vrijdag 13 oktober 2017

13 oktober 2017

Dag van:
Goeiemorgen lieve Bengel....
Wát ben ik, vandaag... maar eigenlijk altijd,  blij dat je niet zwart bent
En wat ben ik vandaag blij dat je van rechts mijn bedkant op komt zoeken en niet van links
En ik kijk om me heen... de spiegel is heel... het zit zit nog in het vaatje... er is hot genoeg om op af te kloppen.... geen paniek... alles komt goed
Van... pure waanzin natuurlijk... ik ben zelf op vrijdag de 13e geboren... hoe mooi kan zo'n dag zijn..
Ik heb dus geen triskaidekafobie
Van .....geen idee wat dat is...?...Dat is een fobie voor het getal 13
En geloof me... dat kan heel ver gaan bij sommige mensen (ik heb de verhalen gegoogled)
Trouwens... er zijn nog steeds hotels die geen kamer 13 hebben
Er zijn nog steeds etiquetten dat je 12 of 14 gasten uitnodigt maar toch zeker geen 13.. en is er eentje verhinderd dan bel je er eentje af of je nodigt een ander er voor in de plaats
Dit heeft nog te maken met de 12 apostelen en Jezus (samen 13 dus) tijdens het laatste avondmaal.... dat' laatste' maakt het allemaal nogal beladen snap je
En dan die kruisiging er achteraan.. notabene op.. jawel daar komt ie.... vrijdag!
Enfin... het plaatje is rond...
Nou ben ik zelf op vrijdag de 13e geboren en heb en bekoorlijk pittig leven achter de rug
En.... ik  zit op dit moment in alweer een vreselijk pittige situatie...
Maar om dat nou aan die bewuste dag in 1960 te wijten... nee dat gaat me heus te ver...
Van.... kom op, laten we de dag beginnen!
Babeth begint aan haar laatste stage dag en staat 10 minuten na mij beneden in haar bemodderde broek en dito trui...workoutfit dus....
Als ik dat er morgen in de was maar allemaal uitkrijg 
We moeten een taart halen als bedankje voor dieren pension de Bongerd voor de leuke leerzame tijd
Dan Babeth naar stage brengen...
En door naar vriendinnetje Annet.... wederom voor het zoeken naar afleiding...
Pokkeperiode....!!!!
Op de terugweg geniet ik van de zon op de bomen die de herfstkleuren zo mooi doen glanzen... het kleurrijkste seizoen...

En ik denk aan de periode dat de bomen saai en kleurloos kaal zullen zijn
Kleurloos....? 
Eigenlijk heeft elk seizoen zo zijn kleur, mijmer ik al rijdend
Kale bomen maar door glinsterend wit bedekt in de winter
En dan die schitterend licht groene kleur in de lente weer met die er tussenuit piepende kleurtjes van de lentebloemen 
Om over te gaan in fel geel oranje van de zon en alle knallende kleuren
We leven gewoon een jaar lang in kleuren... elk seizoen kent zijn kleur
Van ..... mijn gedachten dwalen weer af naar wat ik ooit hoorde...
Dat de meeste mensen in zwart wit tinten dromen
Ik kan me dat niet voorstellen omdat we leven in een land met 4 seizoenen, maar het schijnt echt waar te zijn
Ik ben een uitverkorene want ik droom in kleur
Ik kán me niet voorstellen wat het moet zijn om in zwart wit te dromen
Net zo min als ik de zwart wit denkers kan begrijpen
Mijn denk en gevoelswereld kent juist zoveel kleur nuances
En mijn kledingkast puilt uit van de kleur...een jurk of rok  voor elke stemming 
Van.... tjonge jonge wat dwalen mijn gedachten op deze vrijdag de 13e toch allemaal af...?!
Ik sta voor de deur van min hartsvriendin
Heerlijk samen aan de koffie en zoeken naar een hotelletje voor haar in Negombo Srilanka waar ze in december voor 3 weken heen gaat
Je hoort mij niet klagen hoor... want ze zou eerst 6 weken gaan maar dat heeft ze om laten boeken want dat vindt zelfs zij achteraf te lang
Van JIPPIE!!!!!
Dan vertrekken we naar Elst.. toch een van onze (ook van Willem en mij) favoriete dorpen
We winkelen gezellig in en heerlijk rustig tempo
Als één van de aanbiedingen die Annet graag wilde scoren al op is, opper ik om naar het grote winkelcentrum te gaan om daar te kijken of daar nog voorraad is
Van.... en dus terug naar Arnhem...
Nee, aanbieding ook op...
Dan maar lunchen.... gezellig en lekker bij Bonheur 
En daarna boodschappen doen...
Laten we eens lekker gek doen... we pakken de scanner... nooit eerder gedaan...
Van... en dat was te merken!!!
Hoe werkt zo'n ding???
De bonuskaart.... handtassen op de kop, op zoek naar de bonuskaart
Gevonden!
We zoeken de gleuf om de kaart in te stoppen...
'Dames... die moet u eronder houden bij dat rode lampje'..
Van......ooooooooooooh!
>pak de scanner die oplicht<
Wat oplicht.. waar oplicht... hoezo oplicht..
Ooooooh waar dat ding in staat licht op....
Beginnen maar....
We nemen onze eerste boodschappen uit het schap...
En hoe nu verder...?
Op het apparaat zitten 3 knoppen 
Maar welke is nu de goede?
Op goed geluk... scanner tegen de barcode (dat snapten we dan weer wel) en nu op de grootste knop drukken...
En jawel hoor.. vrijdag de 13e is met ons...
We krijgen er schik in en scannen ons suf..
Dé aardappels... de hutspot... de speklapjes... de yoghurt... brood...
Maar nu verder...
We staan voor een...BETAALPAAL (stond die al in de Dikke van Dale?)
En nu héb ik geleerd eerst te lezen wat je moet doen maar dit is toch onredelijk onduidelijk en voor dames van middelbare leeftijd die dit voor het eerst proberen ook nog eens heel onlogisch want...
Je boodschappenlijstje met bedrag staan op het scan apparaat maar juist dat ding moet je terug in de houder plaatsen..
Dan weer die bonuskaart... handtassen dus weer overhoop halen want wisten wij veel dat je die er nodig zou hebben... en dan iets met je betaalkaart..
We zijn er nog niet want natuurlijk gaat mijn betaalpas niet verder met wat hij moet doen
Oooooh er zit een reden achter... ik moet worden gecontroleerd...
Van... alles klopt (ja duh natuurlijk!)
Nu kan ik betalen 
Maar oh gut... de Freek Vonk plaatjes voor de kleinkinderen
Dus naar een balie.. kassabon overhandigen... plaatjes in ontvangst nemen..bonnetje de prullenbak in... en klaar... dacht ik
Maar nee dus... fout!!
Bonnetje bewaren.. tegen een SCANPAAL aanhouden en dan hekje open en wegwezen
Van.. op zoek naar mijn bonnetje
Gelukt!
Sta ik buiten het hek....MÉT mandje... vergeten de boodschappen in een tas te doen... en de balie die wil haar mandje terug
Prop prop.. boodschappen in die handtas (nu echt niet meer om een bonuskaart vragen!)... mandje over het hekje en.... en hele ervaring rijker
Giechelend vervolgen we onze weg..
Oh jee... en bejaarden ruzie bij de sigaretten afdeling
Oude dove dame dringt voor en andere oude scootmobiel besturende dame schreeuwt dat ze niet mag voordringen en rijdt haar mobiel tegen de bejaarde schenen
Oude man met twee bosjes rozen van in de aanbieding benieuwt zich ermee
Maar hem wordt duidelijk niet geluisterd
Dames van deze leeftijd zitten kennelijk niet meer te wachten op ridderlijkheid 
Het moet vandaag toch niet gekker worden.... ik vind die vrijdag de 13e steeds leuker worden..
Van... maar dan is het echt tijd om naar huis te gaan..
Van.... ik heb net de aardappels op het vuur of de bel gaat...
Willem doet open... en ik staar alleen maar.... dit had ik niet verwacht...
En ik wil er niet teveel over zeggen... dat kan en mag ook niet... maar de emoties nemen de overhand... wat ben ik blij en dankbaar
Maar wat komt alles opeens weer op me af..
Rollercoaster van emoties noemde ik het ooit.. en zo is het ook..
Van de giechel modus in de grien modus...
We drinken koffie... vertellen over en weer... knuffelen... begrijpen ook zonder woorden...
Ik vind het niet erg dat er gezegd wordt dat ik er heel slecht uit zie en moe en gebroken en ouder geworden...
Het is precies hoe ik me voel en dat wordt gezien en erkend
Want al doe ik de leuke dingen zoals vandaag... ook mijn vriendin zei het meerdere keren..'je gedachten zijn steeds weg... ergens anders'
Er is een vreemde nare rode draad door mijn leven gespannen..
Van... maar ach.... wat een verrassing... wat een super fijne verrassing dat bezoekje...
Van... Willem haalt Babeth op...
Het was vandaag zo druk dat ze er niet aan toe kwamen om de taart te proeven...
Van alle weeromstuit ben ik overal zout vergeten in te doen en dus smaakt de hutspot wel erg naar hutspot...
Van.... we kijken naar hoe Amsterdam afscheid neemt van een authentieke burgervader..... we kijken naar de trieste berichtgevingen rond de dood van de gevonden Anne en haar moordenaar met een verleden dat weer  heden kon worden door een zwart gat in de rechtspraak/ wetgeving en kijken dan naar Flikken Rotterdam.... goede serie!
Wat mij betreft is nu die vrijdag de 13e wel voorbij....
Op naar zaterdag de 14e.....
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten