vrijdag 16 november 2018

16 november 2018

Dag van:
Nog maar een scholingsdag dan maar....
Vandaag voor de zekerheid toch maar een panty aantrekken om niet weer voor verrassingen te komen staan...
Jeetje... ik moet krabben....
De eerste keer van t jaar....
Ijs op de ruit....
En het zit er goed stevig op...
Zal me toch niet gebeuren. . gisteren haasten door een file en vandaag haasten door ijs op de ruit. ..
Maar 't komt goed.....krabbertjes vergaan niet....Ijs wel.....op naar de locatie...
De scholingsdag zal vast, niet alleen voor ons op vrijdag, maar ook voor de scholingsgevers niet makkelijk worden...
Wedden dat iedereen tegen de middag... zo na de lunch... inkakt en melig gaat doen....
Maar voorlopig is het ochtend... en zijn we dus fris...
Van... we consolideren de woorden.... komen marcherend tevoorschijn... flanerend lopen we rechtstreeks naar onze tafel waar het geheel aan lesstof ligt te wachten plus een klein detail; een nieuw boek....
Dat dus.... alle woorden nog weten alleen door het veelvuldig herhalen....
De kracht van consolideren... dat woord vergeet ik ook nooit meer. ...
Van... vandaag gaan we niet meer de achterliggende didactiek doornemen maar het gebruik van de methode....
Woordenschat uitbreiden vergt een selectie uit een lap tekst.... en dat selecteren valt nog niet mee....
Zeker niet als je nog aan leeftijd en niveau moet denken.....
En plaats hij het dan in een "kast"....een 'trap'.... een 'spin'.... een 'web'.... een 'parachute'.....
Ja, ja... om maar een paar termen te noemen....
Nu begint er het uitwerken, uitbeelden,  uitbreiden....
Vergeet het semantiseren niet....
Gebruiken we nu de agenda,  de praatplaatof het woordweb..... 4x per week voor kleuters wisselen, 2x per week voor peuters. .. en hou je baklijst erbij....
Enfin... smaken jullie het...?
Ik wel maar ik heb dan ook het certificaat na twee dagen binnen....
In the pocket zeggen we dan....
Van... we spelen nog een spelletje "woorden meppen" en ons team wint.... we sarren... we giechelen.... we krijgen de vrijdagmiddag slappe lach....
Het wórdt echt tijd om te stoppen....
Van... twee geweldige dagen gehad.....geïnspireerd..... vol kennis gestopt.... het absolute belang gaan inzien van woordenschat onderwijs.... weer bewust gemaakt..... maar doe ons nu maar weekend....
En dus nemen we afscheid en rij ik naar huis....
Van... ik heb de deur nog niet open of er staat een grote doos...
Grapje van zoonlief... die een paar honderd tennisballen voor de honden op liet sturen zodat ze wat beters te doen hebben dan boeken en tijdschriften kapot bijten....
Willem is al naar het concert van de yellow jackets in Hilversum met zijn vrienden en ik. .... val als een blok op de bank in slaap....
(Nadat ik alle snippers van de jumbo bladen van de grond heb geveegd.... dank je wel Borre)....
Ik gooi NU de eerste tennisballen op de grond
Van... als ik wakker word moet ik de sinterklaas journaal yurl nog vullen....
En toch ook een hapje eten....
Van... kleindochter Isa appt. .. "oma kijk eens.... vóór..... en na"
Ik val bijna van mijn stoel van de enorme metamorfose van mijn kleindochter...
Wat wordt ze groot.... wat is ze mooi. ...
Van... een fulltime werkweek... ik voel m wel hoor....
Welterusten....
.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten