zondag 18 november 2018

18 november 2018

Dag van:
Vanmorgen zullen heel wat kindervoetjes rechtstreeks naar beneden zijn gelopen....
Ouders die ook het sinterklaasjournaal volgen hebben vast de letters in de doosjes verwisseld....
Maar er zijn ook ouders die meteen de helft van het, afgelopen jaar,  gespaarde assortiment aan speelgoed erin gemikt hebben..... (en dan alsnog weer nieuw bijkopen)....
Of ouders die niet veel te besteden hebben maar er vast en zeker wat pepernoten in strooiden ...
Ik vraag me toch af wat de anti pieten demonstranten in de schoenen van hun kinderen stoppen. ..
Zouden zij per definitie de kinderfantasie kort na de bevalling .... zeg maar direct na de apgar score... of misschien zelfs na het eerste huiltje al (ach kindje stil maar het leven wordt nog véél erger).... de kop indrukken....
"Kind ik weet het.... maar die man met die rode hoed die eind november aankomt met zijn vreemde grappenmakers .... die bestaat niet.....een zwart is niet zwart maar wit .....of euh"
En zouden zij ze dan ook 5 december van school thuis houden...?
Maar net als de jehova's getuigen wel een dag later bij de juf staan om te vragen waar het cadeautje van hun kind is. ..
Zouden ze misschien 's morgens naast de schoentjes van hun kind staan en zeggen "kijk.......alsjeblieft.....van mij...."
Ach..... eigenlijk wil ik er niet eens over nadenken op de vroege zondagochtend....
Van.... in mijn schoen zat inderdaad niks.... maar mijn Piet had ook andere dingen aan zijn hoofd en vertrok vanmorgen al voor dag en dauw naar Drachten om te preken....
Een preek over verantwoordelijkheid....
Nou.... ik had wel een paar steekhoudende quotes de kerk in willen joekelen....
Het is maar goed dat Willem preekt want ik geloof dat de mijne tot in Keulen zou donderen....
Maar tja. . dan doe ik hetzelfde als al die dominees waar ik vroeger zo bang voor was. ..
Donderen ... onheil uitspreken.... dreigen... en vooral 'beter weten '......
Van.... en trouwens... overal wordt al gedemonstreerd en geprotesteerd....... ten recht of ten onrechte...
Parijs de demonstratie stad bij uitstek...
Gisteren nog staakte daar de taxi's....
Er wellicht een wijk verder stonden er een paar met spandoeken voor minder vuilnisbakken op straat...
Parijs is haar hele geschiedenis door een stad die overal tegen is en weinig ergens voor....
En toch blijft het een heerlijke begeerlijke stad....
Van.... ik hoor de nu toch al een behoorlijke tijd inwonend puberdochter van Willem deuren open doen en dicht... open en weer dicht....
Badkamer... logeerkamer... weer de badkamer... en nog eens de logeerkamer... en.... laat maar...
Benieuwd wat daar nu weer de plannen van zijn.....
Overleggen of op z'n minst mededelen met kans op weerwoord zouden ze op middelbare scholen tijdens de taallessen, onder het mom van conversatietraining.... toch eens beter op de kaart moeten zetten....
Van... maar hoor mij... stiefouder die het bij school neerlegt terwijl zij als juf verkondigt dat ouders eens meer moesten opvoeden en niet alles bij ons moeten neerleggen....
Ik wil niet beweren dat ouders de beste juffen zijn...... het tegendeel is waar zegt men.... maar in dit geval helpt het de zelfreflectie wel een beetje....
Van... mijn intuïtie en ervaring vertelt mij... gisteren heeft ze gewerkt... geld is dus binnen... stad is open.... ook haar schoen was leeg.... dus die is of nieuwe schoenen kopen in de hoop dat ze dan nog meer opvallen als ze ze zet of ze ouds het leed van niets gehad hebben aan het (Let op nieuw werkwoord..) vershoppen....
Ja... sommige mensen verdrinken hun verdriet.... of slaan aan het troost eten ( ook weer zo'n term) of je vershopt het.....
Geen van allen schijnt goed te zijn maar ja opkroppen mag ook weer niet...
Er wordt wat opgekropt leed geleden..... met alle gevolgen van dien....
Psychologen kunnen de drukte niet aan....
De ene na de andere life coach rukt op....
(Ik moet niet denken aan over een paar jaar.... als de, alles opgekropte " papa zei dat pieten niet zwart mogen zijn" generatie opstaat....
Daar moeten psychiaters aan te pas komen .... met een dubbele graad in geschiedschrijving....
Naast de #metoo generatie, een #notforme generatie. ..
Van... Wamp, je blijft erin hangen.... ga wat doen.....
En dat ga ik dan dus maar....
Dochter is de deur uit.... zonder te ontbijten.... maar de Mac heeft natuurlijk weer veel lekkerder gekookt dan ik .... laat ik zeggen; gebakken.....
We hebben dan wel een Brexit en dus weinig Engelse invloeden van woe binnen in tomatensaus en scrambbled eggs... maar wat Engeland Brexit ging, kwam Amerika binnen.... hamburger ontbijt. . wie wil het niet....
En dan ook graag een portie French frites.... die geen mallemoer met Frankrijk te maken hebben want daar eten ze pommes de Parissiens.....of aardappel croquettes....
Die lichaampjes moeten toch schreeuwt om groenten op den duur...?
Omvallen van vitamine gebrek...?
Welnee joh... daar hebben ze ook weer wat op gevonden...pilletjes. . je blijft er wakker van en verkeert nog in prettige stemming ook.....
Geen opgekropte gevoelens..... wel de generatie die later niet wéét wat ze met een gevoel van ongenoegen aanmoeten...
Dus hup.... wachtlijst bij de psychologen.....
Het lijkt me echt een vak voor de toekomst..... kan dat nog op mijn leeftijd, een carrièreswitch....?
Of je gaat bij de zorgverzekeraar werken.... moet je wel een hoge functie ambiëren.... voor je het weet zijn je zakken gevuld. .want tja... viel toch allemaal onder "eigen risico".....en dus geen vergoeding.....
Van. .. ik ging wat doen.....
Doen helpt altijd tegen gedachtenverzanding.... (ook alweer zo'n mooi nieuw bedacht woord)
Moet ik wel een moeilijk brei patroon nemen waar ik flink bij moet nadenken anders verzand ik nog....
En fairisle patronen zíjn moeilijke patronen...!
Van... maar als ik de hele bende naast me heb staan, ontbreekt me de zin..
Dan maar online kleurplaten inkleuren... er zitten weer mooie tussen...
Uren kan je daarmee bezig zijn... uren zonder dat je de tijd voorbij voelt gaan.... diep verzonken in het zoeken van de cijfertjes bij de juiste kleur. .. soms niet eens wetend wat je inkleurt... meestal wel hoor... maar neem nou die gaan vandaag....
Ik zag echt niet dat het een haan werd... ik dacht meer en soort kleur patroon....
Van...... de telefoon... een nummer dat ik niet ken...
Ik loop alweer terug naar mijn stoel....
Bekenden bellen immers mobiel....
Wie belt er tegenwoordig nog naar de huistelefoon...?
Meestal reclame... colporteurs. . marketing... of goede doelen....
Maar deze houdt wel aan zeg....
Iets zegt me dat ik beter maar op kan nemen....kan altijd nog ophangen....
Ik loop weer terug en neem de eindeloos volhardende beller op...
Willem.....!
Huh... op de huistelefoon....
Als er één vergroeid is met zijn mobiel, is hij het wel....
Er is dus iets loos....
Je was al bij Zwolle.....?????
Tot de ontdekking dat je je tasje niet om had....?
En áls er één vergroeid is met zijn tasje, is hij het wel....
Tasje vergeten...?
In de kerk..
Kerk op slot....
Koster weg....
Nu wéér in Drachten....?
Bij een andere dominee....
Die de koster gaat zoeken....
Ah...
Oh.....
Tja....
Knudde voor je....
Sterkte....
Tot euh.... ergens vanmiddag....
Van... ik hang op....
Willem en zijn telefoon.... Willem en zijn tasje....
Nog goed dat hij even op zijn mobiel wilde kijken onderweg...
Ja niet goed natuurlijk maar in dit geval door de vingers gezien....
En het huisnummer van de telefoon hadden ze moeten zoeken. ..
Hij kent noch ons huisnummer, noch mijn mobiel uit zijn hoofd....
Maar het nummer van zijn allereerste jeugdliefde uit het jaar 0 toen de draaischijf nog populair was,  en zijn ouderlijk huis, kent hij nog wel....
Wat een man.....
Maar kan ik mooi schaatsen kijken in plaats van voetbal.....
Tussen het kleuren door dan......
Enfin... rond vier uur komt Willem binnen....150 kilometer omgereden door het akkefietje en de tank leeg.... de zogenaamde "piep" ook trouwens. ..
Van.... geen nood lieverd... ik doe de boodschappen wel...
Erwtensoep....?
Met roggebrood....?
Rookworst, spekjes en rauwe uitjes...??
Ik ben al weg....
Mmmmmm, en dan lekker kaasboter maken voor tussen het roggebrood....
Je weet wel.... roomboter mengen met geraspte kaas.... roeren... roeren.... tussen het roggebrood smeren en in stukjes snijden....
In de winkel betaal je er een vermogen voor terwijl je het in een mum gemaakt hebt voor de helft....
Van....we hebben een niet gewone kieskeurige puber in huis maar een "niet kiezen  keurige puber want er valt niks te kiezen want ik lust bijna niks"....
Er vanuit gaande dat de Mac op vele plekken open was, maak ik me dus geen zorgen....
Bij de Mac valt veel te kiezen namelijk.... gna gna.... gniffel....
En... voor de keurigheid...(i love her) neemt ze twee happen snert.... met gelijknamig gezicht....
Kunnen ook hapjes geweest zijn en ook anderhalf hapje....
Maar goéd... de groenten zijn binnen zullen we maar zeggen....
Van...... de afwas is voor Willem. .. ik duik mijn zondagse bad in....
Oeps.... eerst even snel de yurl vullen...(Een yurl is een verzamelpunt voor linkjes naar van alles en nog wat. .. voor kinderen iets overzichtelijker dan een pinterest.... wat ook een verzamelpunt is maar dan slechts 1 pagina waardoor je tussen de linkjes het werkveld niet meer vindt)
Van..
Nu dan in bad....
Luieren....
Weken....
Lezen.....
Stomen....
Heerlijk....!
 Van..... haren drogen.... pyama aan... deze dame maakt zich op voor de nacht...
De nacht die leidt tot een maandag....
De maandag die weer een nieuwe werkweek aankondigt.....
Een vierdaagse werkweek dit keer.... inclusief huisbezoek.....
Oh ja Piet.... mijn schoenen staan voor het bed mocht u ze zoeken.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten