maandag 4 maart 2024

4 maart 2024


Dag van:
Er was een tijd.... vroeger heette dat ...er was eens....dat ik ict-er was op school....heel in den beginne ten tijde van de opkomst van de computer binnen de school....
Als ict-er moest je nét iets meer weten dan de gemiddelde collega met een digitaal rijbewijs....
Klein beetje technische kennis, veel ideeën over het gebruik van de computer in de school en wat kennis van de software....
Ik hielp collega's over hun 'computer angst of aversie' heen, ik leerde ze omgaan met een digitaal schoolbord, hoe digitale lessen te maken, die te delen met andere collega's in den lande...
Liep wat beurzen af, bracht een werkbezoek aan Engeland om te kijken hoe slim ze daar met een digitaal scholen netwerk in de weer waren....enz enz....
Ict was wel 'mijn ding' zeg maar.....
Zoals mijn mobiel dat ook werd en de studie nationaal Mediacoach....
Want...zo merkte ik al snel....hoeveel deuren er ook opengingen voor kinderen met een verstandelijke beperking die digitale middelen gebruikten, zoveel gevaren scholen er ook.....
Mediawijsheid werd een speerpunt....
Ging dat over andere gevaren dan vroeger...?
Nee, dat niet, bijvoorbeeld pesten is en was van alle tijden....maar de digitale middelen hadden en hebben wel vaak grotere een bredere gevolgen, en een groot bereik....net als dat aan het rijtje al bestaande verslavingen er nu wat bijgevoegd konden worden....

Maar....ik ging met de tijd mee...
(Kast van Willem)

Mijn kinderen hadden spel computers en maakten hun huiswerk werkstukken middels de computer....
Mijn kleinkinderen hadden iPads en leerden swipen....kregen nog geavanceerde spel computers....
En op school was dat niet anders....
Kinderen leren maar wat graag middels tablets en computers....de motivatie groeide....
Slimme jongens die computer uitvinders....

Onze mobieltjes zijn niet meer weg te denken...
Oké, ze proberen het op scholen te reduceren door mobieltjes in een kluis te laten opbergen voor aanvang school, maar de mobieltjes behoefte wordt er geen sikkepit minder om....
Zeker niet als scholen zelf huiswerk, verzuim registratie, lesroosters, vrije uren en cijfers van proefwerken digitaal blijven verstrekken....of als rekenmachines op mobieltjes in apps zitten en niet meer los in een winkel te krijgen zijn....


Maar heej....mij hoor je niet....
Ik ga met mijn tijd mee...
Waar Willem allang afhaakte, begon voor mij de digitale pret....
Al dacht ik heel vaak 'ach pap, mam, wat heerlijk dat jullie dit bespaard is gebleven'.... 
Mijn vader die zijn exportdeskundigen krant nog op zijn Adler schrijfmachientje schreef....carbonnetje ertussen en tippex binnen handbereik....
Mijn moeder die de krant nog zelf stencilde als papa klaar was....
Pap en mam die nog checks met de hand uitschreven en geen weet hadden van latere pinautomaten, mobiel betalen en tikkies sturen.....

Maar och wat veranderde er veel....
En nou zijn veranderingen niet zo erg...maar de snelheid waarmee dat gaat....
Werkt Word vandaag zo....volgende maand moet het weer anders...
Heb je de nieuwste mobiel....?
Jammer joh....twee weken later verschijnt er een nóg nieuwere....als je Levi hebt zelfs de volgende dag....
Tegenwoordig word ik simpel van al die steeds maar weer snellere aanpassingen, vernieuwingen....

Drie jaar houdt een gemiddelde gebruiker het vol met zijn Android-smartphone, zo blijkt steevast uit consumentenonderzoek.....
Een gemiddelde gebruiker hè.....jongeren zorgen vooral voor een hoger gemiddelde omdat ze elk jaar wel een nieuwe willen ....
Dat komt deels omdat de fabrikanten dat soort gebruikstermijnen hebben geforceerd, en omdat we hen daar massaal in zijn gevolgd, maar ook omdat de software gewoon niet veel langer meegaat.....
Maar natuurlijk gaat het vooral om geld en winstmarges.....

Hetzelfde geldt voor Windows.... grrrrrr

mijn ergernis....
Ik vind het namelijk belachelijk, en denk  vele ouderen met mij, dat er elke keer maar weer een update is naar een mooiere en ingewikkelde Windows......
Alles in je lint weer veranderd.... WordArt ineens verdwenen....en de tabs verplaatst...
Een one drive, een Share point...een weet ik veel....toe maar jongens veranderen maar....
Ik hobbel nog wel mee.....

Maar oh jee vandaag.....
Een paar blogs geleden schreef ik al dat de monitor vreemd deed....
En dat ik dacht dat het door het vele stof in huis kwam....
We bliezen alles schoon en de monitor deed het weer....
Zo nu en dan dan......
Maar vandaag hield die er dan toch echt definitief mee op....
Paniek bij Willem...
"De liturgie moet af"....
"Er moet voor de dienst in Drachten nog een PowerPoint presentatie komen"....
"Er moet een nieuwe monitor komen!!"....
En dit keer sputterde ik niet tegen ...
Afspraken werden verzet of afgezegd...er speelde voor Willem maar één, zo snel mogelijk naar de Mediamarkt....
Ja maar Willem bij Coolblue en computerzaak zijn ze veel goedkoper...
Maar nee....het moest NU gebeuren....


En zo gingen we naar de Mediamarkt...
En zo kochten we een (veel te duur) beeldscherm....
En zo gingen we naar huis...
En zo, opperde Willem "kan jij hem wel in elkaar zetten en aansluiten".....
Gelukkig betrof het geen Ikea pakketje dus de standaard had ik na enige worsteling redelijk snel onder het beeldscherm....
En oh wat heerlijk....de aansluitingen kende ik....
Kan ook niet missen als ze maar in één poort passen.....
Edoch....dikke pech.....wel een blauw lichtje dat aanfloept, maar geen beeld....
Videokaart....????
Poort stuk....????
Of toch nog stof....?
Mijn zoon woont te ver, mijn dochter is op haar werk.....
Maar toch maar even mijn dochter bellen....
"Mam ik kom er zo aan".....

En zo staan we dan even later met z'n drieën om de computer.... Willem, Jocelijne en ik.....
Stap 1, toch weer stof blazen....
Stap 2, pc kast open en rammelen....
Stap 3, kabels nalopen....
Stap 4......mammmmmm.....voel eens aan de achterkant van het beeldscherm....
Stap 5, ik voel....
Stap 6, ontdekking van een knopje....
Stap 7, opluchting maar ook zoiets van 'hoe kan dat nouuuuuuuuu?'....

Enfin Willem kan ineens spontaan dansen

en walst de hele kamer door.....
En ik denk ...oh dat kan dus ook nog; een knopje aan de achterkant in plaats van touch screen aan de voorkant zoals bij de vorige.....

Willem gaat als een razende aan het werk.....
Ik doe de boodschappen en kook....
We nemen de PowerPoint nog even door een heeeeeee....geen geluid.....
Kabeltje.....?
Verkeerde poortje....?
Geluid op de pc uitgezet....?
Dan mijn dochter maar weer bellen....
"Mam, heb je boxjes dan?"......
Nee, maar dat had ik bij de vorige ook niet....
"Maar daar zaten ingebouwde speakertjes in mam....en zonder boxen geen geluid dat je kunt horen".....


Enfin....vandaag twijfelde ik toch echt over mijn ict vaardigheden....
Of zoals mijn dochter het zo tactisch mogelijk zei "je wordt oud mam".....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten