donderdag 28 maart 2024

28 maart 2024


Dag van:
Haat.....echt haat.....
Ik kan me er zo weinig.....eigenlijk niks, bij voorstellen....
En toch hoor en lees ik er elke dag over....
Ik sta ermee op als ik het ochtendjournaal zie, de radio beluister, heel soms in gesprekken met mensen en....het lijkt wel of het meer en meer voorkomt.....alsof het groeit.....
Het is overal....ook als ik wat lees voordat ik deze blog erover wil schrijven....
Een verhaal van Emine Ugur....
"Ik had ooit een intakegesprek met een cliënt die PVV-stemmer was. Hij deelde dit gelijk aan het begin van het gesprek mee en eiste een andere consulent, zonder hoofddoek, het liefst geen moslim. Hij vond dat als hij verplicht werd om het gesprek met een moslima te voeren, hij ook het recht had om te vertellen waarom hij op PVV stemde. Wat volgde was een tirade, die ik heb laten uitrazen, zodat de spanning uit het gesprek kon wegebben en we tot de orde van de dag konden overgaan".

En als ik dat lees denk ik 'hoe wijs moet je zijn om met haat om te kunnen gaan.....?

Vandaag word ik er steeds weer mee om de oren gegooid lijkt het wel....

-Baudet dreigt Klaver 'op bek te slaan', Kamervoorzitter wil uitleg FvD'er.......

-Dertien van de vijftien partijen in de

Tweede Kamer vragen in een gezamenlijke verklaring "op te staan" tegen Jodenhaat. De partijen zeggen "met afschuw" te zien dat Jodenhaat terugkeert op plekken "waar iedereen veilig en vrij moet kunnen samenkomen".
"Jodenhaat laait weer op. Dit is niet demonstreren, dit is intimideren",

-Voetbalsters vaker slachtoffer online haatberichten dan mannelijke collega's

-Dagelijks worden socialmediaplatforms overladen met racistische en haatdragende comments.

En dat zijn nog maar een paar berichten die je dan leest....
Vanmiddag heb ik een gesprek met een (vind ik) ontzettend leuke vrolijke jongen...
Jong nog ....puber met een snoet vol puisten....
Hij vertelt me op te zien tegen de Paasdagen....
En als ik vraag waarom vertelt hij dat hij die dagen naar huis gaat (hij woont doordeweeks in een woongroep voor moeilijk opvoedbare jongeren).....
En thuis is het niet altijd pluis....
Zijn ouders zijn best aardig, zijn broers ook maar.....hij moet alle dagen naar de kerk (gereformeerd).....
Zijn ouders zijn streng gelovig....
Ze wonen in de kop van Overijssel in een klein dorp vol streng gelovigen....

Vandaag witte donderdag, morgen Goede Vrijdag, dan Stilte Zaterdag, eerste Paasdag en tweede Paasdag....alle dagen kerk....
En als hij niet oplet of niet naar voren kijkt maar om zich heen, dan krijgt hij een tik tegen zijn achterhoofd....
Hij voelt zich er niet thuis en mag niet voor zichzelf uitkomen....hij valt op jongens, fluistert hij....en voelt zich eigenlijk soms ook meer meisje....
Hij had een transgender kameraad maar de omgang met hem is hem streng verboden....
Ze zijn gevaarlijk en vies, werd hem verteld en ze zijn erg ziek.....
"Mijn ouders haten zulke mensen en de kerk haat ze ook"....
Mijn hart breekt als ik zijn verhaal hoor...
Zo'n leuke spontane tikkie ondeugende knul.....
Hier zo vrij en zo blij maar straks bang en gesloten....

Maar het is ook dat moment dat ik me besef dat haat zoveel gezichten heeft en zoveel oorzaken....

Vanavond als ik de Passion kijk en voor de zoveelste keer het publiek "Barabas, Barabas" hoor schreeuwen als ze mogen zeggen wie er vrij gelaten moet worden en daarna als Pilatus vraagt wat er dan met Jezus moet gebeuren...."kruisig hem, kruisig hem" er achteraan.....dan weet ik ook dat haat van alle tijden is ....
En ik herinner me dat toen ik er ooit zelf live stond, in Enschede, ik niet mee schreeuwde....
Ook al was het in scène gezet en werden er bordjes omhoog gehouden met de woorden die je moest schreeuwen, ik kreeg ze niet over mijn lippen.....

Afgunst, onbekend maakt onbemind, gebrek aan compassie, je klein voelen.....
Vaak is het niet om wat mensen doen maar om wie ze zijn......
Ze worden misschien gezien als slechte mensen die anderen kwaad willen doen en niet kunnen veranderen......
Of als inferieur, als een bedreiging of als de oorzaak van problemen......
Haat ontstaat vaak ook omdat mensen zelf het slachtoffer zijn geweest van geweld of onrecht......
Haat kent zoveel oorzaken.....

Soms haat iemand mensen die hij niet

eens kent.....
Hij heeft misschien onbewust vooroordelen overgenomen van anderen uit zijn omgeving......
Zo kan haat zich verspreiden over een hele groep mensen......

En het bestaat al zo lang....
Waar aan de ene kant een overvloed aan voedsel was, was aan de andere kant een schaarste......
Aan de kant van schaarste heerste een constante territoriumstrijd en was er oorlog......
De kant van overvloed leefde in harmonie samen......
Hoe kleiner de overlevingskansen, hoe meer haat......

Ook wanneer het gevoel heerst dat anderen jou niet begrijpen, maar je tegelijkertijd zelf ook niet de capaciteit hebt om hen te begrijpen, kan er haat ontstaan.....

Het is van alle tijden en is overal.....en dan heb ik het nog niet eens gehad over het verspreiden ervan op sociale media platformen waardoor het groeien en groeien kan.....

Ik vind het iets waarvan ik niet weet wat ik ermee moet of ertegen moet doen....behalve dan, zelf niet haten.....
Wat ik wel deed is vanmiddag een grote Paashaas kopen....
Een oreo Paashaas van witte chocolade (daar is de puber zo gek op) met Oreo cookies....het aan die heerlijke puber geven met de woorden 'zie de wereld alsjeblieft niet zwart wit zoals deze Oreo haas, want er zijn zoveel mooie grijstinten.....

Zijn woorden waren echter nog veel mooier dan de mijne.... 
"Oooooh, echt....is die voor mij....ooooh ik heb vanavond een top avond....je kunt met vriendelijkheid toch veel bereiken dan met haat"......

Pffft.....en zoiets noemen ze dan moeilijk opvoedbaar.....
Ammehoela...!!!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten