donderdag 15 november 2018

15 november 2018

Dag van:
Een klein beetje uitslapen mag best als je scholingsdag 1 hebt en de scholingslocatie vlakbij huis is....
Van... dus als mijn biologische klok mij op de normale tijd wekt.... en ik op de klok kijk.... draai ik me gelukzalig om en dommel weer in met de gedachte "mmmmmm nog drie kwartier"....
Maar dan gaat ook meedogenloos de wekker af....
Wat ik vanmorgen aantrek zal bepalend zijn voor de rest van de dag... maar dat weet ik op dat moment nog niet. ..
Ik neem rustig een bak koffie... start de dag voorzichtig op... stel mijn tomtom in en.... beland in de file...
Van... echt.... de locatie is nog geen 10 minuten bij me vandaan.... maar het staat vaster dan vast....ik heb nog 10 minuten....
Nu ken ik gelukkig de binnenweggetjes dus sla ik zodra ik kan rechtsaf... dan kan ik iets verder links en kom op de weg waar ik zijn moet...
Ammehoela..... even gemist zeker dat ze hier eenrichtingsverkeer van gemaakt hebben.... sta ik weer in die verhipte file....
Ik heb nog 7 minuten....
Dan maar via de andere kant... en ja.... nu kom ik erdoor....
Ik rij op de tegengestelde weg van de file....
Eén probleempje heb ik wel.... ik moet de rotonde driekwart rond en beland dus een klein stukje in die file.... nog 3 minuten....
Van... nou ben ik geen vloeker achter het stuur en... natuurlijk is het mijn eigen schuld dat ik hier geen rekening mee gehouden heb... maar zachtjes verzucht ik "sukkels rij eens door"... nog anderhalve minuut....
Twintig seconden voor begintijd van de scholing ren ik de deur in. .
Ik zegen de parkeerplek die vlak voor de locatie vrij was....
Een beetje geluk mag een mens ook wel hebben...
Van.... meer mensen in de file....
Mensen die op de verkeerde locatie staan....
Heb ik daarvoor zo gestresst....
Van..... sorry dat ik zo met de deur in huis kom vallen maar...DE KOFFIE IS NIET TE ZUI......drinken....
Dit wórdt een ramp concluderen mijn collega's en ik....
Dat wordt de hele dag thee drinken... en dat theewater is natuurlijk snel op....
Van.... we starten de dag. .. een dikke map ligt voor ons...maar nooit kunnen bevroeden dat theorie zo leuk kon zijn....
Het opstart rondje.... jezelf voorstellen.... och ja. . tuurlijk... de naam Wampie weer eens uitleggen... zucht.... en le Comte dan ook maar..... voor de niet Franstaligen onder ons....
Van.... de eerste kwestie met je groepje bespreken.... en de uitkomst mag door.... de oudste aan tafel.... voorgedragen worden....
Ja hoor... alweer de pineut.....
Van... maar dan komt de leuke theorie over waarom woordenschat belangrijk is... wat woorden zijn.... enz enz....
Het belangrijkste dat we moeten onthouden is dat het woord een label met een concept is....
Dat we voorbewerken, semantiseren, consolideren en controleren.... middels de drie uitjes.... uitleggen uitbreiden. . en nog eentje... die weet ik morgen wel weer...ooooooh wacht... uitbeelden , uitleggen, uitbreiden. ..
Nou geloof me... die twee dames die deze scholing verzorgen zijn je reinste actrices....
We krijgen uitleg over de panty, de sok en de kous en mogen daarna met degene naast je hetzelfde uitbeelden....
Van... kijk... en daar had ik vanmorgen niet over nagedacht toen ik met blote voeten mijn laarzen in stapte want...."schaatsers doen dat ook en hebben nooit koude voeten"....
Een het is dus geenszins de bedoeling dat ik de woordenschat uitbreidt met blootsvoets... barrevoets.... kousloos.... enz. ..
Het levert wel veel hilariteit op.....(ook een mooie woordenschat uitbreiding)...
Van woordconcepten maken.... en na hoeveel keer en concept benoemen raad men je woord....
Ik heb het woord handtas bracht.... ik zeg: "gebruiksvoorwerp, leer,  rommel,  hengsel.... en iedereen weet het....
Van... we krijgen twee woorden op....
En ja ja... de opdrachten worden steeds complexer en uitgebreider....
Horen deze woorden in de woordkast (vergelijkingen of tegengestelden)... de woordtrap (ontwikkeling).... woordspin (woorden die bij elkaar horen)...... woordparachute (hiërarchische betekenisrelatie met overkoepelende categorie naam )... beeld de woorden uit.... leg ze uit.... en consolideer.... interactief ook. ..
We krijgen de woorden 'tevoorschijn komen" en "verdwijnen"....
In de kast dus.....en nu uitbeelden....
We doen het gezellig met z'n tweeën waar anderen het alleen doen....en maken er een soort levend poppenkast spel van....
Ik pik haar flesje water dat in mijn rugzak verdwijnt....ssssst niet aan haar vertellen.... kijk het flesje verdwijnt... ik kan het niet meer zien (de uitleg) en dit 4x terug laten komen in het spel....
Als ze toch wat beteuterd gaat kijken, laat ik het flesje weer tevoorschijn komen.... je kunt het flesje weer zien(uitleg) en dit 4x terug laten komen in het spel....
Eerst was het flesje verdwenen en kun je het niet zien,  toen kwam het flesje tevoorschijn en zag je het weer....
Ik kan jouw bril ook laten verdwijnen....(de interactie) .... nu kun je hem niet meer zien ... en jij ziet waarschijnlijk zelfs ook niets meer....(hilariteit)....
Nu komt de bril weer tevoorschijn... kijk... je ziet hem weer...
Jouw sjaal kan ook verdwijnen... waar is de sjaal nou... je kan hem niet meer zien....
Ach. . ik zie hem weer... hij is tevoorschijn gekomen...(help zit ik al aan 4x????)
Dus... als het verdwijnt zie ik het niet meer en als het tevoorschijn komt kan ik het zien. ..
Van.... overdreven????....... hoezo overdreven???.... ha ha ha....
Het blijft wel hangen zo...
Iedereen komt aan de beurt.... de woorden marcheren en flaneren zijn geweldig. .. geheel en detail ook....en waar te denken van rechtstreeks en omweg....
Wij vermaken ons wel op deze scholingsdag.....
Van.... nu in twee groepen uiteen....
De ene theorie... de ander iets spannends... en na een half uur wisselen....
We zitten in een zaaltje en krijgen een soort metalen borsteltje in handen...
Je weet wel..... zo'n borstel om honden te kammen maar deze dan dertig keer kleiner....
We voelen... we kijken.... nee niet voor een kat... of eekhoorn....
Zou het voor wol zijn of een weefgetouw....
Het ding gaat de kring rond.... het neemt 10 minuten in beslag...
En nog zijn we niks wijzer.....
Jammere didactische werkwijze dus ontdekken we....
Dan vertelt ze.... dat ze in Italië was en daar zo heerlijk had gegeten... spaghetti en macaroni en pizza...
En op alles zat kaas... héérlijke kaas... maar geen plakjes. . nee geraspte kaas.....
De laat de kaas rasp zien.....
En ze vertelt verder... dat de rasp weer naar de keuken terug ging maar dat ze hem niet schoon kregen... tot de kok "de pakkel" pakte en de rasp ermee schoonmaakte....
Het ding heet dus pakkel (waarschijnlijk moet daar iets van di fromaggio achteraan)... en de pakkel maakt een rasp schoon.....
Van..... tja... dat word vergeet ik dus niet meer. ....
Nu mogen we zelf de rasp schoonmaken met de pakken... (voel je de herhaling)...
Van... lunch... zalige lunch....
En lekker naar buiten waar de zon schijnt....
Leuke gesprekken met collega's van andere scholen....
Onderwijs wereld die zo klein is en waar iedereen wel weer iemand anders gemeenschappelijk kent....
We gaan door met consolideren (herhalen)....
Spelen met de bal... een bom van het spelletje tik tak boom (niet geschikt voor vluchteling jongeren constateren wij)... de krokodil met kiespijn, de toverstaf,  de kroon van de vergeetachtige koning.... allemaal spelletjes die helpen die woorden van vanmorgen een hun betekenis te leren onthouden en automatiseren....
En geloof maar dat het werkt....
Buiten nog een les om zelf woorden aan te leren weer ....héérlijk in heet zonnetje... en de dag zit erop...
Laatste opdracht... geef in één woord weer wat je van deze dag vond. ..
Nou euh....OMGEVLOGEN.....
Echt waar.... de tijd vloog om dankzij deze twee bevlogen dames....
Van... tot morgen... en nu gauw boodschappen doen..... koken....
Ach... Willem is echt ziek... vandaag thuis en morgen weer....
Sinterklaas journaal yurl bijwerken..... even Stef Bos bij de wereld draait door kijken....
Nou vooruit dan Willem... ook een stukkie dart...
En dan tuig ik naar boven...
Morgen laatste dag scholing van een full time werkweek....
Zal morgen maar ietsje eerder vertrekken....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten