maandag 18 maart 2024

18 maart 2024


Dag van:
Vandaag tijdens de laatste loodjes bij het breien van Dropje blijven mijn gedachten alle kanten op....
Maar het langste bleef ik toch wel stilstaan bij de items gunnen en misgunnen...
Deze tijd merk ik veel dat er mensen zijn die een ander vaak iets misgunnen of ergens al snel negatief tegenover staan......
Ergens 'negatief' tegenover staan daar is natuurlijk niet altijd iets mis mee....als het maar vanuit weloverwogen kritisch oogpunt is.....
En dan nog vind ik negatief een deur dichtgooien die je misschien beter op een kier had kunnen zetten....
Komt dat negatief zijn misschien uit het feit dat men zelf ongelukkig of ontevreden is?.....
Willen ze een ander niks gunnen, omdat ze bang zijn zelf iets tekort te hebben of komen?...... 
Heeft het met een bepaalde staat van zijn te maken.....of misschien weten ze gewoonweg niet hoe ze ermee om moeten gaan?......

Het kan ook aan iemands instelling liggen,

vooral als diegene al niet erg positief in het leven staat...... 
Want een oordeel is al snel gemaakt, alleen zien we vaak niet in dat het oordeel vanuit een eigen perspectief komt......
En dat het daarom meer over onszelf zou zeggen dan over een ander......
Ik zie om me heen mensen misgunnen, en heb het zelf ook wel ervaren......
Soms gebeurt het niet eens bewust, maar als je nu eens bewuster kijkt vraag ik me toch af hoe sommige mensen in het leven staan......
Wat heeft hen ertoe bewogen om bepaalde dingen uit te spreken of te doen?......
Waaruit blijkt dat je iemand iets niet gunt?......


In sommige gevallen is het gewoon een gebrek aan inzicht denk ik...... 
Dan hebben mensen zelf niet eens in diezelfde positie gestaan waarin ze iets misgund is........
In andere gevallen heeft het te maken met dat mensen gewoon absoluut geen moeite doen om de ander te begrijpen of zich in die persoon te verplaatsen, vasthouden aan principes en/of systemen, starre opvoeding of anderszins wat ze houvast en volgens hen het recht tot misgunnen geeft.....
Het zal bij iedereen weer anders zijn..... 
We leven trouwens sowieso al in een maatschappij waarin velen denken tekort gedaan te worden.......
Het is immers nooit genoeg en alles lijkt maakbaar.....

Als je positief bent en blijft en elkaar dingen gunt, kom je ook heus veel verder in het leven.......
In plaats van altijd maar in tekorten of afgunst te denken en handelen......

In sommige gevallen zijn er ook mensen

die wensen dat jij niet succesvol zal zijn met hetgeen je doet of waar je naar handelt.......
Jaloezie of afgunst wordt daarin nogal onderschat!......
Terwijl mijn leven echt geen rozengeur en maneschijn is geweest, gun ik een ander wel al het geluk van de wereld toe.......
Want ik weet dat er genoeg is voor iedereen en ik weet dat er geen reden hoeft te zijn om te misgunnen.......
Daarbij mag ieder zijn eigen levenswijze of filosofie erop nahouden zolang hij de ander daar maar niet meer kwetst.....

Laten we toch alsjeblieft met z’n allen eens bewuster worden over hoe wij onszelf naar de wereld toe uitspreken en handelen.......
Laten we eens kijken of we werkelijk ook mensen iets misgunnen, dat we ergens misschien onzeker of afgunstig over zijn, op een 'verkeerde' manier macht of positie uitoefenen en daardoor niet zo goed meer kunnen handelen......
Maak een ander niet kleiner om zelf groot te lijken.....
En laten we eens met z’n allen werkelijk en oprecht blij zijn voor iemand anders zijn of haar successen, want er is werkelijk genoeg voor iedereen......


Ieder mens is uniek, heeft eigen kwaliteiten.....
Als het maar nooit over de rug van een ander gaat....ten koste van de ander gaat....
En in werkelijkheid is het toch zo dat als jij succes zou hebben, jij zelf het ook leuk zou vinden als mensen enthousiast en blij zijn voor jou.......
Mij inspiréért het succes of een bijzondere denk/levenswijze van anderen in ieder geval....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten