donderdag 23 november 2017

23 november 2017

Dag van:
Willem levert zijn vrije dag vandaag in omdat zijn duo partner kanjer training heeft.
Dat betekent dus vroeg opstaan voor een donderdag.
... maar met alle liefde....
Brutale Blitz zit al 5 treden hoog als ze mij hoort aankomen.
Aaah deze hond krijgen er onze handen nog vol maar Willem kan niet wachten... hij houdt daarvan
Een hond met karakter zegt hij steeds... heerlijk!
Van.... er kijken samen nog een stukje 'goedemorgen Nederland'...
Onderwerp tekort aan vakmensen
De MBO'S lopen leeg of de leerlingen studeren door naar HBO niveaus
Waar zijn de timmermannen, loodgieters en echte bakkers gebleven?
Toch stom dat ze dat nu pas over nadenken.
Onderwijsland denkt vaak vooruit zonder over maar de gevolgen na te denken
Ik vind't weer zo'n staaltje van 'we doen maar wat'
Iedere nieuwe minister wil zich weer op de kaart zetten met wat anders
Vernieuwing zonder het goede te bewaren en koesteren
Vroeger... heel vroeger.. was de huishoudschool voor meisjes een must...
En los even van het verschil in niveau... het ging erin dat je goed leerde koken en huishouden
Jongens gingen bij voorkeur naar een ambachtsschool om een vak te leren...
Directeur werd je door je op te werken of omdat je de zoon was van een dat was hard werken...
 Huishoudschool een ambachtsschool ja... en niks lager/ middel/ hoger
En een ambacht uitoefenen betaalde goed!
Natúúrlijk waren er verschillen, dat is ook niks mis mee maar welke mafkees heeft er de naam lager middel hoger aan gegeven want wie wil er nou lager genoemd worden
Je bent dus laag of gemiddeld... lekker dan....dat noem ik nog eens waardering...
En toch hebben we die vakmensen heeeeeeel hard nodig en worden ze minder gewaardeerd door ons dan vaak gezegd wordt
Waar waren Willem en ik deze zomer gebleven zonder bekwame loodgieter waar we dus veel te lang op moesten wachten omdat er te weinig waren...
En wat heeft Willem niet staan genieten van het vakwerk van de stoffeerder toen hij eindelijk de vloerbedekking kwam leggen en dit zeer kundig deed..
Lager opgeleide? Ammehoela... opgeleid tot bekwaamheid!
Trouwens... als het betaalbaarder was, wie zou dan niet elke dag zijn broodje of vlees bij de échte bakker of slager halen... ikke wel...
Meestal doe ik dat als het salaris net binnen is of als we weer een extraatje hebben of....... ik haal het bij de Turkse bakker of slager
Tien keer lekkerder smaakt dat verse brood en dat oprecht rood uitziende stukje vlees zonder dat het in de supermarkten onder kunstlicht of door nep middeltjes, roder lijkt dan hert in werkelijkheid is.
Daarbij werd de trend 'alles moet makkelijker' ...... wie gaat er nou om 3 uur opstaan om naar zijn bakkerijtje te gaan om deeg te kneden en ovens aan te zetten om rond winkel openingstijd het brood klaar te hebben voor zijn klanten...
Nee.... doe niet zo raar... uitslapen en zo laat mogelijk op je werk komen.... zeker niet teveel doen!
We hebben het er zelf naar gemaakt...
En zoals ik zo vaak zeg; Ook de media doet dat aan mee met programma's als 'de beste' 'de mooiste' 'de snelste' ...... alles moet zo hoog mogelijk en de laat moet steeds hoger!
Nou is er met een hoge lat niks mis want je mag best hard werken om je doel te bereiken maar laat dat alsjeblieft los staan van niveaus
Ik leer tot op de dag van vandaag soms meer over echt belangrijke dingen in het leven, van mijn zml leerlingen dan zij van mij omdat zij juist zo hun uiterste best doen dát te bereiken en goed te doen wat binnen hun mogelijkheden ligt en zo intens puur zijn....
Weet je hoeveel mensen er rondlopen die zich ondergewaardeerd voelen?
Mensen die zeggen ' ja dag, ik ga niet voor dat hongerloontje werken want ik ben meer waard met mijn kwaliteiten'
En wat te denken van robots die werk over gaan nemen.... zo wordt een ambacht nogal aantrekkelijk gemaakt....
Er zijn zoveel oorzaken die dit tekort tot gevolg hebben...
Laten we maar beginnen met het niet meer 'lager' of 'middel' te noemen maar gewoon weer de term ambachtsschool weer gaan hanteren....en dan met het gevoel erbij dat we die vakmensen hard.... heel hard nodig hebben... omdat we ook weer kwaliteit waarderen
Dat mensen naar verantwoordelijkheid betaald worden snap ik en daar is niks mis mee maar kwaliteit en vakmanschap mag wat mij betreft ook wat meer betaalt worden..
Nu wordt leren met je hoofd in boeken meer gewaardeerd dan leren met je handen en materialen...
Hoofd of handen... ik heb ze allebei nodig....
Van... het is misschien schandalig want ik woon al zo lang aan het water, maar ik vergeet steeds of ik de eendjes nou wel of niet brood mag geven in de winter...
Ik doe het vandaag toch maar wel want ik stik van de zakken met 2 of 3 of 4 sneetjes brood
En de eendjes genieten ook
Grappig toch dat rond deze tijd de meeuwen ook hun slag slaan
In de zomer zie je ze nooit en nu krioelt het ervan
Van.... en nu aan de bak.... vanmiddag visite en mee eters....
Huis aan kant dus!
En pijn of geen pijn... ik ga als een beest tekeer
Boven verdieping stofzuigen en soppen, beneden alles ALLES (dus ook stopcontacten beeldjes vensterbanken plinten lampen etc) afnemen,  opruimen opkloppen afkloppen  stofzuigen soppen raampjes zemen....
 Vier vijf uur ben ik bezig en dan plof ik neer
Ik kan geen boe of bah meer zeggen
Van... maar de boodschappen moeten ook nog... voor 7 man macaroni
Ik zit koud 10 minuten of Willem komt binnen en ik kan boodschappen doen
Een kar vol met lekkers en gezonds
Nú éérst even van al het schoon en netjes thuis genieten en dan koken terwijl Willem zijn meiden haalt
Het ruikt al heerlijk in huis als de visite aanbelt
Jammer dát Willem nog niet thuis ouds want jongedame Jip is vooral op hém heel erg gesteld
Ooit als kind hebben Angela en ik elkaar al gekend ...Ron en Willem zijn allang twee handen op één buik maar Jip, die ik ook nog in de klas gehad heb, spant de kroon die ons verbindt...
Soms kun je dat zo hebben...
Toen Jip nog in de klas zat wilde ik persé niet dat we elkaar buiten school nog troffen... dat moest maar na vertrek van de school maar.... geen aanleiding tot scheve gezichten denk ik altijd maar...en vriendschap kan dat aan..
Want kijk.. nu kan het weer en dus zit Jip knus op Willems schoot samen 'vieze woorden' roepend om dan in slapte lach uit te barsten
Er is magie tussen die twee en paps mans en ik genieten volop mee ...
Twee
Pure
Zielen
Elkaar
Aangeraakt
Dat is
Hoe
Magie
Ontstaat
Jip helpt verder koken, Ron geniet van Bikkel en Angela bekijkt het gehele gedoetje lekker lui vanaf de bank...
Er wordt gesmuld van de macaroni, jip geniet van het MinnieMouse toetje en het smurfen water met surprise smurf....(leuk bedacht van AH)
De honden spelen om ons heen en eigenlijk merk je dan dat drie honden hebben nog wel mee valt qua drukte
Jammer dat het alweer tijd is maar morgen is weer vroeg dag voor Jip onze hippe kip (en na haar wegloop incident op de nieuwe school) vrije uitloop kip...
Van....de meiden beginnen aan huiswerk... Babeth heeft proefwerk wil... iets met een rare naam... want de cijfers van deze proefwerken tellen 9x... wat een waanzin is dit!!!!
Kan iemand mij uitleggen want het nut, de zin of de logica is achter dit bedenksel?
Je zal je dag maar niet hebben.... om maar iets te noemen....
Van..... ik vul de sinterklaas yurl weer met reken en tal werkjes  (teken maar 1x ha ha) en en pepernoten dans...
Van....als ik ga zitten voel ik pas hoe moe ik ben.....
Nog even lekker lezen op bed.....
Mooi hoe Dan Brown je altijd direct weer weet te pakken en je met moeite zijn boek aan de kant legt...
Poes kruipt gezellig nat me... al die opruimdrukte.... al die honden... al die mensen... lekker met vrouwtje alleen.... prrrt....prrrrt....prrrrrt......






Geen opmerkingen:

Een reactie posten