dinsdag 12 maart 2024

12 maart 2024


Dag van:
Je wilt het misschien niet geloven maar we maken maar liefst gemiddeld zo'n 30.000 keuzes per dag......
Dat komt overeen met de hoeveelheid gedachten die je ongeveer dagelijks hebt..... 
Iedere drie seconden komt er weer een andere gedachte in je op......
Ook als je dit leest, stel je jezelf vast en zeker de vraag: “Is dat zo, zijn dat werkelijk zoveel keuzes per dag?”.......
Je gedachten zijn een interpretatie van je gevoel.....
Zodra je voor een vooral belangrijke keuze komt te staan is er eerst een intuïtieve ingeving......
Die is altijd eerder dan de gedachten die je er over hebt......
En zodra je er meer over na gaat denken, ben je al weer weg bij je eerste gevoel......

Bewuste keuzes, onbewuste keuzes, pijn in je buik keuzes, rationele keuzes, krijg ik hier geen spijt van keuzes, korte en lange termijn keuzes,  stress keuzes, wat zou een ander ervan denken keuzes, ik weet het zeker keuzes......keuzes, beslissingen, keuzes, beslissingen....
En hoe later op de dag hoe lastiger....

En als ik dan in mijn vrije dagen lessen

voorbereid dan denk ik "hmm lekker, nu heb ik de rust om er even goed over na te denken".....
Het is fake....
Want de rust komt pas daarna....na het maken van de keuze of nemen van de beslissing en de uitvoering daarvan....als je doorhebt dat iets goed gegaan is of falikant mislukte en je toch nog even verder moet denken....

Maar wat een feest als je keuze de juiste was....
Vanmorgen bijvoorbeeld toen ik het element water introduceerde met drie natuurkundige proefjes....
Een voorbeeld van 'ik zie wel waar het schip strand' keuze....maar stiekem ook weten dat het vast niet zal mislukken....
Proefje 1.....een dicht gevouwen papieren bloem op het water leggen.....
(De blaadjes vouwen dan vanzelf open)....
Proefje 2.....een druppel inkt in het water laten vallen....
(De inkt kringelt prachtig door het water naar beneden, adembenemend)....
Proefje 3....een glas half vullen met water, en centimetertje olie erop gieten.....de olie blijft drijven.....en dan zout erop strooien....
(Het lavalamp effect ontstaat.....blub, blub, blub......zelfs wij klassenteam stonden met open mond te kijken hoe mooi dat was).....

Kijk, en dat het natuurkundig allemaal te onderbouwen is ga ik kleuters natuurlijk niet uitleggen (ook een keuze)....
Laat ze maar denken dat de juf kan toveren.....laat ze maar ademloos kijken.....

En dan vandaag ook zo'n impulsieve keuze weer....
De kleuters in onze klas zijn niet alleen totally fan van Simsalasaartje maar ook van Dropje....
Een door Schooltv fenomenaal bedacht knuffelwezentje die de leukste avonturen beleeft uit de belevingswereld van een kleuter....
Filmpjes waarbij de kracht in de eenvoud zit.....
En als je echt een speld hoort vallen omdat echt iedere leerling zonder uitzondering super geconcentreerd zit te kijken en aan het einde allemaal roepen "nog een keer, nog een keer".....dan komt de impulsieve gedachte in mij op "ik ga een Dropje breien".....
Want wat is er nou mooier om je super idool in de klas te hebben.....
(Ondertussen kan ik wel een merchandising haak/brei bedrijf beginnen)......
En kijk aan....een breipatroon van notabene de NTR zelf staat op internet.....

In mijn schuur vind ik tussen de honderd bollen wol precies de twee juiste kleuren en juiste mohair wol.....
Ik pak twee breipennen en begin....
Een beslissing die nauwelijks enig nadenken kostte.....
Het hoofdje heb ik al bijna klaar....

Ondertussen las ik ook dat een man als Steve Jobs al die keuzes per dag erg vervelend vond....
Juist een man als hij moest natuurlijk extra veel keuzes maken en beslissingen nemen....
Hij wilde zich daarom al helemaal niet ook nog druk hoeven maken om kledingkeuzes....
Het is daarom dat hij ELKE DAG een zwarte coltrui droeg....
Hoefde hij daar tenminste niet meer over na te denken.....
Beter voor zijn mentale gezondheid vond hij dat....

Oh ja.... zit er nog verschil tussen een keuze of een beslissing....?
Ik gebruik immers beide termen....
Bij een keuze gaat het om een aanbod van meerder opties of alternatieven......
Sommige keuzes duren wat langer omdat we twijfelen en erover nadenken......
Vaak hebben we niet alle informatie of tijd om tot een conclusie te komen en daarom maken we een instinctieve keuze.......

Keuzes zijn ook vaak gebaseerd op onze waarden, onze ervaringen uit het verleden, onze overtuigingen of wat een keuze ons kan brengen......
Bij het nemen van een beslissing analyseer je en elimineer je opties totdat er geen alternatieven meer zijn......
Als je een beslissing neemt dan doe je dat op basis van een afweging gebaseerd op de feiten of kennis.......
Je denkt na, je zoekt bewust naar opties of argumenten.......
Vervolgens praat je er met mensen over, je denkt er nog eens over na en je komt tot een conclusie, nadat alle andere opties zijn weggevallen......

Ach, er valt nog heel wat over te vertellen, maar ik besluit nu toch maar dat het weer genoeg is geweest vandaag......
En waarop ik die beslissing baseer....????
Gewoon omdat ik er genoeg van heb en nog even wat wil lezen.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten