vrijdag 15 maart 2019

15 maart 2019

Dag van:
Landelijke stakingsdag.....!!!!
Ik zou gaan staken.....Malieveld ..... den Haag.....
Maar ik moet bloedprikken.... en plas inleveren....
Van... nou kan ik er natuurlijk voor kiezen om toch te gaan.... en sowieso zaterdag maar dan ook maandag te gaan prikken.....
Maar dan belast ik dus collega's extra....
Precies de reden waarom ik wel zou moeten staken dus....
Want hoe ernstig is het eigenlijk gesteld als je.... ernstig niet goed in orde.... toch elke dag je er weer toe zet om naar je werk te gaan omdat je je collega's niet wil belasten omdat er geen vervangers zijn....
Plichtsgetrouw ja..... collegiaal ook.... met een hart voor kinderen.... maar eigenlijk onverantwoordelijk ongezond....
Niet dat salaris.... maar....
Lerarentekort.... reden 1 om te staken.....
Van.... eigenlijk heb ik alleen maar redenen die op nummer 1 staan....
Te grote volle klassen.....
Elk kind dat willen bieden wat het nodig heeft maar handen tekort komen....
Werkdruk..
Nog zo'n nummer 1 reden....
Alles om het onderwijs in de klas in die klas heen ....
En dan hebben wij nog minder te klagen dan de collega's uit het reguliere onderwijsveld...
Van... ach... er is al veel over geschreven.... nog veel mooier en beter dan ik het kan...
Ik was onder de indruk van de blog van deze leerkracht....
https://fdroog.wordpress.com/2019/02/26/waarom-ik-niet-ga-staken-op-15-maart/?fbclid=IwAR0fCa_rrdUghNtbxKOYBy1rQZjli6aXemzIFdPG3lexpUYNzJKgppPdcX8
Hier is immers niks aan toe te voegen.....
Dit verhaal omvat alles.....
En ik staak dus mee..... voor mijn vak... en mijn leerlingen... maar ook voor mijn kleinkinderen.....
Daarom laat ik mijn stem horen....!!
Van... en dan lees ik termen als.... leerkrachten lijken wel rupsjes nooit genoeg.....
Ja we staken alweer.... want investeren in onderwijs kun je nooit genoeg doen....!
Investeren in onderwijs is investeren in de toekomst.... een toekomst die voor ons allen is......
Van. . ...en terwijl ik weer bloed laat prikken en mijn plas netjes inlever, volg ik mijn collega's die op weg naar het Malieveld zijn, op de voet....
Via Twitter, via Facebook,  via de groepsapp,  via LinkedIn en via het nieuws op de radio....
30.000 collega's....35.000 collega's....40.000 collega's....45.000 collega's....
Hoe duidelijk moet het nu zijn dat het water ons aan de lippen staat.....
Het mooiste beroep... maar laat het dat ook mogen blijven....
Van..... naar de apotheek....
Eerst de bult chronische medicatie uit de automaat....
Jazeker.... tegenwoordig krijg je een code en kun je, om het maar even oneerbiedig te zeggen,  medicijnen uit de automaat trekken.....
De nieuwe medicijnen moet ik bij de balie afhalen. .. ..(om het maar even makkelijk te maken)....
Van... hè  gatsie.... alle medicijnen slik ik 's morgens maar deze moet  's avonds...
En mevrouw... de eerste maand krijgt u ernstige spierklachten....
"Spierklachten zegt u?".....
Ja mevrouw... deze medicijnen hebben die bijwerking de eerste maand.... en in combinatie met uw chronische medicatie en de artrose zult u het iets heftiger meemaken....
Van.... de moed zakt me in de schoenen....
Oké... ik word ouder.... ik heb een tia gehad, maagzweren gehad, hoge bloeddruk,  de overgang glansrijk doorstaan, artrose, een schildklier die niet werkt.... het maakt me moe maar nog niet moedeloos....
Nu heb ik weer wat.... men weet nog niet wat.... ik krijg medicatie erbij en hoppa laat dat maar gepaard gaan met hevige spierpijn alsof het niets is..... alsof ik nog niet genoeg pijn heb waar je mij nooit over hoort.....
Ik moet nog acht en een half jaar werken voor ik met pensioen mag..... mag dat wat pijnlozer......
"Tja mevrouw.... dat zijn nu eenmaal de bijwerkingen.... staakt u ook vandaag?"..... (Ze weet dat ik in het onderwijs zit)....
Ja officieel staak ik ja....... maar om mijn collega's niet tot laat te zijn ben ik momenteel op de stakingsdag bezig mijn gezondheid op peil te houden....
"Ik zie uw man en u zo vaak met de honden wandelen...u leeft wel gezond hè.....?"
Tja.... dat probeer ik wel.... ik drink zelden.... ik eet niet vet.... weinig vlees.... wandel en ben overgegaan op de E-smoker..... ik hou niet van zoetigheid.....mijn schildklier zorgt ervoor dat ik zelfs met hulp van een diëtiste niet kan afvallen maar dat is dan het enige. .. vertel mij maar waar ik dit aan te danken heb....
Maar nee.... ik ben niet verbitterd.....grrrrrrrrr
"Gelukkig zie ik u altijd lachen"....
Ja.... dat houdt me op de been.... de mooie dingen blijven zien....
Heerlijk mens deze apothekersassistente.... altijd even de tijd voor je nemen....
En nu ook ik even voor haar....
"Wat een vreselijke toestand in nieuw Zeeland hè"... zeg ik (ze is moslim)....
Och nou.... dat u daar zomaar over begint..... ja het is vreselijk.... een bloedbad....zoveel mensen....
"Natuurlijk begin ik daarover.....elke vorm van extremisme is immers erg....voor wie dan ook"....
"Ik leef met jullie mee" zeg ik.....
Ze kijkt me aan.....
Zou ik het wel menen....
 Dank u,  zegt ze dan.... dat is lief van u.... sterkte met de spierpijn....
En ach.... wat is nou spierpijn als je het net hebt over dat vreselijk verdriet van al die mensen daar aan de andere kant van de wereld......
Die spierpijn overleef ik wel..... al die mensen en kinderen een gek met een mitrailleur en explosieven niet.....
Daar is een gat geslagen vol wonden die nooit meer helen...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten