donderdag 19 augustus 2021

19 augustus 2021


Dag van:
"Word je wakker lieverd, we moeten een nieuwe bril voor mij uitzoeken weet je wel?"
Half slaapdronken ben ik..... na toch wel een gebroken nacht...
Steeds van die doemscenario's die in je opkomen van wat die klootzakken van gisteren je nog meer aan kunnen doen...
Ik weet immers hoeveel ze kunnen binnen dat internet...
Hele profielen maken ze van je aan, waarin ze zelfs je stem (van YouTube filmpjes gepikt) kunnen gebruiken...
Alles weten ze van je..
En ja daar was en ben ik me bewust van...
Zulke profielen verkopen ze dan door aan criminele organisatie die op welke manier dan ook er misbruik van maken...
Dat kan je niks tegen doen...
Behalve dat je weet dat een gewaarschuwd mens voor twee telt... en je directe omgeving dus ook...
In wat voor wereld leven we...?????
Nou in zo'n wereld dus....
En dan probeer ik, al wakker wordend, weer nuchter te denken...
Vroeger in de oertijd kenden mensen ook angsten... weet andere dan wij nu...
Soms als ik mee kijk maar die films op Netflix, als Willem kijkt, denk ik....."blij dat ik niet in die tijd liefde met al die martelwerktuigen"...... en dat je zomaar opgepakt kon worden en de brandstapel op ging om niks....
Elke tijd kent zijn angst en zijn boze mensen....
Ook deze waar wij in leven....
En altijd is er onrecht geweest... onder welke omstandigheden en in welke tijd dan ook....
Angst is onderdeel van het... van ons... Van jouw en mijn.... leven....
Misschien bedoelen ze dat wel met het paradijs van later... dat je verlost bent van angst verdriet en onrecht..... als je niet meer bent hier..... op 't aardse.....

Ik kleed me dus maar weer aan... zet een lijntje onder

m'n ogen... poets m'n tanden... en begin aan mijn dag...
Want gelukkig kent elke dag... elk leven.... ook zo z'n geluksmomentjes....

En vanmorgen dus op brillenjacht....
Wat denk je.... we lopen de opticien binnen... afspraak om 11.15 uur.... we zijn koud over de drempel en staan te wachten....zegt Willem "Heb ik eigenijk wel een nieuwe bril nodig?".....
Een soort nieuweling... net stagiaire af zeg maar, hoort dat en stapt op ons af....
Slim kind denk ik nog maar dat ging al snel over...
Ze vraagt waar Willem naar op zoek is....
Nou niet naar een overhemd zal ik maar zeggen....
We leggen uit dat hij een rond brilletje zoekt in een flitsende kleur...
Ze loopt naar een rek en trekt er een roodachtig zeshoekig (het nieuwe rond?) brilletje uit...
Ondertussen heb ik er al tien leukere zien hangen...
Misschien niet flitsend gekleurd maar wel des Willems....
Of we koffie willen....
Nou dat lijkt ons een goed plan... je bent een schatje... maar ga doen waar je goed in bent...!
Ik pak twee brillen voor Willem.... hij zet ze op... en... verkocht....
Maar tja... welke van de twee dan...?
Eerst de test maar eens even.... met een man naar Willems hart...
Remi heet hij .... en vast niet alleen op de wereld want Remi mag er zijn....
Willem en Remi hebben elkaar gevonden hoor.... lachend komen ze uit het hok...
Remi draagt Willem weer over aan het onnozele schatje maar op afstand hebben ze nog de grootste (mannen) lol.....
Helaas voor hen ken ik die lol...
Dan begint het schattige onnozeltje met haar praatje over welke glazen, belooft Willem een tweede gratis bril en begint met het aftekenen der glazen....
Oeps... dat valt een andere medewerkster ook op....
Kyra heet deze pittige tante...
Blijkt dus dat de afrekening compleet fout gedaan wordt...

Schattig onnozeltje had een schele makaki aap van mijn Willem willen maken...
Pittige Kyra neemt het over.... zonder dat ze onnozeltje op haar nummer zet... keurig gedaan pittige Kyra....
Nu blijken ook de gegevens verkeerd in het assistente gezet te zijn door schattig onnozeltje...
En die gratis bril... dat kan niet als je meedoet aan een brillenplan, en dat doet Willem dus...
Pittige Kyra is er maar druk mee.... en Remi is ondertussen pauze houden....
Dan ziet pittige Kyra dat onnozeltje dezelfde fout als ze bij Willem maakte, bij de mevrouw die ze nu helpt ook maken...
Ook ik zie het gebeuren en zeg haar maar gauw te gaan helpen... wij hebben nog wel even tijd....
Als ze terugkomt geven we aan dat ze een goede en onmisbare medewerkster is...
Jammer dan,  zegt ze..... vrijdag is mijn laatste werkdag na drie weken Hans Anders heb ik het wel gezien...... dit is niet mijn ding....
We bomen gedrieën nog even wat ze dan wel moet van doen...
In ieder geval iets met mensen en communicatie.... en vooral goed leiderschap.... onderwijs of zo.... maar dat ziet ze toch niet zitten....
We rekenen af, wensen haar veel succes en horen op de achtergrond schattig onnozeltje tegen een klant zeggen "wilt u misschien een kopje koffie?"....
Goed zo meid.. blijf doen waar je goed in bent.... en neem vooral pittige Kyra's baan nog niet over.... ik vrees namelijk dat ons winkelcentrum dan weer een leegstand rijker is....


Ik zet Willem thuis af en keer terug naar waar ik vandaan kwam.....
Ik ben écht geen shopper.... behalve als ik de Action in ga.... maar als ik mijn hoofd leeg wil hebben is dat slenteren over zijn winkelcentrum wel lekker....
Sale 70% is alleen funest voor mij...
Ik krijg daar hebberige hormonen van... grijpgrage vingertjes en zo...
En dan wanneer je nooit slaagt... slaag je bij een Sale altijd...
Tenminste... dat heb ik.....
Zodra de prijs verandert vind ik ineens alle jurken, rokken en blousjes leuk.... terwijl ik er daarvoor niet naar omkeek....
Maar goed... ik moet nog steeds goede wandelschoenen hebben....
Vorige week was ik immers niet geslaagd...
En nou kom ik nooit in dure zaken maar......
Juist... in de Sale periode wél....
En nou koop ik eigenijk nooit schoenen duurder dan 30 euro..... maar.... juist.... in de Sale dus wel....
Dus slaag ik..... en daar zijn mijn hebberige hormoontjes heel blij mee.....
Nu moet ik dus naar het Kruitvat.....
Maar...... vóór ik bij dat Kruitvat ben, kom ik langs tal van winkel etalages met grote rode stickers en witte letters SALE!!!!!!!.....
Daar ik sinds gister in een labiele periode verkeer, bied ik daar ook geen weerstand tegen....
Maar niet nadat ik mezelf beloofd heb nu écht heus eerlijk, die oude jurken van tien jaar geleden eens weg te doen....
En vanaf dat moment ben ik niet te stoppen...
Werkelijk alles lijkt geschikt voor Spanje....
Met alles zie ik me straks Barcelona flaneren.....
Alleen niet alles vindt mij geschikt....
Hangtieten in een laag decolleté.... geen gezicht...
Te kort bovenlijf vóór lange saloupetten.....
En neeeeeeee dit kan echt niet meer op mijn leeftijd....
Dus blijven over die eeeeeeeeeenige jurk die ik echt alleen op vakantie aan kan... niet naar mijn werk, niet naar de winkel, niet naar de kerk... nee echt alleen maar op vakantie...
Boeiuuuuhhhhhh..... vind 'm zoooooo gaaf.....
Ik zie me al door de Sagrada zwieren met wapperende rokken..... of langs het strand terwijl de wind de strik heen en weer waait.... of sierlijk flanerend over de promenade....
Ooooh en die andere jurk is zo lief.... die zit als gegoten... een soort Julie Andrews jurk.... zo eentje uit de musical de wizzard of Ozz..... ja zo eentje mag ook niet ontbreken in mijn uitpuilende kledingkast....


En zo komt er een rok bij... een onderhemdje.... katoen om te haken in het vliegtuig...(Als ik tenminste die haaknaald krijg mee gesmokkeld)....
En uiteindelijk ben ik bijna bij het Kruitvat en verdorie zit daar nét voor een boekenwinkel....
Een reisdagboek voor Willems gedichten die hij vast in Barcelona gaat schrijven, een Marco Polo editie over Barcelona en een haaktijdschrift verder, kom ik dan eindelijk bij het Kruitvat....
Mijn beginbestemming werd mijn eindbestemming....

Willem vindt alles best.....
Als hij straks maar te eten krijgt....
Één van zijn lievelingsmaaltjes nog wel... tagliatelle.... verse!....
Met een saus van tomaten pomade met mozzarella....
Hoe hou ik mijn man tevreden.... nou zo dus.....

De avond vul ik met vergenoegd naar mijn aankopen kijken en dromen over 30 graden.... smalle steegjes.... tapas.... oeps... niet teveel anders passen die aankopen niet meer....
En ondertussen komen de mailtjes van Schiphol (heeft u hieraan wel gedacht)... en Transavia (vergeet u niet....) binnen.....
Nee, ik vergeet niks....
Morgen nog extra kattenvoer en grid voor de kattenbak... want buuf gaat de katten voeren..... en een zak hondenvoer voor de honden die naar m'n zus gaan...
Dan morgen de boel boven nog aan kant.....
Ik tel af... nog één... twee... dagen.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten