maandag 11 maart 2024

11 maart 2024


Dag van:
Grijs, zegt men, heeft de eigenschap op veel mensen kalmerend en rustgevend te werken......
Dit hangt ermee samen dat grijs, in tegenstelling tot bonte kleuren, volkomen neutraal is.....
Nou ammehoela.....
Als ik de grijze lucht buiten zie dan vervult dat mij met somberheid....
Aan zon en blauwe luchten, ja daar kan ik aan wennen....maar laat grijze luchten alsjeblieft achterwege.....
Mensen met een voorliefde voor grijs zijn vaak individueel ingesteld.....
Nou dat ben ik dan eigenlijk weer wel en, ze schijnen ook een geweldige (zelf)beheersing te hebben en laten zich niet snel betrekken in conflicten......
En daar kan ik me ook nog wel in vinden....althans, dat heb ik mezelf in de loop der jaren aangeleerd want het was ooit nou niet mijn beste kwaliteit....
Ze zijn evenwichtig, efficiënt en ingetogen.....
Oei, daar verlaat het grijs mij.....dit ben ik niet helemaal.....
En verder.......hoewel ze het niet snel zullen laten merken, zijn ze niet ongevoelig voor stress......
En ook dat komt niet helemaal overeen met mij.... ik ben duidelijk geen voorstander van grijze luchten, in de stress raak ik er niet van....

Het grijze weer heeft niet alleen bij mij

maar bij de meesten wel invloed op hun humeur....... 
"Leer relativeren en trek geen parallel tussen 'het weer' enerzijds en je toestand anderzijds", zegt psycholoog Patrick Luyten.....
Makkelijk praten die man .....
"De stemming van zo goed als iedereen is in kleine of grote mate afhankelijk van het weer......
Dat blijkt uit onderzoek, maar dat merk je ook gewoon op straat", zegt psycholoog Patrick Luyten van de KU Leuven......
Hij doet onderzoek naar geluk......

Nou moet ik ook een onderzoekje doen binnen de school, zo was afgelopen week de opdracht vanuit management.....
Een onderzoekje naar leesonderwijs voor niet sprekende leerlingen.....maar zo'n onderzoek naar geluk lijkt me toch ook wel een leuke....
Hoe onderzoek je in hemelsnaam 'geluk'...?

Weer is dus wel degelijk van invloed....
Niet alleen op stemming maar op je gehele geluk...poeh poeh ......
Men noemt het het biologische aspect die afwezigheid van (zon)licht die zeker invloed heeft op onze stemming......
Sommige mensen zijn daar kwetsbaarder voor dan andere en een beperkte groep heeft zelfs last van een seizoensgebonden depressie....
Maar daarnaast is er ook het psychologische aspect dat we ook niet moeten onderschatten......
Er zijn heel wat individuele verschillen", benadrukt de psycholoog......

"Het merendeel van de mensen wordt gelukkiger door zon, maar er zijn ook mensen die juist houden van regen en storm en de zomer verschrikkelijk vinden......
Veel heeft te maken met culturele associaties en gewoontes.....
Winter hangt voor ons vaak samen met donkerte, koude en regen......
Carnaval - wat we net hebben gehad - staat dan weer symbool voor licht......
Het hakt als het ware in op de biologie".....
En onderzoek is natuurlijk niet altijd helemaal objectief....in het onderzoek zijn jongeren ondervraagd op dagen dat ze op school moesten zijn.....
Het zou kunnen dat het voor hen minder uitmaakte of dat ze juist daarom liever regen hadden......
Nou denk ik dat als je dit onze kleuters, die twee keer per dag buitenspelen op het rooster hebben staan zou vragen, je er een andere uitslag zou krijgen....
Maar goed dat is mijn bescheiden en niet wetenschappelijk onderbouwde mening....

En dan komt de goede raad....
"Maar leer het ook relativeren", gaat hij voort......
"Het is belangrijk om geen parallel te trekken tussen het weer enerzijds en je toestand anderzijds......
Denk niet meteen dat het een slechte dag is omdat het regent......
Dieren hebben het dan inderdaad moeilijker, want zij kunnen zich niet aanpassen......
Maar wij mensen kunnen de verwarming en het licht aandoen, binnen wat lezen of tv-kijken of zelfs gaan wandelen in de storm.......
Zie dat in.".......

Pffft, zie dat in!.....alsof ik als een Tita

tovenaarsdochter  in mijn vingers kan knippen..... 'en alles komt goed'......
"Gevoelens zijn afhankelijk van verschillende gebeurtenissen......
Aan sommige zaken kan je iets veranderen, aan anderen niets", zegt psycholoog Peter Kuppens van de KU Leuven.....
"Als je er niets aan kan veranderen (zoals het weer), kan je twee zaken doen......
Je kan je erbij neerleggen en doorgaan of je kan gefrustreerd raken.....

Oftewel dus de alom bekende dooddoener 'het is wat het is' .....
Of zoals Willem zegt...."ik moet met de honden uit maar ja het giet.....enfin IK MOET ERDOORHEEN, er is geen ontkomen aan"....

En ach, denk ik zelf.....het leven is niet zwart of wit
Nee, het leven is oneindig veel tinten grijs.....zo zegt ook Jelle Hermus (oprichter van sochicken)....
Het is één van die kennis ervaringen die je meeneemt in het leven: alles heeft voor- en nadelen......
En als alles voor- en nadelen heeft, dan betekent het dus ook dat alles in het leven zich ergens in dat grijze gebied bevindt......
Nou is dat natuurlijk niet helemaal waar want soms kan een mens ook heel zwart wit denken.....
Het zou het leven anders maar saai maken toch.....?!
Al zitten er ook weer andere kanten aan zwart en wit natuurlijk.....
De meeste mensen bevinden zich dan wel in het grijze middengebied, maar de zwart witte kanten zijn druk bezig om mensen over te halen naar hun kant van de polariteit.....
Hoe sterker die kampen worden, des te meer confrontaties en ellende er ontstaat..... 
Des te hoger loopt de strijd op..... 
En de grap is dat er strijd ontstaat tussen een heleboel mensen die het eigenlijk helemaal niet oneens zijn met elkaar......
Maar ik laat me tegenwoordig ook niet zo snel meer in een hoekje duwen.....
Ik ben niet zo snel tegen iets uit een principe......ik wil wel graag genuanceerd denken/kijken.....

En weet je, het is oké om eens een keer ergens geen mening over te hebben......
Ik heb heus ook niet overal een mening over......
En dat is ook logisch, want ik heb soms helemaal geen informatie om een mening op te baseren.....
En tot ik die informatie heb, kan ik prima vrij van oordelen blijven......
Sowieso blijf ik graag vrij van oordelen....
Het helpt je dichter bij de realiteit te blijven......
Het helpt je beter in te leven in anderen..... Het helpt je inzien dat het leven best wel complex is......
Maar ik voel me graag vrij van conflict.....vrij van ongefundeerde oordelen.....vrij van het gevoel van superioriteit en afscheiding van een andere groep.....
En natuurlijk kan je van gedachten veranderen als er nieuwe informatie binnen komt......
Je bevinden in het grijze gebied is niet hetzelfde als geen mening hebben......
Het betekent dat je de complexiteit van de realiteit erkent......
Dat je geen eenzijdige verhalen of meningen vertelt, maar beseft dat alles meerdere kanten heeft......

Goh, en zo werd grijs dan toch nog best

een interessante kleur....
Betekent dit dat ik nu ook anders naar buiten kijk....???
Nee hoor, ik denk redelijk zwart wit over grijs weer want ik vind het nog steeds KAK!!!!.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten