woensdag 6 maart 2024

6 maart 2024


Dag van:
Lucht is adem – alles wat het leven veraangenaamt, luchtig maakt..... 
Het element staat voor zuurstof, ruimte, vrijheid..... 
Lucht staat voor denkkracht, voor vragen stellen, associëren, redeneren, analyseren en verbanden leggen.....
In de westerse maatschappij is denken heel belangrijk......
Er zijn zoveel dingen waaraan gedacht moet worden, dat we soms te veel in ons hoofd zitten......
Zit je vast in je gedachten?....
Vraag het element lucht dan om helderheid.......(Happinez)

Wat een heerlijke dag....
Je werkt over het thema lucht en de dag begint met mist.....
Me dunkt dat je dan de lucht toch echt wel kan zien, zij het dan middels laag hangende waterdruppeltjes.....
En als dan de grijze lucht gaandeweg de dag veranderd in blauw dan is het helemaal mooi meegenomen.....
Het is een abstract thema die lucht.....
Hoe maak ik dat toch zichtbaar voor kinderen behalve dan dat vandaag de mist laag hing....
Daarom had ik vandaag allemaal plastic zakken meegenomen, doorzichtige plastic zakken.....

En de opdracht luidde: vang de lucht.....
Direct ging de plastic zak bol staan en de eerste enthousiaste uitroepen waren al te horen....
"Ik heb hem Ik heb hem"....
We maakten snel de zakken dicht en ja hoor de zak stond bol en je kon de lucht voelen.....
Zo worden dus luchtkussens gemaakt zei één slimmerik.....

Van de lucht buiten ons gingen we over naar de lucht in ons.....
Als je lucht inademt word je buik dik als je lucht uitademt word je buik weer dun.....
Daarna blies ik de lucht uit mijn buik in de ballon.....
Maar ik maakte geen knoopje in de ballon....
Ik vroeg een leerling of ze even mijn lucht vast konden houden....

"Makkie" zei ze, maar toen ik de ballon overhandigde en hij uit haar handen vloog was de hilariteit groot....
Dit wilde ze allemaal wel....
Dat betekende 11 keer een ballon opblazen maar elf keer ook weer de lachsalvo's.....

Verder waren er de rolfluitjes....
Lucht erin fluitje rolt uit...
Dat vergt het toch enigszins wel wat oefening.....zeker om er ook nog geluid uit te krijgen....

En als laatste bliezen we kaarsjes uit....

Dat waren ze natuurlijk al wel gewend na 5 of 6 verjaardagen.....
Kortom deze dag kon niet meer stuk.....
En dat er iets om ons heen is wat we niet kunnen zien maar er wel is, daar twijfelt nu niemand meer aan.....
"Dit was de leukste dag van mijn hele leven" hoorde ik iemand zeggen....

Thuis is het verder erg rustig, er gebeuren vandaag geen schokkende dingen....

Willem repeteert zich de blubbers voor het jubileum concert van het koor Yes voor aanstaande zaterdag.....
Er zijn zelfs een violist en een cellist ingevlogen voor dit concert....
Me dunkt dat samen spelen dan wel enige oefening kost....
"Jij maakt zaterdag toch wel de foto's hè Wampie".....
Nu maar hopen dat ik dan toch nog wat van het concert kan genieten.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten