zaterdag 17 november 2018

17 november 2018

Dag van:
Van..... oké... niet uitslapen dan... maar dommelen zál ik......
Niet dommelen...?
Dan toch op zijn minst soezelen....
Ja dat lukt....
Iets van omdraaien... beetje weg dutten.... omdraaien.... beetje weg dutten....
Half wel en niet bij je positieven....
Van.... maar constant dat gevoel van....
Twaalf uur wil ik voor de tv zitten...
De Sint komt aan....
Van... nou dat lukt ruimschoots...
Om kwart voor tien zit ik pontificaal beneden....
Deze half juf, half kind, is er klaar voor...
Van.... Willem die weer wat opgeknapt is gaat hondenvoer halen...
Arme beesten hadden gisteren al bijna niks te eten meer.....
En ik pak mijn volgende brei project ter hand.... twee fair isle sjaals voor Isa en Britt....
Je weet wel... van die veel te dure durable katoen....
Zo'n dure sjaal hebben die kinders nog nooit om gehad...
En OH WEE als ze die kwijtraken....!!
Dan zwaait er wat....
Nee geen roe.... dat mag niet meer.....
Och jee.... en een opvoedkundige tik is ook uit den boze...
Er zwaait dus niks. ..
Grootspraak.....
Van.... kom maar op met die Sint... al dan niet met roetveeg, zwarte, bruine, rode, gele kan me niet schelen, zoek maar een kleurtje uit Pieten ...
Ik wil dat jaarlijkse gevoel....
Is het niet aan de kade dan wel voor de buis gekluisterd.....
Van... ja... jaaaa.... de tune....
Dieuwertje in beeld....Jeroen in beeld..... de burgemeester in beeld..... en nog mooier.... heel héél veel kinderen in beeld....
Kinderen met verwachtingsvolle gezichtjes.... zwaaiende handjes met of zonder vlaggetje.... vrolijke stemmetjes die sinterklaasliedjes kwelen (de ouderwetse).....
Ik voel het kippenvel als ik de Sint zie.... en zijn roetveeg en zwarte Piet....
Wat maakt het uit.....
Laten we eerlijk zijn.... of het verhaal Zwarte Piet, nou wel of niet gekoppeld aan slavernij, klopt (er zijn zoveel verhalen een meningen over).... laten we ons dan goed beseffen dat dát nooit meer mag gebeuren....
Net zo belachelijk als dat ik het vind dat de gouden koets van WA voor miljoenen gerestaureerd moet worden omdat de slavernij afbeelding eraf moet vind ik dat dit Zwarte Pieten verhaal....
Je vervalst namelijk de geschiedschrijving.....
Is er ooit in een geschiedenisboek het verhaal van de slavernij geschrapt...????
Nee...!!
We laten het staan omdat we vinden dat het nooit meer mag gebeuren....
En daarom worden de negerhut van oom Tom. .. de musical Showboat..... Porgy and Bess....talloze films... nog steeds vertolkt....
Opdat wij nooit vergeten.....
Ik kan me geen groter kindervriend bedenken dan Zwarte Piet .... maar ik zal hem Piet noemen hoor....
Geen moeite mee..... omdat ik het sowieso nooit zal vergeten... omdat een kleur me geen snars kan schelen.... omdat het een KINDERFEEST is....
En kinderen geven geen donder om kleur.....waar het om mensen gaat dan tenminste....
Van... hoor ik daar mijn gekleurde medemens zeggen op het journaal dat hij zulke trauma's aan het Sinterklaas feest heeft overgehouden....
Och man... je moest eens weten hoe bang ik en velen met mij er als kleuter voor waren...
Was ik voor God ook.....
God en Sint konden je naar de gruwelijkste plekken brengen; Spanje en de hel....
Het was voor mij één pot nat ....
Gelukkig is mijn angst voor beiden overgegaan....
Bij Sint iets eerder maar ja... welk kind kan nou geen cadeautjes weerstaan....
God was iets lastiger....dat abstracte gedoe had ik wat later door....
Laat de geschiedenis dus staan..... er was eens.....!!!!
Van.... kijk.... kijk.... Sint komt aan land...
Jaaaaaa... hij is er....
Gelukkig niet naar Engeland gevaren.... water genoeg in de Zaan....
Hendrik Jan uit Koog aan de Zaan....(Ik zie heus wel dat dat Hennie Huisman  is hoor).... heeft mooi de Zaan niet leeg gekregen met zijn emmertje....
Om stoepjes schoon te boenen zegt hij nog. .. en dat hij niet niet het water uit de kraan daarvoor wilde gebruiken. ..
Nou als ik dat van iemand niet geloof is het Hendrik Henny Haan Huisman wel....
Maar goéd.... kinderfeest.....
Kinderfeest met niet in beeld gebrachte detectie poortjes bij binnenkomst en gefouilleerde kindertjes.....
Nederland je moest je schamen....!!!!
Van. . kijk ze staan... luidkeels zingend... handjes ophouden voor wat pepernoten.... zwaaiend .... lachend.... stralend....
Hun Sint... hun Piet is weer in het land...
En vanavond mogen ze hun schoen zetten...
Sinterklaas heeft het zelf gezegd....
En wie weet stoppen die nieuwe Pietjes wel de verkeerde letter in je schoen.... en als dat zo is dan weet je het immers zeker...Sinterklaas bestaat heus wel echt....
Van... en kijk die Sint en zijn Pieten toch zelf ook eens zichtbaar genieten....
"Dag lieverdjes.... dag schatjes...."... wie wil dat nou niet horen....
Daar waar je vader en moeder je een rot kind vinden die nooit luistert... de kamer niet opruimt. .. je bord niet leeg eet.... met vieze kleren thuis komt.... daar vinden de Sint en Piet,  je een lieverdje en een schatje.....
Van... ik zou het een stunt vinden als ouders met de ouderwetse roe kregen of met de zak mee moesten....
En vooral die ouders die vooraan staan met spandoeken tegen dit heerlijke liefdevol bedoelde feest....
Met beteuterde kindersnoetjes naast zich met een blik van "maar Sinterklaas is toch lief en Pieten ook.... oh zijn ze zwart... niet op gelet mama/ papa.... ik keek naar de pepernoten die ik kreeg en voelde de aai over mijn bol... en moest zo lachen om hun grapjes... een vond het zo knap hoe hoog ze kunnen klimmen... en ik mocht bij Sinterklaas een liedje zingen en kreeg een cadeautje.... en het was zo gezellig en het voelde zo goed..."
"Discrimineren... nee mama/ papa... mijn vriendjes in de klas zijn ook uit een ander land....Piet ook... maar dat is toch niet erg....."
"Jullie zeggen toch altijd dat iedereen welkom is in ons land..... waarom Sinterklaas en Piet dan niet....????????????????"
Van.....ik geniet.... van de prachtige Hollandse aanblik... die molens... UIT DE TIJD DAT DIEREN MISHANDELD WERDEN OMDAT ZE MAAR ROND EN ROND MOESTEN LOPEN....!!!!!
Van.... ik geniet van die schattige huisjes. ..UIT DE TIJD DAT VROUWEN NIET MOCHTEN STEMMEN EN ER KINDERARBEID WAS....!!!!!
Ik geniet van die prachtige stoomboot....TERWIJL IK WEET DAT GROENE ENERGIE BETER IS EN MIJNWERKERS IN DE KOLENMIJNEN DOODZIEK ZIJN GEWORDEN...!!!!!
ik geniet van de Sint....TERWIJL IK WEET VAN KINDERMISBRUIK ONDER  SOMMIGEN VAN HEN....!!!!!
En ik geniet van de Pieten.....EN JA... IK KEN HET VERHAAL VAN SLAVERNIJ....ETC ETC.....
Maar mag ik nu gewoon verder genieten en op andere momenten stilstaan bij geschiedenis... ellende....
Bedenk zoiets als 4 mei maar dan voor slavernij.... is dat misschien een ideetje...
Bedenk dan meteen een hele week.... dan rossen we de hele ellende er in één week door....
Herdenken we meteen alles in één keer en vieren daarna 51 weken het leven en de vrijheid....
Van.... tot zover de Sinterklaas intocht....
Ik wacht weer tot het Sinterklaasjournaal vanavond.... moet wel even weten of Pietje Snotneus nou werkelijk zo onbegrepen blijft en de Hoofdpiet zo eigenwijs....
En of het wel goed komt met die letters....
De yurls moet ik ook nog vullen....
Mijn hoofd kriebelt van de lesideeën....
Een werkblad letters naar de goede doosjes.... schoentje knutselen.... kleurplaat van Amerigo..... dezelfde schoentjes bij elkaar zoeken....
Van..... maar eerst nog een paar toeren breien. .. om de gemoederen tot rust te brengen....
Terwijl Willem zijn dochter van haar werk haalt... en boodschappen doet....
Héérlijk... ik hoef er niet uit vandaag....
En koken doet hij ook.... één van de vier gerechten die hij kan koken....
Te weten; macaroni.... spinazie met kippenpootjes..... bloemkool met kippenpootjes.... en rijst met kerrie saus. .
En dit laatste gerecht wordt het....
Niet met ananas erdoor maar met witte kool en champignons.....
Ik moet zeggen... een goed eetbaar gerecht....
Zet m op Willem...!
Van.... de avond zijn we tam....
Beetje dart kijken....
Willem die zich voorbereidt op zijn preek voor morgen als voorganger in de kerk....
En ik breiend.....
Van.... zal ik mijn schoen zetten.....??
Mijn eigen privé Piet kennende, doe ik dat maar niet....
Ben trouwens al blij met de rijst met kerrie saus van vanavond....
Een mens moet ook niet teveel tegelijk willen natuurlijk....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten