zondag 3 maart 2024

3 maart 2024


Dag van:
Het is zondag en Willem preekt in Duiven...
Dat betekent voor mij bijtijds opstaan om Willem bij te staan in technische zaken....
Het voelt buiten al heerlijk aan...
Mag ik 'met zonder' jas naar buiten.....????
Jazeker mag ik dat.....

Willem preekt over afgunst en gunfactor....
Mooi thema....
Een thema waar je zelf ook niet onderuit komt....
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik dit gevoel nou niet direct herken en diep moet graven om een voorbeeld te vinden....
En als ik dan al bij het gevoel kan komen, gaat het erom dat mij onrecht wordt aangedaan terwijl de ander onterecht het recht krijgt....
Maar tja, is dat afgunst???......of een strijd om rechtvaardigheid....????

Het is wel een thema dat veel mensen

aanspreekt en roert of raakt....
Er zijn heel wat nagesprekken na de dienst bij de koffie.....

Al te lang wil ik echter niet blijven...
Willem gaat nog wandelen met mensen van zijn kerk maar ik wil lekker thuis van de zon genieten in mijn tuinstoel....
Afgunst denk ik nog....meestal is dat voor mij iets, als ik dat al enigszins zou voelen, als een bron van inspiratie....
Wat jij hebt hoef ik niet te hebben want ik gun het jou best......maar als ik het erg mooi vind dan inspireert me dit wel soms tot soortgelijke dingen creëren die nog beter bij míj́ passen...terwijl ik het dus die ander wel degelijk blijf gunnen, maak ik het passend bij mij.....


Er zit trouwens nogal wat verschil tussen jaloezie en afgunst...
Bij jaloezie wil men zelf bezitten wat een ander bezit......
Bij afgunst wil men niet dat de ander iets bezit en is men soms zelfs bereid zelf schade te lijden om de ander zijn bezit te kunnen ontnemen......
En een ander iets misgunnen.....nee dat is mij dan toch onbekend....

Dat is dan zoiets, stel ik me voor, als dat ik in mijn heerlijke tuintje vol vogels wil zitten zonnen vandaag....maar minder geniet omdat de design tuin van de buren mooier gevonden wordt dan de mijne, ik het hun niet gun en dus hun tuin lekker ondersteboven spit en de meubels sloop....
Hoe kan afgunst nou bestaan als ieder zijn eigen smaak of voorkeur heeft denk ik dan.....

Ja, er zijn machthebbers die hele

buurlanden vernietigen omdat zij hen hun welvaart en manier van leven niet gunnen.....
Dat dan weer wel....
Misschien zijn die, voor ze volledige macht kregen over een land, ook wel in het tuintje van de buren begonnen....
En inderdaad is Willems voorbeeld van vanmorgen, het Salomons oordeel ook een mooi voorbeeld....
Ik geen baby, dan jij ook geen baby.....
En wellicht zijn sommige mensen daarom wel racistisch geworden omdat ze zijn gaan denken 'ik geen woning, dan jij ook geen woning'.....
Hmmmmzzzz afgunst zit misschien toch wel meer in de mensheid verweven als ik dacht.... afgunst is een kleine sneaky sluipmoordenaar die grote gevolgen veroorzaakt.....


Maar jongens wat een zondag gedachten....
Het is zestien graden buiten.....ik zit 'met zonder' jas buiten, met opgestroopte mouwen en mijn kop in de zon....
Wie maakt mij wat.....
Zelfs mijn Middelburgse oude schoolvriendin die me belt gunt me de zon terwijl daar in Zeeland de regen neerdaalt uit een grijze frisse lucht bij een temperatuur van 8 graden....

En ik zit nog steeds op mijn tuinstoel als Willem terugkomt van wandelen....en een jonge vriend meegenomen heeft....
"We hebben wel een uur gelopen Wampie en ik heb heel wat calorieën verbrand"....zegt terwijl hij twee flesjes Afligem bier opent....en daarna nog twee....en weer twee....

Nee Willem dat zit wel snor met jouw calorietjes vandaag.....
Moet toch voelen zoals het gelijkspel van PSV een Feyenoord....niks gewonnen, niks verloren en er dus niks mee opgeschoten....
Maar sssssst Wampie, dat mag je niet zeggen..... Feyenoord is heilig.....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten