vrijdag 1 maart 2019

1 maart 2019

Dag van:
 Het is niet eens schrikken die wekker.....
Het is wel even wennen dat je je niet om kan draaien maar ook daadwerkelijk die benen uit bed moet zwengelen....
Het duizelt even... er komt zo'n fijn koud zweet buitje overheen.... maar dan heb ik het toch gered....
Op naar de volgende stappen; tandenpoetsen aankleden, ontbijt maken....
Tot zover best te doen maar toch bij dat ik even zit met mijn kop koffie op de stoel zit voor ik definitief ga...
Waar begin ik eigenlijk aan.....
Op school is het vrij rustig.. geen carnavals tekenen nog te ontdekken....
Zal eerst met een kop koffie de, vast ellenlange, lijst mails maar eens doornemen....
En ellenlang is de lijst.....
Ik heb de lijst nog maar net doorgeworsteld of de andere collega's komen eraan....
Ook zij zijn geen carnavalsvierders.....
Geen grote verkleedpartijen dus...
Van.... maar dan komen de kinderen.... ofwel de Disney prinsessen, soldaat, ridder, clown, disco danseres etc.
Bij twee gaan de kleren al gauw uit.....
Autisme. ...... anders dan anders... daar doen ze niet aan mee....
En twee leerlingen zijn niet verkleed.... of gewoon al gek genoeg is denken ze vast net als de juf....
"Jij bent ook niet verkleed hè "..... zegt een leerling...
Nouuuuu, doe ik nog een poging,  ik heb mijn schooljuffen jurk aan....
"Heb je die altijd aan?" vraagt hij.....
Nee...... ik heb wel meer schooljuffen jurken.....
"En thuis heb je een pyama?"......
(Hi hi hi hi. .. ja zoiets.....)
Van... gelukkig wordt er ook nog gewoon gewerkt....
Met twee leerlingen behandel ik een voorlees plus doos.....
Voorlezen en ervaren tegelijk....
Vandaag doe ik dat met twee leerlingen binnen het autistisch spectrum....
Eenrichtingverkeer kinderen heb ik ze wel eens horen noemen.... omdat ze zo in hun eigen wereld zitten....
Met voorlezen plus is er geen boek maar zijn er losse zinnen waarin steeds de naam van het kind genoemd wordt zodat het zelf de hoofdrol heeft...
Bijvoorbeeld...Hennie heeft een verfschort aan...
En dan doe je het kind ook daadwerkelijk zo'n schort aan...
Hennie heeft ook een verfkwast in haar hand.... wat een grote verfkwast is dat...
Ze krijgt nu ook een kwast in de hand....
Dan volgt het liedje....
En kijk eens aan.... na vijf keer herhalen raakt ze niet alleen haar eigen neus aan met de kwast maar ook de mijne....
Zo'n les heeft dus wel degelijk effect...!!
Van..... met een andere leerling kijk ik een boekje door dat hij gekozen heeft....
Nou ja.... boekje....?
De dieren encyclopedie....
Hij bladert naar de koe....
En ik lees..... 'dankzij de koe hebben we melk en kaas, yoghurt en boter.... en ijsjes....'
Dan hoor ik de leerling zachtjes zeggen "dank je wel koe".....
Oooooh .... dat zijn van die momentjes....
Van.... het is pauze.... en ik voel dat ik de griep nog niet helemaal te boven ben...
Naast alle koudzweet buitjes die er al waren, komt nu de snotneus weer opzetten....
En ik wil ook wel even rustig zitten....
Geen trek in eten ook...
Van... maar over eten gesproken....
Dan krijg ik dat appje.... van Marleen van de vriendenkliek....
"Je hoeft niet te koken met je zieke hoofd, ik heb eten achter de ezel gezet "....
De ezel is een beeld bij onze voordeur waar plantjes in kunnen....
Och jee.... wat heerlijk.... wat lief..... ik hoef niet ook nog te koken als ik thuis kom...
En nog heerlijker... ik hoef dus ook geen boodschappen meer te doen....
Lang leve vriendschappen....!
Hier ben ik écht blij mee....
En als ik dan ook nog een leerling hoor zeggen "juf... je hebt kwallen onder je ogen"....(wallen dus)... voel ik helemaal dat het goed uitkomt....
Nou vallen die wallen wel mee zie ik als ik even later in de spiegel kijk.... maar er zitten inderdaad diepe witte kringen onder mijn ogen...
Nee.... helemaal beter ben ik zeker nog niet....!
Van.... vanuit de gang/ gymzaal klinken wilde carnavals geluiden....
Het feest is in volle gang.....
Twee carnavalsverenigingen, blaas kapel, dans Mariekes. .. het kan niet op....
En rijen hossende, in polonaise hollende kinderen....
Alles erop en eraan.....
Mijn collega in flamingo outfit offert zich op om het feestgedruis in te gaan....
Ik prijs mij gelukkig en blijf met een tweetal kinderen achter. ....
Van.... als de feest meute terugkeert zet ik nog een filmpje op.... en prijs mij wederom gelukkig.... de dag is namelijk zo goed als om en ik heb hem uitgezeten....
Het is vakantie......
Voorjaarsvakantie....!!
En was het voorjaar gisteren nog in volle omvang aanwezig.... vandaag en de volgende dagen, zal zij schitteren van afwezigheid....
Grauw en naar weer voorspeld....
De vakantie zal er echter voor velen niet minder welkom door zijn....
Dag allemaal... ik was er maar een dagje maar tot over een week....
En weg ben ik... op weg naar mijn ezel met daarachter een welkom pannetje voedsel voor de avond.....
En wat schaft de pot...?
Heerlijke eigengemaakte Ben snert met roggebrood en spek en bruin brood....
Van... ook Willem heeft zin in vakantie....
Het duurt niet lang of hij is ook thuis...
En even later genieten we, luisterend naar het nieuwe nummer van Stef Bos,  van een kopje erwtensoep met uitjes die ik nog snel even gesneden heb.....
https://m.youtube.com/watch?v=iNdDC9AsDII&feature=youtu.be
Van.... grappig dat Willem en ik vanmorgen bij de koffie nog hebben zitten praten over over worden.....
Willem vind het nog steeds moeilijk om dichter bij dat einde te komen....
Ik vertelde dat ik merk dat hoe bewuster ik bezig ben met ouder worden, des te 'makkelijker' in het vind....
Maar... desniettemin.... is niet alles 'makkelijk' natuurlijk....
Het lijkt meer op een soort toe leven naar de acceptatie van zover te zijn dat je weet dat het genoeg was.... klaar is..... mooi was.....
Alleen zijn we nog niet helemaal zover.....
Van..... mooier met de tijd.... zelfs je rimpels waarderen omdat uiterlijke 'schijn schoon' een andere betekenis krijgt.... of een andere inhoud....
Eerder was je immers nooit tevreden met jezelf.... of te dik..... of je mondhoeken stonden niet goed.... een pukkeltje ouds sproetje  teveel..... je haar dat niet wilde zitten....
Tegenwoordig is dat veel minder belangrijk en dat heeft dan weer tot gevolg dat je mooier wordt met de tijd.... omdat het er niet toe doet...
De kern blijft.... daar waar het altijd om draaide... dat wat er nu overblijft... en er dus wel toe doet....
En zo komen Willem en mijn ochtend en avond samen....
Van. .. als ik dan zeg dat ik even mijn sloffen aan ga doen boven, blijft het daar niet bij, en val ik 1,2,3 in slaap.....
Van...."kom je niet the Voice kids kijken".....
Och och... Willem en die tv....
Ja, ja, ik kom eraan.... ben alweer wakker....
In tegenstelling tot de gewone Voice,  gokken we bij de kinder versie altijd om het hardst welke coach de kinderen zullen kiezen...
Dat is er ooit eens ingeslopen en altijd zo gebleven. ..
Deze avond aangevuld met wie er wel of niet de stoelen zullen draaien...
Vanavond kunnen ons drie engelen stemmetjes wérkelijk bekoren.....
'T is toch wat als je als jury dan toch vaker moet omdraaien....
Van. . maar echt Willem... mijn knollen zijn op...
De naweeën van de griep voelbaar....
Morgen weer een dag....
Eerste vakantie dag of weekend dag... het is mij om het even...
Dat bekijk ik morgen dan wel weer.....










Geen opmerkingen:

Een reactie posten