woensdag 21 november 2018

21 november 2018

Dag van:
Toch maar iets eerder weg.... benzine tanken.....
Ik ben niet zo iemand die het op het piepje en brandend lampje aan laat komen....
Tegen rood aan betekent bij mij als de wiedeweerga naar het eerste het beste tankstation....
En al die stoere medemensen die dan zeggen "je kan nog 50 kilometer rijden", ze kunnen de bomen in.... ik speel safe .... ben niet zo'n risico loper....
Van. . op school snel alle verslagen van de gesprekken van de afgelopen dagen in het volg systeem....
Gezien het aantal gesprekken dat nog gevoerd moeten worden, kan ik dat beter maar nu doen.... straks loop ik over en haal alle gesprekken die elkaar of vergeet belangrijke details....
Van. . het Sinterklaas gevoel begint een plekje te krijgen bij de kinderen met ik...
De verkleed kist is in vandaag...
Al weten ze behalve overal op te klauteren, niet precies wat ze nou nog meer als Piet krijgen betekenen....
"Ik ga slapen"... hoor ik één Pietje zeggen... en dat lijkt me nou nog eens een verstandig plan....
Van... bij gym worden de pieten taken duidelijker....
Rondslingeren aan een touw.... optrekken aan ringen en rekstok. .. over banken balanceren...
Je moet het als kind.... euh Piet.... maar allemaal kunnen....
Van... we maken en stoomboot....
Nou na... de juffen plakken de boot en de kinderen versieren en mogen met krijt de golven van de zee maken....
Ze maken er kunstwerken van...!
En en passant leren ze ook dat een boot geen wielen en vleugels hebben dus niet rijdt of vliegt.... maar vaart...
"Moeten de Pieten zwemmen dan?".....
Tja......
Van... vandaag ga ik op huisbezoek bij één van de leerlingen. ..
Ze wijst de hele dag naar me een maakt het gebaar van koffie drinken.... zo gespannen is ze dat de juf langskomt....
Een andere kleuter geeft vandaag voor het eerst aan dat ze naar de wc moet....
Weer een mijlpaal...
Buiten is het guur en koud...
Van... eind van de dag is het haasten geblazen....
Collega's die naar een begrafenis moeten... ik die op huisbezoek moet... dus klas schoon voordat de kinderen weg moeten... en hou het maar eens schoon terwijl ze nog rondlopen....
Dan nog een chauffeur die later komt....
Maar eindelijk zit ik dan in de auto....
En natuurlijk kent je tomtom dan de straat niet....
Op Google Maps naar eens kijken of er een straat in de buurt is die tomtom al kent...
En ja hoor...
Gassen maar....
Van... er zitten nog met geledingen van hulpinstanties bij het gesprek en ik ben niet eens de laatste die binnenkomt....
Een vruchtbaar en effectief gesprek....
En een heel verbaasde leerling die een kwartier geleden wegging bij school en de juf ......en als ze thuiskomt die juf weer tegen het lijf loopt....
Heb je daarvoor de hele dag lopen wijzen.....?
Van.... boodschappen en naar huis....
Bieten in de pan... gehaktballen draaien en in de pan.... aardappels op het vuur... en snel maar weer een verslag .... nu van dit gesprek .....maken....
Ballen omdraaien... verder schrijven...
Vuur lager zetten en verder schrijven...
Ik klaar... eten klaar... Willem binnen.. dochter is er ook weer eens.... eten maar...!!
Van... nu snel de sinterklaasjournaal yurl vullen en dan lekker naar boven want de ex van Willem komt met en over hun dochter praten....
Het gaat er... behoorlijk op... wat kunnen pubers dan ineens weer in kinderlijk onredelijke boosheid vervallen...
Ik zeg maar zo... ik zeg maar wijselijk niks....
En eigenlijk zijn mijn gedachten nog veel te veel bij onze vrienden die hun zoon verloren gisteren...
Die tweede dag.... de dag dat je weet dat je wakker wordt maar de nachtmerrie niet voorbij is.... nooit voorbij gaat.....
De werkelijkheid die mondjesmaat binnen druppelt..... niet alles in één keer maar beetje bij beetje....
Die gruwelijke waarheid....
Van.... hier beneden vechten ouders voor hun kind en krijgen een grote mond...130 kilometer verder valt er niets te "vechten". ....is het stil.... doodstil....
Van.... en mijn dochter appt dat ze de versierde envelop en de brief van Sint hebben ontvangen... en dat die verhipte  kleindochter van mij alle raadsels al heeft ontrafeld.....
Ik had het kunnen weten.... deze oma denkt  gezien haar leeftijd, nog steeds wijzer en slimmer te zijn dan haar hoogbegaafde kleinkind....
Nou omaatje... wijzer ben je wellicht nog wel... maar slimmer ben jee zeker niet....
Met die gedachte...  moet ik dan maar leren leven. ..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten