maandag 19 november 2018

19 november 2018

Dag van:
Maar twee dagen weekend.... en dat merk je..
Mijn bed voelt nog ernstig prettig en warm....
Vooral nu ik, wakker geworden en dus bij bewustzijn, de kou door de balkondeur voel komen. .
En niet een beetje kou, maar KOU kou....
Vrouwmoedig sta ik echter op maar de traagheid heeft behoorlijk bezit van me genomen...
Dat wordt verdorie nog haasten ook....
Gelukkig wel vroeg genoeg vertrokken om niet in externe lange rijen auto's te belanden op de brug over de Rijn....
Van... al die dagen geen tijd gehad om mijn mail te checken dus dat ga ik eerst doen.....
Twee overleggen op de planning vandaag....
Gauw wat pepernoten strooien....
Weer een ping voor de mail. .. en nog een....
Niet te lang bij stilstaan want daar komen de stuiterballen de klas al binnen....
Het stuitert van links naar rechts en andersom....
Zwarte Piet hier... sinterklaas daar.... cadeautje in de schoen... kijk eens... kijk eens....
En ik kijk mijn ogen uit..... mijn oren toeterend aan mijn hoofd....
De stooTboot juf en peTernoten.....
Iets met een T vandaag...?
Pieten op het dak....?
Zelf gehoord...?
(Ik zou me zorgen maken.....)
Ze klommen op de regenpijpboog....?
Je muis is dood....?
Ach wat zielig....
Oh je krijgt van sinterklaas een nieuwe....
Dat scheelt weer....
Geen rouwverwerking op het programma dus vandaag....
Van.... ook de papa's en mama's willen hun verhaal kwijt....
Neusamandelen eruit.... en buisjes erin.... jeetje.... eind van de maand al....
Gelukkig net voor het Sinterklaas feest....
De kade ontoegankelijk voor rolstoelen.... tjonge.... wat vervelend....
Ja we zullen de das niet vergeten om te doen....
Wanten zitten in de jaszak...?
Prima... denken we aan...
Van.... maar nu moeten we echt beginnen want de knutseljuf komt zo....
Van.... ik heb ze eindelijk in de kring.... waar zelfs op stoelen nog gestuiterd wordt....
We beginnen de dag en ik ben net op tijd klaar als de knutselkar met juf binnenrijdt....
We gaan mutsen maken; Sint mutsen,  Piet mutsen, zakmutsen, cadeautjes mutsen of schimmel mutsen....
En half uur later lopen, rennen, vliegen, 11 pietjes sintjes, cadeautjes door de klas....
Er is geen houden aan...
Ik zeg: fruit pauze en als de wiedeweerga naar buiten met het spul....
Dat helpt....!!
En door al dat gestuiter klaagt niemand over koude handjes (zonder wantjes).....
Ondertussen maar gauw die digibord les over sinterklaas opzoeken...
Van normaal werken zal vandaag niks terecht komen....
Van.... natuurlijk wil ik gauw even pamfletten maken voor een collega die morgen 40 jaar in dienst is....
Ik stuiter met de kinderen mee hoor en kan alles aan vandaag....(oh was ik maar in mijn warme bedje blijven liggen....)
Maar ik vind het veel te leuk om die pamfletten te maken en ontwerp er zelfs drie in een mum van tijd....
Hele mooie.... hele hilarische.... en hele vrolijke....
Van. . nu gauw de kinderen naar binnen.... de digibord les....
Maar leren zij nou van mij of ik van hen...?
Ik moet me wel even goed beseffen dat Sinterklaas ook de baas van juffen is ....
(Ik zou er bang van worden...)
En dát je van Pieten alles mag. ..(van mij dus niet)
En dát Pieten geen brood hoeven eten maar peTernoten....(maar bij mij wel brood moet eten)....
Van.... maar óók ....lang leve de Sint tijd... want hoe makkelijk krijg ik die bril bij die leerling op als ik hem beloof dat hij met de stoomboot mag spelen met pieten poppetjes....
En hoe leuk is tellen als dat met pepernoten mag...
En.... hoe stil kunnen ze zijn als je het verhaal van Sinterklaas vertelt....
Van.... de dag vliegt voorbij....
Tassen inpakken saai...?
Niet als je zegt dat we net doen alsof we net als Piet cadeautjes in de zak van stoppen...
Nog één sinterklaasliedje... en dan naar huis....
Van.... overleg één ....
Een héél bijzonder gesprek....
Niet het gesprek op zich.... maar wat ik leer.... en ervaar....
Het gesprek vindt niet in het Nederlands plaats.... maar in het Engels....
En nou spreek ik mijn talen best goed... goed Engels Frans en Duits... beetje Spaans en Grieks.... toch is het voeren van dit soort gesprekken nog altijd het makkelijkst in je eigen taal.... zeker waar het je vak en gevoelens betreft...
Het is ook geen gewoon gesprek maar een zogenaamd "slecht nieuws" gesprek...
Niks ernstigs maar wel iets wat je graag duidelijk wil overbrengen....
Nou zou je eigenlijk eens zelf zo'n gesprek moeten uitproberen....
Het is ongelofelijk hoe dat werkt ....want juist door het missen van bepaalde woorden, raak je veel eerder de kern....
Je boodschap is vele malen duidelijker dan wanneer je die omfloerst in Nederland zou vertellen....
Het is eigenlijk lastig uit te leggen... je moet het zelf eens ervaren....
Waar je je op focust is je boodschap.... die moet duidelijk worden...
In Nederlands zou eerder je focus liggen op. . niet te hard of bot overkomen.... milde woorden gebruiken.... liefst op drie manieren hetzelfde vertellen zodat het goed en vriendelijk overkomt maar in een andere taal let je weliswaar op de toon van het gesprek maar vertel je het op één manier....met je beperkte woordenschat in die taal....en komt de boodschap veel duidelijker over. .
Waar je in Nederlands 500 worden voor zou gebruiken, heb je er nu maar 100 in je Engelse vocabulaire zitten (bij wijze van spreken) ....
Wat een ervaring rijker...!!!
Wat leerzaam weer....
Van... kwart over vier.... overleg twee.... met de buitenschoolse logopediste.... weer andere problematiek.... weer andere terminologie....
Zoeken naar oplossingen.... graven naar mogelijke oorzaken.... disharmonische profielen onderzoeken...
Kwart over vijf.... ik ben OP. ..
En ik moet me haasten want Willem moet om 7 uur weer op zijn school zijn voor zijn ouderraad omdat ze daar vanavond de school in Sint sferen gaan brengen. .. .
Haast haast winkel in.... haast haast winkel uit. .... haast haast koken...neeeeeee stekker van Senseo apparaat op de kookplaat....
Vieze lucht.... gesmolten stekker....
Krijg ik dit nog goed...?
Ik modelleer me suf aan de stekker nu heet rubber nog zacht is... au au.... niet zeuren... alles beter dan geen koffie.....
Gelukt...!
Verder koken....
Willem thuis...
Eten....
Willem weg ....
Sinterklaasjournaal2018 yurl vullen....
En die pieten blijven die letters maar verwisselen....
Hup snel gedicht voor Willem maken... en zijn schoen vullen. ..(duh... ik de zijne wel hè )....
Nu voorbereidingen voor het Sinterklaas feest met de kinderen en kleinkinderen...
Brieven voor ze schrijven (als Sint natuurlijk).... uitleg van het spel.....
Ik verzin iets met letters.... dat wordt spannend.....
Pieten plaatjes erbij....(Nu denken ze vast echt dat het van Sint komt).... morgen wel de postzegel erop....
Hup alvast begin maken met Sinterkliek gedicht....
Telefoon.... wat zie ik daar....?
Iets vlezigs. . kan van alles zijn....
Iemand die video chat is gestart maar denkt dat ze belt....
Dat kan er maar eentje zijn..... Marléén....
Ik tetter in haar oor dat ze het bij haar oog moet houden....
Huh... oog.....?
Ja oog...!
Oooooooooh..... wat heb ik nou weer gedaan... klinkt het.....
Enfin.... ja natuurlijk maak ik een gedicht voor je schoonzus....
Ja net zo eentje als vorig jaar....
Stuur de gegevens maar weer ...
Rijm fabriek Wampie is weer geopend....
Van.....ooooomaaaaa.... kijk eens.....
Oma kijkt....
Britt heeft ook haar haar geknipt.....
Weg slieder lang haar..... lekker pittig kort koppie....
Oma vindt het prachtig....
Van .... Willem thuis....
Voetbal kijken.... en van misère in euforische stemming raken...
Hoe blij kan je zijn met gelijkspel....
Nederland Frankrijk 2-2....
Van. . de knollen nu echt op....
Geen knollen voor het paardje trippel trappel op het dak...
Wel de maan schijnt door de bomen.... vanuit mijn bed dan....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten