zaterdag 30 maart 2024

30 maart 2024


Dag van: 
Nou ben ik trots op al mijn kinderen en kleinkinderen, maar de jongste turf heeft toch wel een hele prestatie geleverd!..... 
Eerst je achillespezen moeten laten klieven, vreselijk veel pijn hebben, zes weken gips dat achteraf, gezien de nare drukplekken, veel te strak heeft gezeten..... Jarig zijn en zeggen dat je het pas vieren wil als het pijnlijke gips eraf is en dus vandaag een mega feest voor mijn ongelofelijk dappere gipsvrije kleindochter die vorige week 12 werd!......
Oma's kanjer....
Hulde ook aan haar broer en papa en mama die haar zo intens liefdevol steunde.....

En zo vertrek ik in alle vroegte, want thuis

zit een man die maar al te bang is dat ik vanavond te laat thuis kom omdat hij vanavond de Stille Zaterdag dienst leidt en ik de techniek verzorg....
Dus moet ik eerder naar huis zodat die spanning in ieder geval over is voor de dienst begint....
Zucht....alsof de uitvaart en de Goede Vrijdag dienst al niet genoeg waren....

Ik hou mijn buitentemperatuurmeter goed in de gaten....
Ik rij immers van Oost naar West, oftewel van 15 graden naar veel minder graden....
En ja hoor....bij Tiel begint het al te dalen....
Daarbij komt de regen nu met bakken uit de hemel....
Dag mooi weer....heb ik dat....


Het wordt een bijzonder ritje....
Net voor Tiel hoor ik het journaal vermelden.... gijzelingsdrama in Ede....
Mijn oren zijn gespitst....
Ik draai de radio op Omroep Gelderland waar volop live nieuws te volgen valt over dit verschrikkelijke....
En het is altijd zo dat in zo'n kleine besloten ruimte als in je auto, zulk nieuws je nog harder raakt dan als je thuis zit....
Alleen in je kleine stille auto en uit elke speaker komt de gijzeling je tegemoet....
Je zit er middenin, alsof je daar op het plein staat....
Als ik over het Spaarne rijdt is de ontvangst zo slecht dat ik omroep Gelderland maar uitzet...
Bijna bij mijn (klein)kinderen, en dan daar de tv maar aanzetten.....

Mijn kleindochter doet zelf de deur open....
Ze loopt nog moeilijk....
En och wat knuffel ik deze kanjer....
En och wat is ze blij met de cadeautjes....
Nou ben ik een 'rich bitch' oma....

De televisie gaat aan ...
Ik zie drie jonge mensen het pand uitkomen....
Zo jong nog....
Je zal hun vader of moeder maar zijn en dit bericht thuis hebben gehad....
Je zal die jongere maar zijn die het feestpuin ruimde en ineens....uit het niets.... door zomaar iemand van je vrijheid

beroofd wordt....
Maar ze zijn eruit...huilend....aangeslagen....maar vrij....
Dan komt eindelijk een vierde gijzelaar maar buiten en tot slot de gijzelnemer.....
Wat zou hem bezield hebben....?
Om half twee kijken we naar de persconferentie....maar je weet al dat er zo snel geen echt nieuw te vertellen valt dan dat wat je al gezien hebt....

Ik knuffel mijn kleindochter en kleinzoon nog maar eens extra....
Ze groeien op in zo'n moeilijke agressieve geweldadige tijd....
God laat deze tijd toch snel overgaan.....en laten we weer aardig voor elkaar kunnen zijn....


Luna krijgt er weinig van mee....
Ook niet van omazorgen....
Ze is het feestvarken en ontvangt visite, opent cadeautjes, blaast kaarsjes uit, eet taart en is het stralende middelpunt.....
Samen met haar vriendinnetje maakt ze plannen voor de toekomst...
Samen chef kok en dan een restaurantje beginnen....
Of een cupcake winkel oppert haar vriendin....
In welke tijd je ook leeft.... toekomstplannen zijn van alle tijden....

Ik ben op tijd weer weg....

Je weet wel... Willem en spanning....
De temperatuur zie ik weer oplopen....
Maar evenzogoed regent het in Gelderland ook....
Ik rij voorbij Ede.....
Daar waar de gijzeling plaatsvond maar waar op de weg alles is alsof er niks aan de hand was....


Om tien uur begint de dienst...
Het spant erom, want ik doe vanavond alleen de techniek....
En zowaar lukt het me om te beamen en te streamen tegelijkertijd....
Ha, dat heb ik mooi voor elkaar gekregen...
Willem is moe merk ik...
Hij leunt op mijn PowerPoint en niet op zijn eigen liturgie....
Maar hoe meer moe Willem altijd is, hoe rustiger hij wordt...
En zo wordt het een serene Stilte Zaterdag dienst....
Een Paaswake zoals hij bedoelt is....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten