donderdag 22 november 2018

22 november 2018

Dag van:
Het is kil.... en het is stil.....
Zachtjes tref ik alle voorbereidingen om naar school te gaan terwijl de anderen nog slapen....
Ik kan er altijd wel van genieten, zo'n uurtje in de hele vroege ochtend voor mezelf....
Dat geeft zo'n gevoel van "niks"....
Niks hoeven. . niks moeten.... niks horen. .. bijna niks zien.... gewoon het begrip niks in volle vorm....
En dan vooral die stilte en dat donker....en zo'n dag in volledige leegte nog voor je....
Van.... maar dat verandert natuurlijk snel als ik in de auto naar mijn werk stap....
Razend verkeer... donderdags is altijd de drukste dag....
Toeterende foeterende mensen....
Bumperklevende en zigzaggende ongedulden....
Van.... koffie....
Van... een andere klas vandaag.....
Vandaag "ambulant" ik weer....
Een ongeval op de A12 zorgt ervoor dat de busjes en dus de kinderen laat zijn....
Van.... een heel andere klas dan mijn eigen klas....
Zelfstandiger.... mondiger.... en dus wordt er volop gezellig gespeeld met elkaar terwijl ik voorbereidingen tref voor de rest van de dag....
Best een verademing....
In mijn eigen klas moet je vanaf het begin dat ze binnen komen tot het eind van de dag alert zijn en er bovenop zitten....
Al snel laat ik hier dus los en laat ze heerlijk doen wat ze zelf kunnen... en dat is best veel. ..
De sinterklaas verkleed partijen zijn niet van de lucht.... en constant hoor ik "nou dag hoor" of "kan je erbij.... waarbij...?..... aardbei....!
De poppenhoek heet nu Sinthoek.... maar de spelen blijven hoegenaamd gelijk....
Vader en moedertje spelen het nu Sintje en Pietje spelen maar ik hoor al snel...."je moet nu komen eten hoor. .."..... en...."Ik ga boodschappen doen".....
En ach... natuurlijk moeten pieten ook zo nu en dan boodschappen doen...
Van.... een papa komt beschuit met muisjes brengen.... een zusje is geboren....
Als papa gaat huilt grote broer steen en been .... dan hoor ik een lief stemmetje achter me zeggen..."mama houdt ook nog veel van jou hoor".....
Dat is de stem van een ervaringsdeskundige denk ik....
Maar het werkt wel....
Van.... en een zieke in de klas....
Lang leve de luxe van de aanwezigheid van verpleegkundigen binnen onze school....
Ik laat de leerling temperaturen en een aspirientje halen... en ja hoor... koorts en een rode keel....
Dan maar mama bellen... .... dit mannetje hoort in bed....
Van. .. ik heb mijn privé lego stoomboot met sint een pieten meegenomen. . er wordt volop mee gespeeld....
Van..... in de kring en een Sinterklaas begrippenles.... de langste straf.... de hoogste schoorsteen... de breedste mijter..... de linker Piet enz enz.....
En dan..... "een mijter is niet breed...die is rood...."
Ik reken het goed...!
"Pieten mogen niet dik zijn want dan kunnen ze niet door de roetveeg schoorsteen"..
"Juf dat kan niet; een langste veer ....want de nieuwe pietjes hebben nog geen veren"....
Van... we rekenen ons suf aan cadeautjes tellen..... voor een heuse Pieten krul die deze juf toevallig erg goed kan tekenen....
En áls ik aan het eind van de dag Sinterklazen zonder baard en pieten zonder kraag, paarden zonder poten en daken zonder sneeuw uitprint, lamineer, en ze met scheerschuim de baarden, kragen, sneeuw, en poten laat kliederen, is de dag heerlijk geslaagd...!
Van... geen zin om veel langer op school te blijven.... het waren hectische dagen genoeg geweest..
Nu lekker weekend. ..
Het huis is nog zalig leeg als ik kom....
En toch voelt dat anders dan die ochtend leegte.... en ochtendstilte....
Wat de dag bracht weet ik inmiddels....
Zelfs de leuke omdenk wc spreuk die ik tegenkwam op de wc...."optimist: vandaag ben ik weer jonger dan morgen...."
En wat er komen gaat is deels bekend.... koken en eten... en de buurman op de koffie....
Van.... oké en wat onbekende factoren.... ruzie tussen de twee zussen.....
Babeth is er dit weekend ook en wil graag in een opgeruimde en vooral schone kamer , zonder beschimmelde etensresten slapen,  maar zus is niet van plan hier gehoor aan te geven door op te ruimen....
Gevolg... ruzie....
Willems ex belt nog even voor een nagesprek....
Ik ben het even zat mijn mond wijselijk te houden steeds en ga nu toch maar eens tegen Willem in en zeg er het mijne van. ..
Nou leidt dat niet tot ruzie maar toch tot, op zijn zachtst gezegd, enige ergernis....
Maar als Willem zijn studio opname van vanmorgen,  voor de kinder cd, laat horen, zijn aandeel aan de eeuwigheidzondag zondagsdienst en zijn geschreven scenario voor het kerst dans optreden voor professionele dansers laat zien, heeft de ergernis geen kans tot enige verdere groei....
Van... oei en ja.... morgen naar een concert....
Heb ik die E-kaartjes al binnen...?
Weet je wat... ik kijk morgen wel....
Genoeg voor vandaag....
Bengel in mijn knieholte en slapen maar....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten