donderdag 2 november 2017

2 november 2017

Dag van:
Voor mijn lieve Wampie le Comte
Ik ben
Jouw brandstof
Als jij lamgeslagen niet meer verder kunt
Ik draag
Jouw bestaan
Als jij de grond van jouw houvast niet meer voelt
Ik ben
Jouw stem
Als woorden smoren in verdriet
Ik ben
Jouw veiligheid
Als wantrouwen jouw hart volledig heeft gekraakt
Ik ben
In jou
Als jij jezelf niet meer vindt
Laten we dansen
Schat
Op verdrietige muziek
Tot de zon opkomt

Dit schreef Willem vandaag voor mij en over hem... zoals ik hem vandaag voelde...want....
Vanmorgen heel vroeg al wakker geschrokken.... vreemd toch dat ik dromen zo vaak weer vergeet.... maar het was een warrige
Ik kleed me snel aan, maak ontbijt voor Willem, voel mijn eigen weeïge gevoel in mijn buik
Voor mij alleen koffie maar weer
Om half negen vertrekken we.... naar het gesprek....
Het voelt goed Willem naast me te weten
Het gesprek voelt wederzijds kwetsbaar vandaag... hier en daar vallen harde woorden
Hier en daar en een beetje meer voelt het wederzijds onbegrip ....en spelen belangen
Hier en daar wordt ingetrokken, toegegeven, ingehouden
En ik voel in mij de vraag 'VERGEEF OF VECHT IK'
Waar een omgeving roept om 'vecht voor je recht' roept mijn ik 'vergeef' want dat is wie jij bent....
Mij wordt de tijd gegeven.... en was tijd ruim 7 weken lang mijn vijand, vandaag is zij mijn vriend.... want tijd is wat ik nu nodig heb....
Willem en ik vertrekken en duiken de stad in voor een kop koffie
Ik dank Willem uit de grond van mijn hart dat hij er was
Het was zo goed om in deze tijd het voor je op te horen nemen en voor  je te zien vechten
Iemand die je zo waardevol vindt om zo voor je te gaan...
En confronterende maar oh zo prachtige reflectie kreeg ik van Willem
Hoezeer mijn verleden op zulke momenten nog met mij en in mij een cruciale rol speelt
Je werd zo klein als je aangevallen werd vertelt Willem... klein en weerloos
Woorden kwam hakkelend eruit op zulke momenten
Zo'n sterke vrouw, zoveel overleefd, zo zo geknokt... maar ergens blijft dat verleden en sluimerende rol spelen...
Mooi dat Willem dat opmerkte en nu zo goed kon inschatten en meevoelen
Ik onafhankelijke vrouw die altijd alles zelf wel kan voelde zich beschermd.... en voelde dat dit ook goed voelde
Overigens al die weken al voelde ik me gesteund en beschermd besef ik me nu nog meer
Mijn zus met haar kennis, kundigheid, wijsheid, inlevingsvermogen en liefde
Mijn vriendin met haar lieve pure raadgevingen en voelsprieten die mij en de situatie haarfijn aanvoelde
Mijn lieve vrienden kliek met hun strijdlust die mij keer op keer weer energie gaven
Lieve van niets wetende anderen die me hoe dan ook en desondanks niet in de steek lieten en in mij bleven geloven
En Willem mijn 'allesie' die ik, ja je leest het goed Willem, zo nodig had en heb
Van.... en nu ligt het weer bij mij.... 'VECHT OF VERGEEF IK'
Ik ben wie ik ben.... dat wat me nu verweten wordt.... een liefdevol en warm iemand.... die na een leven vol ellende, koos voor liefde en daarmee vele cirkels van generaties voor mij doorbrak
Ik kan geen kwaad met kwaad vergelden
Ook al zie ik kwaad zich vermenigvuldigen... kwaad op kwaad op kwaad.... ik wil blijven geloven in liefde delen..... want dán kom je er pas achter dat niet vermenigvuldigen vermeerderd maar delen eindeloos is.... en zoveel meer te geven heeft
Vergeven begint bij jezelf.... vergeven kun je ook alleen als je liefde voelt en kiest voor die liefde. Als ik vergeef stap ik uit dat gevoel waar goed en fout overheersen en de overhand hebben. Dan pas kan ik accepteren dat dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn. dat is overgave en mezelf weer waardevol kunnen voelen zoals ik ben.
Ik sprak vandaag met iemand over afgunst.
De oorzaak van waarom ik in deze situatie verkeer....
Goed, beter, best.....
Ik geloof in liefde koesteren in menselijkheid en betrokkenheid
Kilte en koelte en afstand geeft kleurloosheid en neigt sneller naar tegenwerking conflict en geweld
Kan ik in een omgeving zijn waar anders gedacht wordt?
Ach ik leef  in een wereld waar zo anders gedacht wordt... en juist door te zijn wie ik wil zijn en dit uit te stralen hoop ik een klein beetje de wereld mooier te kunnen kleuren door mijn pijltjes af te schieten en kringetjes in het water steeds verder te laten reiken...
Of ga ik mensen uitschakelen en stuk maken zoals mij deden en daardoor juist dát wat ik zo waardevol vind, loslaten door me ook te verlagen tot hun niveau
Ik zou mijn doel van de wereld mooier kleuren voorbij schieten toch...
Ik zou de wereld zwarter maken net zoals zij mij... ik zou vermenigvuldigen en niet delen....
Van.... Willem en ik lopen na ons kopje koffie door een straat met de leukste boekenwinkel ooit 'Colofon'
We stappen binnen in een wereld van luie fauteuils, schemerlampen, eindeloos veel boekenplanken vol rechte en schots en scheve boeken... zéér aparte boeken ook niet als in een standaard boekenwinkel, en oud bruin koffiehuis gedeelte, en Oudhollands eetgedeelte, en spelletjes hoek, expositie schilderijen, stoelen van grote horen lucifer doosjes etc.
We kijken onze ogen uit en genieten van de sfeer en de geweldige unieke boekenverzameling...
We hangen er wel een uur rond en onze armen vullen zich met boeken
Zéér  gevaarlijk zo'n winkel voor onze portemonnees...
Thuis regent het appjes, telefoontjes en berichtjes
Willem en ik kijken nog een stukje debat over de regeringsnota
Ik vind politiek zo gaaf... maar wat zou ik er slecht in zijn want ik vind iedereen wel iets zinnigs vertellen en zou niemand tekort willen doen
Zij volgens hun zeggen ook maar toch is de verpakking van woorden volgens mij toch iets anders dan wat er werkelijk in het pakketje zit...
Desniettemin vind ik het een prachtig schouwspel
Ondertussen heerst er buiten een lawaai van jewelste
Graafmachines, vrachtwagens, aaah de vuilcontainers worden geplaatst
En ow yeah... op het veldje dat aan ons huis grenst
Hoeven we niet ver te lopen dus als we straks met zware zakken het vuil in de grondcontainer moeten mikken via een pasje
Van...ik maak een overheerlijke lasagne volgens eigen recept en beantwoord de rest van de avond alle reacties en lieve telefoontjes
Dan voelt mijn hoofd weer vol of is het nou juist leeg???
Weer veel om over na te denken de komende tijd en veel om aan te werken
Morgen gezellig met mijn dochter naar de CreaDoe beurs...

Lieve Willem
Diep in mij
Huist
Het diepst geraakte
Ik was vergeten
Dat ik het
Een plek had gegeven
Om daar te mogen wonen
Nu weet ik
Dat zolang ik
Het een plek geef
Ik die ruimte
Zelf niet kan benutten
En het in de weg zit
Om mijn deur naar jou
Volledig open te zetten
Ik gaf je wel de sleutel
Maar slechts een deel
Van het slot
Maar ik heb de ruimte
niet verkocht
Slechts verhuurd
En het contact
Loopt binnenkort af
Heb ik mij voorgenomen

Dank je wél voor vandaag











Geen opmerkingen:

Een reactie posten