek avond...
Vrienden bij elkaar...
Waarin verloren vrienden een hoofdrol spelen...
Geen lege stoelen maar twee stoelen vol verhalen anekdotes en herinneringen....
Hoe je een leven vol herinneringen blijft volhouden en blijft opbouwen....
En ik voelde opeens niet meer de afwezigheid van mijn lieve verloren vrienden maar een nieuwe aanwezigheid....

Het was een prachtige avond..
Zoals dat bij vrienden eigenijk altijd zo is...
Een avondje troost vermengd met wat humor.... lekker eten en heerlijke wijn....
Misschien een beetje téveel wijn....
Maar precies zoals een avondje vriendschap moet zijn...

Zoals Toon Hermans zo mooi zegt...
Daarom hebben wij die handen en die armen,
om als het koud wordt rond het hart
elkaar te verwarmen....


Bedankt lieve vrienden voor alweer een fijne en mooie avond....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten