donderdag 29 november 2018

29 november 2018

Dag van:
Wakker worden bij de tonen van Willems nieuw verkregen cd (en inmiddels heiligdom in plaats van eigendom)... en de stem van de buurman....
Zo, die is vroeg vandaag...
En misschien is dat ook wel de gewone tijd voor buurman en buurman want ik krijg dat nooit mee natuurlijk.... ik werk immers dan....
Van... maar vandaag dus niet... de keel betert langzaam... ik voel de witte puntjes nog zitten maar de stem is terug en de koorts bijna weg....
Wellicht dat die vanavond nog even van zich laat vernemen maar nu is het slechts een lichte verhoging zoals men dat pleegt te noemen....
Van.... ik hoor de fluit meespelen met de cd....
Weinig gesprek nu voor buurman. ..
Maar dan hoor ik toch naar boven roepen "de buurman zit met een dilemma... en daar is vrouwen wijsheid voor nodig.... moet hij 1 of 2 kerstbomen buiten zetten...?"...
Goeiemorgen zeg.... ik zit nog in sinterklaas sferen... moet ik me daar bezig gaan houden met kerstbomen... waR ik sowieso al niks mee heb....
Ik kom er zo aan, roep ik terug. .
Ik kleed me rustig aan..... wollen  jurk want het voelt koud... bijpassende oker panty.... oker kleurige laarzen maar dan maar wel een blauw sjaaltje anders is het wel heel veel geel....
Ik loop naar beneden en in dat naar beneden lopen, heb ik direct zicht op het water voor ons en de vlonder....
Bah regen....
En ineens weet ik het antwoord op buurmans dilemma. ..
Ik zou vandaag maar helemaal geen kerstbomen in de tuin zetten.... het is hondenweer....
Van... het blijkt het enige juiste antwoord te zijn....
Beide heren kijken elkaar aan... schieten in de lach. .. en geven me gelijk....
Dat noem ik nog eens prettig de ochtend beginnen....
Buurman heeft het nog over een aantal onverlaten die gisteren zijn papierbak verplaatsten om te kunnen parkeren....
Ik hou wijselijk mijn mond.... de onverlaten zijn mij té bekend....
Eerst maar ééns medicijnen en koffie.... en weer rustig zitten....terwijl Willem zijn nieuwe aanwinst, cadeautje van de koor dirigent,  en xaphoon (spreek uit zafoon)pakt...
Het oogt als een fluit maar het geluid is dat van een saxofoon..
Van... nog een hele toer om daar geluid uit te persen....
Terwijl ik toch evenlater op YouTube (een zeer beperkt welteverstaan) aantal filmpjes vindt van heren die het gemakkelijker af gaat....
Edoch.... oefening baart kunst en ook Willem krijgt er meerdere geluiden uit...
Het klinkt nog niet als een melodie maar ach.... dat komt vast wel....
De honden reageren wel een beetje neurotisch op dit onbekend geblaas en getoeter.....
Ligt blijkbaar toch anders in het gehoor dan de fluit....
Al kan dat ook een vorm van gewenning zijn en slapen ze straks ook in bij de zwoele xaphoon geluiden...
 Hoe dat bij mij zit....?
Euh....sssst.... ik heb mijn gehoorapparaten boven laten liggen....
Van... Buurman gaat weer.... en eventjes zou ik willen dat ook ik buurvrouw van dit huis was...
Zelfs zonder gehoorapparaten is het na een kwartier al wel genoeg....
Al weet ik heus dat het oefenen der toonladders bij de kunst van het fluiten hoort....
Ik kan er alleen nog geen vloeiend do re nu mi fa sol la ti do van maken....
Laat staan 2x do re mi want er zitten twee toonladders in de xaphoon....
Van.... ik kleur mijn kleurplaatjes (de kerst editie is er) en Willem laat de honden uit...
Daarna zal ik voor het eerst weer naar buiten gaan...
Er moeten tenslotte cadeautjes komen....en ik loop al drie dagen in tijd achter op het verzamelen daarvan....
Ik heb nog anderhalve dag....
Zaterdag immers komt de goedheiligman zijn vracht afleveren in Haarlem...
Van. . nee niet Arnhem dit keer. .
Dit in verband met de enorme allergie van kleine Luna....
Noch honden, noch katten kan zij in de buurt verdragen ... en aangezien in Didam en in Arnhem de wereld aan huisdieren onderdeel van de huisraad uitmaken, en Luna haar ogen dan binnen een half uur potdicht zitten, rijden we allen naar de andere kant van het land...
In de zomer kan je buiten zitten en heb je van honden geen last... in de winter is dat anders....
Van. ...de kliek appjes stromen ook weer binnen...
Dankbetuigingen. . lieve woorden.... mail van de vrienden die hun zoon moeten missen en de vraag om het recept van de jus met spekjes van gister....
Van... oeps recept....
Aap uit de mouw verhaal zul je bedoelen. ....
Met de billen bloot zogezegd....
Achter die zaligheid van gisteren zit namelijk geen recept verborgen....
Maar ga ik dat vertellen. ..?
Ja natuurlijk ga ik dat zeggen....!
Dus vat ik moed en schrijf:
Men neme 3 zakjes spekjes..... bakken bakken bakken....
Men neme 3 blikjes Struyk hachee..... roer er doorheen.....
Men neme 1 zakje stamppot jus...250 ml koud water.... hup ook er doorheen....
En klaar.....
't is Struyk...t is Struyk....t is Struyk die ik gebruik....
En een beetje van mezelf en maggie (Of knor)....
Zo, opgebiecht....
Van.... maar de hutspot was wel echt van mezelf... met crème fraiche door de zelf gestampte aardappelen.... en een klein beetje zachtmoedigheid erdoor. . of zoals men dat hier noemt 'koolraap'....
Van.... een paar cadeautjes halen dan....
Nog lang niet alles...
Maar... ge zult het noodlot niet tarten. .
Morgen weer een dag.... de laatste dag dat ik tijd heb... en dan s avonds alles inpakken....
En het gehusselde letterspel versieren....
Zoals ik al eerder schreef... Sint en ziek zijn gaat niet samen. ..
Van... Babeth vandaag hier. . papa dag.... en ook dochter Hanna is er weer....
Eventjes dan... en niet met het beste humeur....
Babeth.... zondag aanstaande jarig....heeft een soortement van piercing laten zetten...
Nils ernstigs hoor... geen gesneuvelde navel of ander vreemdsoortige plek, maar zo'n ding in je oor maar dan bovenin....
Het bloed.... het doet zeer.... maar staat wel erg gaaf. ..
En ze is er behoorlijk stoer onder....
Voorzichtig dep ik het bloed met een wattip terwijl haar mams op de mobiel van Babeth aanwijzingen geeft....
Paps is druk met zijn surprise voor school.... de eeuwige jaarlijks terugkerende Feyenoord Piet.... ongeacht of hij nou een jongen of meisje getrokken heeft met het lootje... het is en blijft die verhipte Feyenoord Piet...
Tja... en eigenlijk is die stiekempjes ook elk jaar wel weer leuk hoor....
Van.... kliekje van gisteren... de hutspot.... zeer tegen de trek van de andere dochter in, die dan weer zonder vriendelijke groeten verdwijnt en elders slaapt....
Hoe leuk ik pubers ook vind,  ergens begin ik nu toch ook een beetje medelijden te krijgen...
De worsteling van volwassen zijn lijkt meer een zwerftocht te worden. ..
Zoals zij vindt de ouderlijke honken te verliezen, is zij eigenlijk met bezig zichzelf te verliezen.... maar tja... zeg dat een zoekende puber eens....
Nul punt nul reflectie en schoppen tegen de wereld...
Gelukkig weet je uit ervaring dan wel weer dat alles goed komt... maar je moet er als (stief)ouders wel even doorheen...
Van.... de rust keert terug...
Ik waag me maar weer eens aan de sinterklaasjournaal yurls die er bij ingeschoten was.... Willem duikt Netflix in terwijl de jongste dochter ploetert aan haar huiswerk.... over vijf maanden examen dus er tegenaan....
En zo kabbelt de avond voorbij....
Nu hopen dat Babeth het volhoudt te slapen op één oor....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten