maandag 26 november 2018

26 november 2018

Dag van:
Om nou te zeggen... kom laten we eens lekker fit en fris te beginnen... nou nee....
Gevoelig keeltje is lopende de nacht een iets zeerdere keel geworden en als ik mezelf zo "goedemorgen Willem" hoor zeggen, kan ik ook niet beweren dat het een klankzuiver stemmetje is...
Maar we doen het er maar mee vandaag...
Laat die eerste kop school cappuccino de ziektekiemen maar mooi weg spoelen...
Van.... voordeel is wel dat ik rustig ben en de klas dus ook...
Hoewel ik verbaas me er toch weer over hoeveel invloed je eigen stemming of houding op zo'n groep heeft...
Van... ik heb vandaag veel op het programma staan....
De dag zal wel weer om vliegen....
Eerst maar eens de kring. . en horen wat de lieve Sint nu weer in alle schoentjes gegooid heeft....
Behalve dat Sint druk is met al die schoentjes vullen. . heeft hij vast geen kind aan ze gehad dit weekend met al dat speelgoed waar ze zoet mee zijn....
Van... nu eerst maar eens schoentjes maken voor in de klas om de schoorsteen, want ook hier op school worden schoentjes gevuld....
Morgen zetten en woensdag....yeahhhhhh.....
Dat wordt genieten...
Ik geniet nu al van de voorpret...
Koningsdag en Sinterklaas... mijn favoriete tijden....
Ik weet het... ze hebben geen snars met elkaar te maken.... spelen zich zelfs in een geheel ander seizoen af... maar het is de nostalgie die me trekt......
Ik ben wel gehecht aan dit soort tradities....
Van.... dus.... schoentje knutselen geblazen... ander groepje met scheerschuim de baard van Sint laten maken.... en een groepje werken uit het Sinterklaas werkboekje....
En gewerkt wordt er.... héél hard....!
En dat allemaal terwijl de kinderen ook hun therapieën hebben die ook veel energie vergen; ergotherapie, fysiotherapie, logopedie, DTT, schoenen poli.....
En weer terug in de klas en je werk afmaken...
Vanmiddag nog maar zo'n ronde. ..het houdt ze wel lekker bezig....
Maar eerst eten en buiten spelen. ....
"Juf..... jouw stem is gek..."
Nou,  gek niet... maar wel een beetje hees.... en af en toe even weg...
"Waar is die dan naartoe..."
Tja... uitleggen dat je een hypertone en een hypotone heesheid kan hebben.... waarbij bij de ene de stemspleet dichtslaat en bij de andere verslapt.... en dat dit kan komen door onder andere schildklier problemen of een keelontsteking... en gezien het feit dat slikken nu ook zeer begint te doen, denk ik het laatste....dat heeft weinig zin....
Maar wat voor antwoord geef je dan....
Ik kan moeilijk zeggen dat hij in de zak van Sint is verdwenen .... of dat ik hem in de schoen voor het paard van Sinterklaas heb gestopt omdat ik praten bij een paard leuker vind klinken dan hinniken....
Een stem kan ook niet op vakantie.... en evenmin kan je hem hebben thuis laten liggen....
Dus zeg ik.... de stem is niet helemaal weg maar hij heeft even rustpauze...
"Maar ik hoor je wel.... alleen anders...."
Tjonge wijsneus....
Ik voel me helemaal niet in staat om nou zulke moeilijke vraag en antwoord spelletjes te spelen....
Ik ben blij als ik deze dag doorkom. ..
Dus zeg ik maar een beetje kortaf... "Ik doe ook heel erg mijn best om mijn stem wakker te houden"....
"Als hij slaapt praat je niet hè"...
Nee dan ben ik stil (Maar dat komt zelden voor gniffel)....
Tenminste.... ik heb Willem nog nooit gehoord over dat ik praat in mijn slaap....
Ik snurk soms zachtjes.... meer zwaar ademen is dat...
Vindt hij ook een ramp.... maar lijkt me toch minder erg dan dat ik hele verhalen zou gaan ophangen....
Van.... ik loop verder... dit kost me veel stem energie....
Echt gezelliger wordt het er niet op als ik niet mee kan babbelen met mijn collega's op het plein....
Maar ik wil sowieso naar binnen.... mijn hoofd voelt warm....
Van.... aan het werk maar weer....
Gezellig in de kring met een digibord les...
De slappe lach hebben ze als ze zelf een Pieten muziekband kunnen laten spelen....
Klikken ze op de drummer dan drumt die... en de gitaar... en de sambaballen.... de rapper....
En dan zijn er ook nog speciale knopjes die ervoor zorgen dat Sint voorbij vliegt of Piet uit de lucht valt....
Kleuters en de slappe lach... ik ga ervoor....
Dan weer aan het werk... Sint en Piet of de zak vol cadeautjes met wasco inkleuren, de kraag van Piet met scheerschuim of het schoentje maken....
Van.... voor we er erg in hebben, zit de dag erop.....
Tassen inpakken.... dag afsluiten..... en naar huis....
Van..... en één leerling die de deur niet eens haalt maar al in zijn rolstoel in slaap gevallen is....
Deze tijd vergt dus ook wat van de kinderen....
 Van ..... ik gloei nu letterlijk...nog maar een paracetamol er tegenaan gooien....
Ik moet de honden ook nog ophalen vandaag want Willem heeft opleiding autisme vanavond...
Van.... gelukkig... de honden werken mee.... alsof ze het aanvoelen....
Van.... Willem is er niet dus kan ik lekker mijn eerste zuurkool hap van dit jaar naar binnen laten glijden....
Willem houdt erg van eten maar absoluut niet van zuurkool...
Ik heb geen worst of spekjes want slikken doet zeer... vandaar dat glijden....
Ik werk de sinterklaas yurls bij. ....
Sinterklaas die zijn pieten leert lezen...ideaal uitgangspunt voor lesideeën....
Ik neem thee met honing...
Nu in het bad.... wie weet helpt dat....
Maar als ik eruit kom voel ik me niet echt opgeknapt...
Slapen.... dat helpt.... en niet praten in mijn slaap... oh nee...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten