woensdag 4 oktober 2017

4 oktober 2017

Dag van:
Dierendag of toch Franciscus van Assisi dag?
Franciscus geboortedag.. de heilige die volgens de legende met dieren kon praten
De heilige die bekend stond om zijn groot respect voor lenen en in het bijzonder dat van dieren
Geen wonder dat de dierenbeschermer 4 oktober tot dierendag uitriep en dit al sinds 1930 gevierd wordt
Een prachtig citaat van hem is: wat we  ontvangen zit in datgene dat we geven...
Van...het doet me wat als ik dat lees want zo is het.. en ik veeg weer eens een traan weg
Alleen... als je in een periode verkeert waar mensen je dat wat je ontvangt niet gunnen en hun afgunst op je afreageren door je zwart te maken en je volgers achter je krijgt die dat geloven en je daarop veroordelen, dan is de smaak van dit mooie citaat bitter..
Van....maar zulke mensen ontvangen dus ook naar dat wat ze geven.... weinig dus...
Van... nog zo'n mooi citaat van hem: Wie met zijn handen werkt is een werkman
Wie met zijn handen en zijn verstand werkt is een vakman
Wie met zijn handen, zijn verstand en zijn hart werkt is een kunstenaar
Van.... en dat geldt voor elk vak voor elke branche.... werk met je hart ...wees die kunstenaar...en buiten werken om -> leef vanuit je hart... leef als een kunstenaar!
Ik heb wel wat met deze Franciscus van Assisi
Van....enfin.. dierendag...Franciscus van Assisi.. heilige... 'alles wat leven is moet beschermd worden omdat alle schepselen voelen zoals wij en streven maar geluk als wij'...
Hij die een compromis sloot tussen een wolf en de dorpsbewoners, hij die preekte voor vogels die daardoor vergaten te fladderen....
Van.... en dat is dan wel weer frappant... vandaag zou onze lieve Ruud jarig zijn...
En Ruud.. hoe bizar ook.. die had heel veel met dieren
Honden kwamen nooit tevergeefs een knuffel halen  of brengen want Ruud had altijd wel brokjes in zijn broekzak
Ze werden ook altijd heel rustig bij hem...
Van.... grappig dat je dat nu pas zo over nadenkt....
Lekker vanmiddag met de jurk maar over doorbomen
Nú eerst andere dingen aan min hoofd
Van.... mijn eigen verhaal op papier zetten
Als ik maar helder kan denken...
Hè waarom krijg ik Word nou niet open...
Gedoe...!
Eindelijk.... beginnen maar... losse kreten vormen losse zinnen... losse zinnen vormen uiteindelijk een verhaal vol wérkelijk en ware gebeurde feiten en getuigenissen...
Laat nu de juridische blik er maar op los
Opslaan..... en.....neeeeeeeeeee hè.....Word crasht...
Van.... en crasht goed want er is niks maar dan ook niks te herstellen
Van zulke dingen kan ik nu dus helemaal in de put raken
Ik geef de bureaustoel en zet naar achter,  schop tegen de bank zonder er zelf al te veel last van te hebben en pak min autosleutels
Van... nu eerst naar mijn 'kliek'...Ruud eren
Stom mobiel vergeten maar ik ga niet terug!
Van.... laat ik nou toch nog de eerste zijn al kom ik later
Even later komt Bob binnen en dat zijn Marije en Marleen ook
We nemen de laatst gelezen boeken net door als ook Ben om de hoek verschijnt
Een zoet of hartig  hapje... een drankje.... en toast op onze Ruud, gezellige gesprekken en smeuïge verhalen van onze Bob en de tijd vliegt
Marleen en Marije tuigen naar Ikea (hoe erg kan je zo'n gezellige middag eindigen) en ik tuig naar de supermarkt en dan naar huis
Ik heb nog en rot klus te klaren....2e druk verhaal met feiten in chronologische volgorde
Van.... als dat nog maar goed komt

Van....hee Babs wil niet eten...
Droge neus ook...
En rustig..
Nou vind ik dat laatste niet het ergste maar wat zou ze hebben?
Vandaag de hele dag mee geweest naar Willems school
En natúúrlijk ernstig verwend
Morgen maar even afwachten
Ach gossie... en dat op dierendag
Franciscus zou zich omdraaien in zijn graf
(Al is dat erg lastig want de complete kerk van Assisi is daar bovenop gebouwd)
Na de spruiten maar weer achter de pc
Alle andere correspondentie weer openen
Lezen, lezen en nog eens lezen en beginnen maar...
Netjes blijven en vooral niet doen wat mijzelf aangedaan is....
Feiten... aanwijsbare feiten... bewijsbare feiten...
Ik heb ze genoeg...
Van.... waarom wordt zo'n tweede keer schrijven toch nooit zo goed als die eerste keer
Jakkes...
Nog eens schrijven en herschrijven... data erbij... lokaties erbij..... getuigen...
Ja! Het staat er.... het staat er allemaal weer in
Geen insinuaties.... geen aannames... maar feiten.... och wat zou ik een slecht jurist zijn....
Ik heb niet zo'n harde schil om me heen...
Ik hou nog een escape of slag om de arm
Ik wil vooral' vrede' en geen' oorlog'
Van..... wat word ik toch hondse moe van dit soort gedoe
Ik gaap en geeuw terwijl ik zo graag de herdenking van de Bijlmerramp wil zien
Het lukt me... alleen bij de muziek vallen de ogen even dicht...
Ook ik weet nog waar ik was toen....
Thuis wachtend op onze eerste poes die door een oud studie genoot zou worden gebracht
Een poes notabele uit Amsterdam bij haar zus...
 En gezien alle ringwegen om Amsterdam open bleven voor hulpdiensten zou die poes vast later komen en bleven wij zolang aan de buis gekluisterd
Mijn neef woonde in de flat erachter destijds
We wisten al snel dat het goed met hem ging
Alhoewel... wat heet goed als je midden in een je niet voor te stellen ramp zit
Van....een prachtige toespraak van een moeder
Tot tranen geraakt
En van 43 namen en geen burgemeester Eberhard van der Laan
Hoe moeilijk zal dat zijn voor hem...
Van... Willem gaat zijn toneel tekst leren
Blij dat ik nog niet hoef te overhoren.. ik heb niks met verkrachting scènes
Van.... een lief berichtje
Ach wat doen ze me elke keer weer goed
En wat zijn mensen trouw en begripvol
Ze voelen, zonder dat ik hoef uit te leggen...
Van.....Babs buik gaat tekeer en ze wil niet eens met de bal spelen
En Bengel daagt maar uit
Mooi al die instincten onder ons dak
Trouwe honden... eigenwijze kat... en vrije fladder beestjes
Elke dag dierendag bij ons!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten