donderdag 14 maart 2024

14 maart 2024


Dag van:
Informateur Kim Putters adviseert om een 'programkabinet' te vormen op basis van een akkoord op hoofdlijnen......
PVV, VVD, NSC en BBB moeten daar wat hem betreft verder over gaan onderhandelen.......
Het akkoord op hoofdlijnen moet wat Putters betreft op brede steun in de Tweede Kamer kunnen rekenen......(Upday news)......

Geen meerderheidskabinet.....geen minderheidskabinet....maar een programkabinet....
Iets met een mix....noem het mengelmoesje, van mensen binnen en buiten de politiek......
Dat is wat ik ervan begrijp.....
De vier partijleiders gaan niet het kabinet in en blijven in de Tweede Kamer......
Het lijkt volgens Putters het meest haalbare....
En nou moet ik zeggen dat zo'n term bij mij nou niet direct vertrouwen wekt....
Als ik in mijn klasje het meest haalbare bereik, zou ik allerminst tevreden zijn.....
Ja, ik zou mijn best gedaan hebben, dat zeker, maar tevreden zou ik niet zijn....

Het zou gaan om een extraparlementair kabinet.....??????
Tegenover een parlementair kabinet staat een extraparlementair kabinet......
Aan een dergelijk kabinet ligt niet een regeerakkoord, maar een regeringsprogramma ten grondslag......
Geen beleid maar een richting....?????
Acht een kabinet zich gebonden aan een regeerakkoord, dan is sprake van een sterke verbinding tussen regering en parlement, en wordt daarom een parlementair kabinet wordt genoemd.......
Zijn de fracties daarentegen nauwelijks of niet bij de formatie betrokken en hebben zij zich ook niet aan een regeerakkoord gebonden, dan wordt wel gesproken van een extraparlementair kabinet, van het Latijnse woord extra, in de betekenis van buiten, dus buiten het parlement om......
Iets als een frietje met of zonder mayonaise.....
Een parlement, ook wel Staten-Generaal genoemd controleert het beleid van de regering, de Koning en de ministers.....
Ook heeft het parlement een wetgevende functie.......
Maar er is geen beleid....er is een richting....

En mag ik daaruit ook nog eens begrijpen dat een

extraparlementair kabinet dus buiten de controle gaat vallen.....????

Het wordt een experiment.......och lieve help.....
Nederland in de experimentele fase van haar bestaan....

Maar werkt zo'n programkabinet wel.....? 
Is het stabiel.....? 
Is het bij voorbaat niet gedoemd te mislukken....?
Dit experiment kan volgens Putters twee kanten op: óf we krijgen een lossere, openere politieke cultuur óf de verandering valt reuze mee en het label 'programkabinet' is slechts een sticker om rechtse samenwerking mogelijk te maken......

De samenwerkende fracties moeten een beknopt hoofdlijnenakkoord maken, waarin afspraken worden vastgelegd over bijvoorbeeld financiële en internationale kaders waarbinnen het kabinet kan opereren.....
Een formateur stelt een team van bewindslieden samen.....
Zij gaan concrete maatregelen uitwerken en leggen deze vast in een beknopt regeerprogramma.....

Valt jullie dat nou ook op.....?
Alles is beknopt......
Korte richtingen dus....een soort Twister spelletje.....
Je linkerhand op rood, je rechtervoet op blauw en zo na 5 minuten een Wilders, Omzigt, Yeşilgöz-Zegerius en een van der Plas die zo verstrikt zitten in elkaars lichaamsdelen dat ze omvallen....
Want zo gaat dat spelletje Twister.....

Nou heeft mijn afstandsbediening van de tv ook veel knoppen.....
Je zou kunnen zeggen 'onze afstandsbediening is beknopt'....
Maar als ik op die knopjes druk gebeurt er wel degelijk wat....
Ik kan uit wel 700 zenders kiezen....
Dat is me nogal een keuze....

Nou zit mijn appelboom ook vol knoppen.....
Je zou kunnen zeggen 'mijn appelboompje is aardig beknopt'....

Maar één ding weet ik zeker.....met een weekje of wat springen die knoppen open, komt er de prachtigste bloesem tevoorschijn en een paar maanden later ben ik ontelbaar veel appels....

En dan hebben we onszelf....
Levens van mensen....de maatschappij....veelzijdig, onvoorspelbaar verrassend, complex en naar je hoopt langdurig....
Het vergt honderdduizenden beslissingen en keuzes om zo'n leven te leven....om te werken....om om te gaan met anderen....
Een hoofdlijn met ik weet niet hoeveel zijlijnen, omwegen, zijsporen, tussenwegen, pieken , dalen enz.....
En nu willen ze daar een beknopt hoofdlijnenakkoord en een beknopt regeerakkoord op los laten....
Moet je eens proberen in een bedrijf of in het onderwijs.....vooral beknopt nadenken, weinig visie, bijna geen missie maar wel een land met 17 miljoen inwoners leiden....
Ik weet niet hoor.....
In plaats van programkabinet mogen ze het ook wel een 'wezienwelwaarhetschipstrand' kabinet noemen.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten