donderdag 1 november 2018

1 november 2018

Dag van:
Daar is ie dan... de eerste van de laatste twee ....
Maanden dus....van dit jaar.....
De maand dat de Sint aankomt....
De maand van de lampionnetjes....
De maand van de overdadig veel koopavonden.....
De maand dat het echt donker is als je s morgens wegrijdt naar je werk en ook weer in het donker thuiskomt....
De maand dat je nu écht je winterkleren weer tevoorschijn moet toveren....
Nou ja... en de maand van weer allerlei verrassingen en perikelen... avonturen... belevenissen en ervaringen.....
Van... laten we de dag maar werkend beginnen....
Vandaag móet projectplan taal af... met tijdpad... onderzoek.... benodigdheden...
En voor dat onderzoek moet nogal wat geregeld en uitgezocht worden...
Als die eerste letter maar op papier staat... dan komt het wel...
Van... drie onderbouwingen voor Zorg Binnen Onderwijs schrijven.... en helse klus...
Als die eerste letter maar op papier staat.... dan komt de rest van het verhaal wel. ...
Van... en onderwijl stromen de mailtjes binnen. .. en moeten er nog een tiental tussendoor klusjes geregeld worden....
Vervoer excursie openlucht museum... casus voor intervisie.... voorbereiding studiedag.... datum oudergesprek.... actiepunten groepsbespreking.....
Van... en een wasje tussendoor draaien... die ik natuurlijk prompt uit de machine vergeet te halen....
Ik ben toch echt om half negen begonnen.... en pas om half 5 komt het einde in zicht...
Morgen weer een dag....
De letters op het computer scherm dansen ondertussen voor mijn ogen....
En het lijkt eerder op een Weense dan op een Engelse wals....het draait en draait en draait.....
Ik plof in mijn stoel waar natuurlijk direct drie honden omheen komen liggen en de poes in mijn nek op de rugleuning....
Mijn ogen vallen vanzelf dicht... kan er niks aan doen....
Van... een hazenslaapje....
Waar komt die term hazenslaap eigenlijk vandaan....?
De term hazenslaapje komt voort uit het feit dat een haas een vluchtdier (prooi) is en zich daarom niet kan permitteren om lang en diep te slapen.
Maar zijn die beestjes daarna ook uitgerust vraag ik me dan af...?
Ik zie bij managers online ook staan dat ze het wel powernap plegen te noemen.....
En dát powernaps de arbeids productiviteit doen stijgen.....
U wordt creatiever, krijgt meer energie. Bovendien wordt u scherper: uw geheugen werkt beter en u maakt minder fouten. Toch is het verkwikkende hazenslaapje niet doorgedrongen tot de Nederlandse werkplekken.
Van... ik zie het bij ons al gebeuren.... rust ruimtes voor juffen.....
En we noemen het; juffen soezel snoezel ruimte.....
Ook al vechten we tijdens vergaderingen en studiedagen ook tegen de zware oogleden.... we blijven wakker....!!
Van... maar eenmaal thuis houdt niemand je tegen...
En ook al ben ik dat vluchtdier niet... ik ben toch zeker 10 minuten even van de wereld... of eigenlijk meer... even niet van deze wereld....
Nou wil ik ook niet zeggen dat ik herboren ben na het openen der ogen maar prettiger voelt het zeker....
Van... en nu als een haas de was ophangen...(alweer die haas....)
Zal ook wel weer met het vluchtgedrag te maken hebben...
Snel wegwezen eer je ten prooi valt...
Van... ach ja... zijn we niet alleen zo nu en dan vluchtdieren.....?
We jubelen wel zo vaak dat we in het nu moeten leven.... de dag moeten plukken.... nu moeten genieten. .. het leven moeten leven en niet overleven.... maar als ik zo om me heen kijk... en ook naar mezelf....
We vluchten en schuilen wat af in ons leven....
En tussen dat vluchten en schuilen door proberen we inderdaad te genieten ja....
We vluchten ergens voor.... of we vluchten ergens in......
En we schuilen ons te pletter tegen.....
Tegen van alles en nog wat....
Van... tegenwoordig probeer ik maar zoveel mogelijk overal dwars doorheen te gaan... dan ben je er ook maar vanaf....
Doe je het niet dan blijft het je toch maar achtervolgen... en ja... dan voel ik mij inderdaad dat vluchtdier ....
Van... ooit heb ik wel eens heel optimistisch.... idealistisch... geroepen...."Ik heb genoeg ellende gekend, ik wil nu alleen nog leuke dingen".....
Je komt een eind hoor... als je dat wilt... en ervoor gaat.... maar narigheid blijf je helaas tegenkomen....
Ik geef het tegenwoordig maar de hand... zo van..."ha grauwsluier... ben je daar weer. ."....
"nou kom maar op dan.... dan ben ik misschien ook snel weer van je af..."
Van.... en trouwens... inmiddels weet ik ook dat de narigheid van vandaag, morgen alweer anders voelt en een week later nog anders....
Heftigheid neemt af.... gaat over of is slechts een knagende herinnering... waarmee valt te leven....
Met hazen loopt het vaak slechter af zullen we maar zeggen...(ach arme Flappie...)....
Van.... laat ik maar weer eens die boodschappen doen....
Door de regen vandaag....
Naar een winkelcentrum waar in de regen ballonnen bogen en guirlandes worden opgehangen zie ik...
Och ja.... morgen officiële opening van het vernieuwde winkelcentrum natuurlijk...
Ik hoop voor ze dat die ballonnen het houden vannacht....
Willem eet niet mee... die heeft tweede ronde oudergesprekken vanavond...
Ik ga maar weer eens voor de tortelini.... en... ik ben de laatste tijd verslingerd aan diepvries fruit...
Ja... ik snap er geen hout van hoor.... bosbessen vind ik zalig maar vers zijn die dingen onbetaalbaar terwijl ze uit de diepvries een derde van de prijs van verse zijn....
Nou is met de jaren toevallig de deugd geduld bij mij flink in kwaliteit toegenomen dus ik wacht geduldig tot mijn besjes en frambozen ontdooid zijn....
In de zomer zet ik ze in de zon... rond deze tijd en in de winter op de vensterbank boven de radiator en hopla ... half uurtje en ik kan smullen.....
Of met andere woorden.... diepvries fruit .... dagelijkse inkoop in mijn winkelwagen....
Van... spaart u voor de pannen....
Nee....
Spaart u koopzegeltjes....
Nee.....
Dat is dan....
Ik wil graag pinnen...
Dat kan....
Wilt u het bonnetje...
Nee....
Fijne avond. ..
Jij ook. ..
Zo... dat ritueel hebben we ook weer gehad...
Boodschappen in de tas... en wegwezen...
Door de regen. . door de drup....
Van... Babeth komt...
Willem komt....
Huis weer aardig vol...
Willem appt domme filmpjes door....(Dit verrijkt mijn leven niet)....
Kinderen appen....
Stiefdochter appt....
Zit ik weer naar zo'n schermpje te kijken....
Van... volgende scherm.... tv.....
Leuke aflevering van dokter Pol. ..
De dierenarts vier seizoenen door....
En elk seizoen heeft weer zo zijn eigen dierenproblemen....
Dan een aflevering air crashes. ..
Wil ik dit zien....
Ja eigenlijk wel...
Leer er alleen maar van hoe krankzinnig gek iets kapot moet gaan wil zo'n vliegtuig crashen....
Kans van 1 op de weet ik hoeveel veel....
Waarmee ik niet bedoel dat er niks kan gebeuren... je zal er maar inzitten als de ombuig kruk as zuiger moer hendel niet wordt omgezet omdat de piloot 1 seconde zenuwachtig was omdat hij te horen kreeg dat de landingsbaan op koers 4.23 zuidoostelijk van 8.54 graden noordwest, wat aan de gladde kant was....
Waardoor het aandrijfkettingbobineaansluitpinnetje van de linker bougievonkafsluitontstekingsschroefdraad een met het blote oog niet waarneembaar scheurtje veroorzaakt met als gevolg dat de reminductiepropellerhoogtemetergloeidraad een lichte afwijking naar 54.35 graden oosterlengte en 4.89 westerbreedte heeft dat er op zijn beurt weer voor zorgt dat het vliegtuig van de baan knalt tegen het eerste het beste Panam kantoorgebouw waar natuurlijk net de kerosinehoofdopslagplaats zich bevindt waardoor er niet alleen 199 passagiers en 8 bemanningsleden maar ook nog eens 129 werknemers van Panam omkomen....
Eén op de weet ik hoeveel veel.... maar wel meteen een wereld aan verdriet....
En dat onderzoek wordt dus allemaal in dat programma getoond.... en het boeit me ook nog....
Daarbij zijn jullie weer wat scrabble woorden rijker....
En dat allemaal op die eerste november dag....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten