vrijdag 2 november 2018

2 november 2018

Dag van:
Het is een luxe probleem... ik weet het....
Maar het is desondanks wel altijd een pokke klusje...
Zomer kleding uit de kast ... winter kleding erin...
Nou verkeren Willem en ik wel in de (alweer) luxe positie dat één kamertje een soort van inloop kast is....
Alles onder één dak dus....
Maar desalniettemin... een pokke klusje...
En áls ik het nu niet doe dan komt het er voorlopig niet van....
Van.... je weet misschien al hoe dat gaat.... of misschien ben je wel een heeeeeeel ander type mens....
Maar ik loop dus naar binnen.... kijk een keer en loop weer terug....
Ga op mijn rand van mijn bed zitten.... probeer een plan de campagne te bedenken....nog een keer kijken... en weer terug.....
Als ik nou.... weer erheen lopen en weer terug...
Als ik nou eens..... ik kan maar beter daar blijven....
Loop weer naar de kamer annex inloopkast...
Als ik nou eens... gewoon een stapeltje zomerkleren pak..... en die op mijn bed leg....
En ik pak dan nog een stapeltje....
Kijk..... het begint te lopen.... zonder plan dus....
Van......ik bekijk de lege schappen aandachtig...
Hmmmm...... tja..... euh..... dus....
Daar moeten de winterkleren.......
Mooi leeg nog....
Zou een goede huisvrouw daar nu een doekje overheen halen. . over die lege schappen bedoel ik....
Kan toch geen stof bijkomen...?.... toch...?
Neeeeej geen doekje er overheen.... niet nodig.....
Zonde van de tijd... je bent er toch al gauw twee uur mee kwijt of zo...
Beetje meer misschien.. beetje minder....
Ik ben een slechte planner op huisvrouw gebied.....
Vroeger was het ook meer een hormonale kwestie of het huis nou tip top schoon en proper was of niet....
Tegenwoordig laten die hormonen mij behoorlijk in de steek...
Af en toe een aanvalletje. .. maar mag geen naam hebben. ...
Van... nou Wamp niet raar doen... je zou die tijd ook niet terug willen toch.....
Van.... nou.....??.?...... nee laat maar.....
De lusten wel, de lasten niet.... tja en dat kan dan weer niet. ..
Van.... laat ik eens gewoon een winter stapel nemen....
Wat?....... heb ik die trui bewaard???..... weg ermee...!!
Oh pffft.... en dit kan ook weg.....
Van stapel tot stapeltje....
En mooi zo... op de lege schap. ..
Volgende stapel.....
En daar waar nu lege plekken zijn, de zomer kleding dan weer....
Kijk..... sommige dingen moet je niet willen plannen... die moet je gewoon doen....
Begin maar ergens, je komt altijd wel ergens anders uit.....
Van.... waarom krijg ik toch die zomerkleren altijd op nettere stapeltjes dan die winterkleren...?
Zou dat met de dikte en het materiaal te maken hebben....
Of de lange mouwen....
Beetje schuiven.... beetje hannessen....
Yep... voor de bakker....
Zelfs weer wat plek voor wat nieuws als ik wil...
Van.... nou denkt bijna iedereen vaak, dat ik de wereld aan kleding heb...
Ik zal ook wellicht meer dan een ander hebben misschien, maar toch valt het best wel mee.....
Mijn moeder vond vroeger altijd dat ik afschuwelijkste dingen bij elkaar zocht. .
Dat zal ook vast waar zijn geweest want. . ik ben een mens van..."Dit truitje zit goed... en dat rokje zit lekker".... zo klaar!!!!
En of dat nou paars met oranje was.... streepjes met ruitjes. . het interesseerde me werkelijk niet...
En vooral ten tijde dat kleedgeld werd ingevoerd en mijn moeder dus geen invloed meer had op wat er in de kast kwam... en ook geen stapeltje kleren meer voor de volgende dag hoefde klaar leggen... vormde dit probleem zijn hoogtepunt...
En dat kon natuurlijk niet..
Dat was 'not done'... en niet representatief....
Mijn moeder leerde mij dus combineren....
Dat wierp zijn vruchten af en daar heb ik dus nu nog profijt van....
Al denk ik dat mijn moeders as nog wel eens op zou waaien bij het zien van mjin iets te gewaagde combi outfits....
En keurig en elegant is het maar zeer zelden.... sorry mam....!
Van... dat geldt evenzeer voor mijn haar....
Tweewekelijks moest ik naar de kapper...
Niet zo'n gewone kapper maar zo'n vreselijke salon....
Het was toen, dat mijn aversie. . zeg maar gerust trauma. . jegens kappers opkwam....
Permanentje op je 14e..... watergolven.... stijf in de krul.... die lok naar rechts. .
Oh wat haatte ik het...
En wat heb ik veel tranen en nog meer tuiten gehuild....
Naar een schoolfeest met zo'n kop... want je moest er netjes heen ... terwijl je juist met vette lange haren er pas hoorde.....
Van... tegenwoordig moet het pieken... met losse slierten....
What ever men er van denkt of zegt. ...
Zal wél mijn manier van trauma verwerking zijn of zo....
Ooit zei mijn dochter toen ze zwanger werd "mam dit is wat ik in deze fase van mijn leven nodig heb".....
Ik was het er misschien niet helemaal mee eens naar vond het wel een pracht opmerking.....
Dus bij deze... dit kapsel en deze kleding heb ik nog steeds nodig in deze fase van mijn leven...
Wel een beetje langdurige fase maar ach......
Van......
Oeps....
Oh....
Niet....
Al...?
Goh....
Jeetje....
Meen je niet....
Pffft. ..
Euh....
Tja.....
Joh....
Gut....
Wat...?
Ai....
Hmm....
(Ik zal het zo uitleggen... even aan de telefoon...)
NIET.....!
WEL....?
DUH...!
NU. .?
ECHT....?
HOELANG...?
MAAR...
DUS....
EN.....
GOED.....
(Opgehangen..... even bijkomen....)
Van.... daar ben ik weer....
Schreef ik onlangs over familie perikelen... puber streken.....
Willems oudste puber komt tijdelijk hier. ..
Voorzichtiger kan ik het niet zeggen....
Grensoverleggend gedrag.... en zo.....maar dan iets meer......
Time out dus....
Kan een lang weekend zijn...een week... maar ook langer....
Van ...
Nou is papa Willem wel een papa goedzak.... maar hij laat niet met zich sollen... en is overduidelijk. ...
Consequent is een ander verhaal... maar dat komt omdat hij weekend papa is....
En sinds ik met zo'n weekend papa samenleef, weet ik hoe vreselijk lastig maar vooral anders dat is dan dat je dagelijks deel van een gezin....en dus opvoeding uitmaakt.....
Van.... zelf was ik nauwelijks een puber ..... wel net een stapje meer dan mijn zus geloof ik dat ik durfde nee te zeggen..... maar dat was maar een heel zacht en voorzichtig nee hoor....
Mijn kinderen daarentegen hebben de complete volledige puberteit doorgemaakt....intens... heftig.... met alles erop en eraan....
Ik weet dus hoe het kan zijn......
Dacht.... ondanks dat ik de puber leeftijd nog steeds één van de grappigste periodes in een kinderleven vind... dat ik eraf was.....
Kom je Willem tegen....MET 5 DOCHTERS UIT TWEE "LEGGEN".......
Waarvan dus nu twee midden in die puber leeftijd....
Van....... Willem deelt het voorzichtig mee aan de telefoon...ondanks dat hij weet dat ik nooit nee zal zeggen...
Van... ooit lazen we het boek "late liefde"... waarin uiteindelijk de relatie niet lukte met als reden "de kinderen"....
We hebben toen ook tegen elkaar gezegd... niet alleen om dat boek maar ook omdat het mijn overtuiging is en ik qua opvoeding heel anders denk dan Willem.... dat ik me niet bemoei met de opvoeding...
Dat is iets tussen zijn ex en hem die vast ooit daar samen een idee of ideaal over hadden en daarover afspraken hebben gemaakt. ...
En ik ga me nog steeds nergens mee bemoeien maar ik ga zo wel wat regeltjes qua organisatie met Willem kortsluiten omtrent deze komst in huis...
De weekenden wilde ik best rekening houden met menig vreemde eetgewoontes maar ik ga dat niet een hele week doen....
De weekenden kan ik best de douche twee uurtjes missen maar doordeweeks zullen de make-up rituelen toch danig moeten inkrimpen....
En kleren wassen doe ik op de door mij vastgestelde tijden en niet zoals na de kampeervakantie naar aanleiding van een dram drama.....
Verder wordt er normaal overlegd over tijden....en ga verder je gang maar...
Reëel toch...?
Van... weer telefoon....
Vanavond is ze bij een vriendin en gaat uit.... spullen komen wél alvast mee... dochter komt morgen....
Mooi... kunnen Willem en ik in ieder geval een en ander in alle rust nog even doorspreken....
Van.... we halen maar even Chinees vanavond....
Mihoen Singapore. . klinkt eerder Indonesisch dan Chinees maar toe maar....het smaakt er niet minder om ....
Willem valt in een diepe slaap en ik ga uitgebreid douchen.... nu het nog kan....
Hoe noemen ze zoiets ook al weer.....?
Stilte voor de storm.... dat dus....!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten