dinsdag 28 november 2017

28 november 2017

Dag van:
De typische Nederlander dat is waar ik mee wakker word ...
Wakker Nederland heeft er één heel item over naar aanleiding van de Elsevier die uitkwam met hun blad gewijd aan Nederland
Dé enige constante van Nederland is de verandering hoor ik de directeur van het Openlucht
Museum zeggen als hij in het prachtige Canon staat wat ik nou niet eens geweest ben (wordt dus tijd)
Toeristen die op straat geïnterviewd worden roemen ons vooral om onze talenkennis, onze vriendelijkheid en recht door zee zijn
Dé hoofdredacteur van Elsevier zelf noemt ons eigenzinnig maar wel met consensus...
Ik kijk zo even verder en het vreemde is dat ik in het begin en beetje angstig PVV gevoel krijg maar gaandeweg denk dat dit onderwerp juist veel diepgaander en integerder is dan de brallerige 'maar wat roepende' PVV... en ik ben gerustgesteld...
Cultuur en traditie, ik hecht er veel waarde aan..
Niet alleen voor mijn eigen land maar juist als ik op vakantie ga, ga ik immers om het cultuurgoed en de traditie van die andere landen te vinden... of dit nu om de kunst, de geschiedenis of het lekkere eten gaat.....
Of het nu om de architectuur, de natuur of de klederdracht of de mentaliteit van de bevolking gaat...
Willem en ik zoeken altijd naar identiteit een authenticiteit in het buitenland....
Van.... maar .... dé Nederlander.... jeetje... ik vind juist de Fries, de Drent, de Limburger of Brabander etc. allemaal weer anders...
Zouden we behalve de taal ook iets hebben hebben dan... dat zuinige imago is er toch wel een beetje af dacht ik...
Misschien het altijd alles beter weten..???
Van.... we hebben nog wel veel mooi cultuurgoed... alleen zo jammer, vooral hier in Arnhem, dat er tussen oude panden zomaar iets modems wordt geplant...
Doe dat in buitenwijken maar niet in het oude centrum..
Enfin... leuk item om over na te denken en ik ga zeker die Elsevier halen...
Van.... gezellig met zus even beppen...
En natúúrlijk gaat het vooral over onze huisdieren... hun pups en de onze...
Zij zit in de fase dat de honden op hun katten gaan jagen en hier wordt Babs de ideale hond maar krijg ik eigenwijze Blitz er niet onder....
Grappig dat mijn zus en ik even daarvoor zeiden dat eigenzinnigheid bij ons en familie kwaal is.. wat dat betreft zou Blitz er dus ideaal bij moeten passen!
Maar..... eerlijk is eerlijk.... vandaag deed ze alles buiten ... dus het vrouwtje heeft goed opgelet zullen we maar zeggen
Niét dat we er dan zijn hoor... want oude Bikkel voelt alleen zijn plas nog aankomen.... en hoop ook wel maar haar sluitspier werkt niet meer....
Alleen als Willem of ik héél snel opstaan om de deur open te maken lukt het... meestal valt er dan al wel wat in de kamer....
Arme oude hond...
 Toch was hij vandaag wel zo monter om zich even met die twee druktemakkers te bemoeien... en dat is dan weer een goed teken...
Van.... het lukt me niet om online cadeaus voor de kinderen te vinden..
Daar zal ik dan toch en avondje voor uit moeten trekken
Máár...... rond half 4 haar de deurbel en staat wel de postbode met een giga doos aan de deur
Voor de kinderen is het er in ieder geval...
Bengel vindt het de ideale place to be want ze bevindt zich de rest van de middag bovenop de doos.... mijn kleine bewaker...
Van Willem stresst nu al om de surprises maar begint vol goede moed
De kinderen appen in de Sint app wie elke stamppot zal maken
Twee beoogde pakketjes zie ik vandaag niet gebracht worden... morgen dan maar hoop ik...
Euh... nee...19.45 uur deurbel...DHL bezorgd dus ook laat...
Een goede vriendin belt...
Ze belde laatst al met het verschrikkelijke nieuws dat ze ziek was
Vanavond zit ze er even doorheen
Samen praten we het hele doem scenario door... tenminste... zij vertelt en ik reageer of vul aan
Over kaal worden en de amputatie.... over moe en ziek.... over dat ze alleen woont en zo ver weg van mij...
We lachen ook... zijn cynisch en sarcasme druipt soms van onze woorden af...
Ach haar mooie lange haren..... haar prachtige ogen met opslaande wimpers...
Zoveel heeft ze al meegemaakt... een medisch wondertje...
Zo sterk is ze geweest.. en nu dit ook nog...
Wat is kanker toch een rot ziekte
Ik bereid me voor op alweer een lang traject van steunen en er zijn.... en bloody emotioneel momenten..
Alleen die rot afstand...
Gelukkig kan ze schrijven.... en hoe!!!!
En dat zal ze gaan doen....
De roes waar ze nu in gezogen wordt... en later als ze uitgespuugd wordt en het besef van het leven na kanker om de hoek komt kijken
Want dat gaan we voor... een leven na kanker...
En zo besluiten  we het gesprek... en laat ik haar weer alleen zijn....terwijl ik naar beneden loop... naar  man en menagerie ...
 Willem en ik.. ja ik ook... kijken zomaar en film.... Twister...
Lang geleden dat ik me weer zo verplaatste in spannende taferelen vanaf het puntje van mijn luie stoel....(alsof er luie stoelen bestaan)
 Het is laat als de honden uitgelaten worden en we de lichten uitdoen...
Nog even en stukje in het boek van Guus Kuijer lezen 'de bijbel voor ongelovigen deel 1'
Het stuk dat Kain Abel de hersens inslaat.... de eerste moord op aarde.... toen al...












Geen opmerkingen:

Een reactie posten