zondag 24 maart 2019

24 maart 2019

Dag van:
Eerste actie op Willems 60ste.....
Let wel.... ver over middernacht....
Willem zag gisteren, vóór we in de auto naar Zwolle stapte dat er een bekeuring ik de brievenbus lag....
Geen nood zou ik zeggen.... die dingen zijn altijd voor mij....
Maar het zit hem niet lekker. ..
En als de eerste verjaardags plichtplegingen van kussen en cadeau en felicitaties binnen zijn en hij rustig zit.... beginnen zijn billen te wiebelen...
Wat is er toch Willem?...... vraag ik hem....
Die bekeuring.... ik ga hem er toch uithalen....
De schrik van door rood rijden zit nog in me....
En als zijn antwoord op mijn vraag of hij alweer door rood gereden is dan, nee niet dat ik weet,  is, snap ik niet waar hij zich druk over maakt....
Willem ik was vorig weekend naar Haarlem en zal wel weer bij Breukelen of Vinkeveen op de prent zijn gezet....
Hij loopt maar de brievenbus... komt terug... scheurt open....
En de man die altijd als een slak rijdt.... waaraan iedere weggebruiker in Arnhem die ooit achter Willem reed zich het meest ergerde, heeft een snelheidsbekeuring....
Dan word je zestig en het eerste dat je doet is €43.00 (het valt mee ) naar het CJIB overmaken...
Ik zeg 'vette 60 actie'......
Van.... en dan ook nog zeggen...."zo nu kan ik rustig slapen"....
We drinken er nog één en dan legt Willem zijn 60 jarige oor te ruste....
Van.....
Je wilde een gedicht..... "dat hoort erbij Wampie"....Je krijgt een gedicht....
"Volop in het leven"

60
Meer verstreken
Dan er over is

Waardevol vaak
Moeizaam soms
Voorbij gegaan
In op gegaan
Teniet gedaan
Geprezen
Blind gestaard
Raak geschoten
Vooruit gekeken
Terug geblikt
Neergezeten
Opgestaan
Rond gedobberd
Aangespoeld
Bergen beklommen
Zeeën doorkruist
Dalen bewandeld
Tegen rotsen gelopen
Naar adem gesnakt
En lucht gekregen
Pijn geleden
Vreugde gedeeld
Eruit gehaald
En laten liggen
Gegeven
En genomen
Laten vallen
En weer opgeraapt
Geloofd
En getwijfeld
Nooit één dag
Was zomaar....

Meer verstreken
Dan er over is
En nog niet voorbij.....

Van... en dat zit hij... op zijn stoel... onder zijn slinger.... de oude zestiger....
De honden aan zijn voeten kennen geen leeftijd.... zij voelen enkel de leider....
De leider die vergeet zijn eitjes van het vuur te halen....
Je wordt ouder papa... geef het maar toe....(Peter Koelewijn).....
De leider die de felicitaties op Facebook nog amper kan bijhouden....
Maar ze absorbeert.... ervan geniet.... aandacht op zuigt.....
Om één uur komt de visite... dan moet de boel aan kant zijn....
En ach... de koffie smaakt toch nog wat azijnig door de ontkalk actie van gisteren....
"En dát op mijn verjaardag Wampie"...
Tja Willem.... jij wilde het....
"Ik heb al zes keer doorgespoeld Wampie"....
Zevende keer misschien Willem....?
Van.... de eerste visite....
Verrassingsvisite van een oud leerling.....
Taart met vuurwerk....
En hoppa... een grootbeeld tv voor Willem geregeld....
Een kind kon niet blijer zijn....
Straks voetbal kijken alsof het op je parket in de woonkamer wordt gespeeld....en je de bal er zelf in kunt schieten....
Zeer tegen mijn principes.... maar tja... om het op z'n Flodders te zeggen...." 't blijft toch je vent hè"....
De tweede visite...
Nog meer visite...
En alle stoelen die weer zo netjes binnen hadden gezet verhuizen naar buiten...
Aan het water willen ze zitten....
'Zo'n uniek plekje dat moet van genieten'....
Oké... vest aan en naar buiten dan maar....
Alleen tijd om te zitten en te genieten heb ik niet...
Ik loop me uit de naad....
Tast mijn grenzen van de energie af, na een periode van weken bijna niks meer kunnen...
Ik voel me goed... energieker.....
Nu nog het vertrouwen terug krijgen dat het zo blijft....
Van... en Willem zit jarig te wezen....
Van innig gesprek naar nog inniger gesprek....
Van diepzinnig bezig zijn naar nog diepzinniger....
Zijn kleinkinderen zingen.... zijn dochters zingen...
Van emotie naar emotie.....
Willem is op en top jarig...
De zoutjes... de chips... de toastjes met kaas...
De broodjes smeren.. beleggen
De soep serveren...
En hup de derde vaat van vandaag in de machine draaien...
Van... oh.. meneer wil morgen zijn grijze vest aan...
Een wasje draaien ook nog tussendoor...
Doe ik voor je...het kan allemaal....
Polonaise door de kamer...
Het moet allemaal kunnen...
Van... en als je denkt dat de rust weerkeert, de buren op bezoek...
En voetbal kijken...
Buurvrouw en ik haken af....
Buurvrouw wol miljoenen jacht zien...
En ik verlang maar naar één ding....
Mijn bed...
Willem 60.... hij heeft het geweten....
En ik ook.....!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten