zaterdag 23 maart 2019

23 maart 2019

Dag van:
.... ren en vlieg dag.....
Voorbereidingen verjaardag Willem morgen en een verrassing van iemand waar ik mijn mond over moet houden.... maar wel moet zorgen dat Willem om 18.00 uur in het centrum van Zwolle staat.... onder de glazen engel....
Van.... ik ga mijn best doen....
En dat mislukt al grondig als we samen aan de praat raken....
Eén kop koffie.... tweede kop koffie.... derde kop koffie....
Oud worden lijkt mee te vallen als je samen zó kneuterig aan de koffie zit....
Maar de gesprekken vertellen wat anders....
Willem denkt aan pre pensioen. ..
Willem voelt zich maatschappelijk overbodig....
We praten over de tijd van toen.... en de tijd van nu...
Zetten de tijden tegenover elkaar en naast elkaar...
We praten over de tijd die nog rest.... en hoe we die willen... of eigenlijk... zouden willen invullen....
Maar tussen willen en kunnen zit ook al verschil...
Er is niet meer de tijd dat de ouderen voor de jonkies zorgen....
Er is ook geen tijd dat dit andersom gebeurd...
Respect.... hmm.... nee ook ver te zoeken...
Je wijsheid cq levenservaring is niet meer nodig...
De huidige generatie weet het beter dan wij.....
We worden maar ouder... slurpen ziektekosten, werkplekken en pensioengelden op....
Onnatuurlijke natuur....
Een bijna never ending "we blijven maar leven" story....
Van...... Willem...!!!!!!.... als  we nu geen boodschappen gaan doen, loopt alles qua tijdsplanning in het honderd....
Maar Willem voelt de 60 naderen...
Willem denkt niet aan boodschappen...
Willem neemt zijn tijd...
Omdat er steeds minder tijd over is....
Willem....!!!!!!...... we moeten nu echt gaan......
Van..... en juist als je haast hebt, komt Willem op het idee om lege flessen te gaan verzamelen en in te leveren.....
En juist als je op ontploffen staat, hervind je toch je geduld....
Dan ook nog maar de lege flessen...
Waarbij de complete logica mij ontbreekt als hij na een kwartier verzamelen besluit, het kratje bier de volgende keer maar mee te nemen....
Willem.....!!!!!!...... één handbeweging en het kratje staat in de auto....
Maar nee, het kratje blijft thuis....
De 60 brengt rare hersenkronkels met zich mee....
Van..... verjaardagsboodschappen..... wat een ramp....
Zo'n jaarlijks terugkerend fenomeen welke je toch al zo'n 40 jaar beoefend....denkt dat het in je systeem zit.... maar als het dan weer zover is,  blijkt alles weer vergeten....
Oh ja... soep... broodjes.... chips..... toastjes.... hondenvoer..... oeps, iets voor op brood...... limonade.... koffie.... oeps, iets voor op de toastjes..... koffiemelk....siroop..... taart natuurlijk....
Ja Willem die krijg je van mij....
Bekertjes... servetjes ......oeps, mergpijpje voor de soep vergeten. .. suiker..... had ik al hondenvoer.... alle boodschappen weer overhoop.... ja had ik...
Kar vol.....andere kar halen.....
Kattenvoer..... brood voor morgen.... en eieren.... witte eieren want die zijn milieuvriendelijker.... pffft... natuurlijk... logica..... ze zitten wel in een plastic verpakking....
Terwijl de bruine.... minder milieuvriendelijkere eieren juist weer in een milieubewuste verpakking zitten.....
Schiet mij maar lek....
Van. .. nu de moeilijkste fase.... bier uitzoeken.... een Willem taak....
Willem....!!!!!..... pak gewoon bier en sta daar niet te treuzelen....
Ja maar.... speciale mensen.... speciale biertjes..... gewoon bier.... prijzen.... flesjes of blikjes....
Van. .....en dan..... Willem en het weekend kranten rekje.....
Zal ik wel.... zal ik niet.... zal ik welke.... inhoud bekijken...
Ja Willem ga vooral door.... zo komen we wel in Zwolle....
De lopende band.... boodschappen verdelen....verschillende betaal rekeningen..... school feest.... thuisfeest.. .. de normale boodschappen.... en de taarten die ik betaal....
Laat de tassen maar hangen.... we pakken bij de auto wel in....
Willem.....!!!!!!!...... waarom....????
 Alles op de band.... Willem laadt in..... en dan.... doe alles toch maar in de tassen.....misschien toch wel handiger....
Tassen tevoorschijn.... Willem die alles verdeelt.... school tas.... betalen Willem.... thuis tas.... gemeenschappelijke rekening..... thuis feest tas.... betalen Willem.....
En dan ik met mijn taart.....
Het kassa meisje klampt een hoofd verkoper aan...."krijgt die mevrouw nou korting want het is voor een verjaardag..."
Och ja.... de Jumbo actie.....
20% gaat van de taarten af voor jarigen....
En dan dat gezicht van Willem.... eerst kijkend naar de boodschappen.... dan naar zijn bonnetje .... en dan naar mij....een nat mijn pasje ......
Tja... helaas Willem.....
Van... als een haas naar huis....
Willem die de restjes Chinees verorbert in een tempo waarmee hij gerust een plek in het Guinness book of records had kunnen behalen......
Willem die de honden uitlaat....
Ik die me omkleed....
Willem die zich omkleed....
Auto in....
Tomtom draaien zodat Willem het adres niet ziet....
En het gegis dat begint....
 Is het die...?
Rijden we naar....?
Zien we ze vaak....?
Vind ik het leuk wat we gaan doen....?
Is het iemand alleen of zijn het er meer....?
Word ik dik van het eten......? (???????)....
Is het ver rijden....?
Willem....!!!!!!..... Ik zeg niks....
Van.... Zwolle dus... voor zover is één stukje van de puzzel opgelost....
De auto moet ik onder de mediamarkt parkeren.... in de garage....
Nu naar de Grote Markt.... de glazen engel....
Gevonden.... en....
Raadsel opgelost.... want daar zit zijn vriend Hans op een bankje te wachten....
Verrassing van hem voor Willems 60ste verjaardag....
We gaan uit eten.... Indiaas...
Een super knus restaurantje (Ghandi).....
En heerlijk eten....
We genieten...... van de curry's.... de papadums.... het naambrood met verse knoflook tenen.... en als kers op de taart... de Lassi.... en verrukkelijke drank van mango, yoghurt en melk....
Voor mij dan want de mannen hebben voor koffie gekozen....
Waar ze na... ober het mom van "mogen we even proeven"... één slok al spijt van hebben....
Van.... gauw naar huis (nou ja.... drie uur later dan)... de honden en zo..... Babeth ophalen en zo....
 En dan die laatste uurtjes wachten.... op die 60.....
De kwartieren tikken voorbij...
Hoe zal dat voelen... die 60....
Wat voor mij een volgende dag zou betekenen, betekent voor Willem veel meer....
Gevoelsmens.... hoog gevoelig mens.....en die 60 ook daadwerkelijk kunnen voelen....
Van... maar eerst Babeth ophalen van een feestje....
Niet wetend dat Babeth en ik allang contact hebben....
Babeth moet zoveel mogelijk tijd rekken...
Ik wil immers versieren....
Toch een beetje speciaal maken....
En de buren komen... tenminste .... dat zeiden ze tegen Willem....
Daar gaat hij......
Als 59 jarige de deur uit.... en er straks als 60 jarige weer in....
En na het vliegen, komt nu het razen...
Ik raas van de voordeur en de voortuin naar de kamer, de trap op en af...
Blaas ballonnen... hang slingers en plakkaten op.... zoek op YouTube het verjaardagslied... terwijl Babeth rekt en rekt.... ze is er goed in....
Willem en zij nemen met de afslag Arnhem Zuid, als ik de laatste ballon ophang.....
De buren laten verstek gaan....tssssjjj.....
Wordt toch te laat voor ons. ..
Ach ja... die zijn de 60 ook al ruim gepasseerd .....
En daar komt de 60 jarige....
Genietend van de versiering en de aandacht....
Van het t-shirt dat ik gisteren nog snel liet bedrukken... en waar hij met zijn drie honden vrienden op staat....
Hij is zestig.... en hij voelt het.... alsof hij op slag om 00.00 uur oud is geworden....
Zijn eerste woorden.... ik weet nu zeker Wampie dat ik met pre pensioen ga....
Maar ik ken hem....
Overmorgen voelt vast alles weer anders.... of misschien moet ik zeggen.... voelt alles weer gewoon....
Van.... hoe het ook voelen moge.... ik voel maar één ding..... met jou wil ik nog ouder worden lieve bijzondere Willem.....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten