dinsdag 19 maart 2019

19 maart 2019

Dag van:
En dan heb je zomaar ineens een werkdrukverlagende dag.....
Dit jaar voor het eerst ingesteld dankzij extra gelden vanuit de regering....
Alsjeblieft onderwijs.....
Alsjeblieft juffen en meesters...
We horen dat jullie het zo moeilijk hebben dus krijgen jullie extra geld om één dagje per jaar extra vrij te zijn en jullie krijgen gewoon doorbetaald....
Van..... je mag de dag indelen naar eigen believen....
Maar.... ik lees het woord over en over....
Werkdrukverlagend.....
Werkdrukverlagend....
En ik bedenk me .... is zo'n vrije dag werkdrukverlagend.....?????
Zijn mijn zaterdag en zondag... mijn vakanties.... mijn BAPO dagen, werkdrukverlagend....????
Van... die dagen helpen erg mee om het vol te houden.... ja... dat zeker.....
Om bij te komen.... adem te halen...wat in huis te doen.... ja..... dat zeker.....
Maar mijn school werkdruk blijft dan wel liggen.....
Hangt als een wolkje boven mijn hoofd....
Ben ik op mijn werk.... dan ben ik weer net zo druk als vóór mijn vrije dag....
Handen tekort in de klas.....
Dit moet gedaan.... dat moet gedaan...
Dit moet af..... dat moet af....
Deze verandering.... die verandering....
Een vergadering.... volgende vergadering....
Les voorbereiding hier..... oeps er komt wat tussendoor... flexibel omschakelen....
Een cursus.... een workshop..... een opleiding.....
En thema... een thema afsluiting.... een lentefeest.... en brandweerwagen...... een volgend thema....
Een bespreking..... en nóg een bespreking.....
Een mailtje.... verslag....notitie. .... aanvraag... formulier dat ingevuld moet worden... observatie lijst... volgsysteem..... absentie registratie..... notulen.....overdracht.... handelingsplannen.... tussenevaluaties...handelingsgericht ontwikkeling perspectief plan.... dagbrief.....EKEP formulier.....
En weer eens een verandering tussendoor voor de verandering....
Werkdruk dus......
Er blijft namelijk altijd werk liggen...
Er is namelijk altijd wel iets om over na te denken....
Altijd iets wat je bezighoudt....
Altijd iets wat nog af moet.....
Altijd wel iets dat nog gedaan moet worden....
Je bent nooit klaar.....
Bij mij is het nooit zó dat ik de deur achter me sluit zonder nog ergens aan te denken....
Of zonder 's avonds nog iets te doen......
Van... voor ik in slaap val, laat ik niet de dag die was maar ook de dag die komen gaat door mijn gedachten gaan....
Toch droom ik zelden over school.....
Van...... een werkdrukverlagende dag.....
Weten dat mijn collega klassenassistente en de zorgondersteuners nu nog harder moeten werken....
Een invaljuf.... hoe kundig en ervaren ook, daar wordt door de leerlingen altijd anders op gereageerd....
Die kent de gang van zaken niet.... de kinderen niet... de gewoontes en de regeltjes niet...
En alles wat anders is, is voor deze leerlingen lastig....
Mijn werkdruk verlaging is voor anderen een werkdruk vermeerdering of verhoging....
Dat is ook de reden waarom je maar door blijft werken óók als je je niet goed voelt.... ziek bent....
Doorgaan tot het echt niet meer kan....
Van..... een werkdrukverlagende dag.....
Voor mij geen tuinstoel in het zonnetje.... geen dagje uit....
Ik ga daadwerkelijk mijn werkdruk verlagen vandaag...
 Nog heel veel te doen op gebied van taalprojecten....
Dat werk ligt al zo lang te wachten....
En ik ga aan de slag....
De honden spelen buiten.... en ik werk .... ik verlaag mijn druk....
En geloof het of niet... ik voel echt een lastje van mijn schouders vallen....
Wat nou vrije dag....?!?!
Van.... als het half vier is....de klas allang naar huis is...... mijn collega's vast de dag nog afsluiten.... vind ik dat ook ik even rust verdiend heb....
Nou ja.... rust.....
Willem wordt zondag 60....
En nou vind ik dat niet zo'n bijzondere leeftijd, maar hijzelf wel....
Ik ontdekte echter onlangs wel de voordelen ervan.....
Hij kan goedkoper op reis dan ik....
Hij valt nu onder de ouwe lullen tarieven...
De mazzelkont.....
Van.... toch wil ik er iets bijzonders van maken zondag...
Niet zo als toen hij 50 werd.... en een gigantisch groot feest als verrassing kreeg....
Maar gewoon toch iets extra's...
Ik laat de computer de computer en begeef me richting winkelcentrum....
Zo'n groot plakkaat 60 lijkt me wel iets....
En kijk aan.... bij Xenos verkopen ze ballonnen met 60 en slingers met 60 en houtvuur sterretjes met 60 .....
We zullen maar zeggen... je wordt maar één keer zestig....
En de versiering is daarop aangepast....
Van.... nu ook nog even de zegelring van zijn vader naar de juwelier brengen om te laten repareren want dat was zijn cadeau verzoek....
Hè... nee hè.... pas 30 maart klaar.....
Nu moet ik toch nog na gaan denken over iets anders.....
Ben je deels van je werkdruk af krijg je weer verjaardagsdruk. ...
Daar moet ik vrijdag dan maar over nadenken....
Of nee.... nu over nadenken en vrijdag regelen....
Van... en dan de 'wat eten we vandaag druk' .... en erger nog. ..'waar zitten geen cholesterol en leverfunctie belemmerende stoffen in" voedsel druk....
We eten dus maar weer vis en artisjokken want die laatste blijken goed te zijn voor de gezondheid...
Och... en de knoflook niet vergeten... ook zo goed....
En niks geen aparte maaltijden... Willem doet solidair gezond mee....
Van. . lang is Willem niet thuis want hij heeft ouderraad vergadering.....
Hoezo WERKDRUK in het onderwijs....
En met het verkiezingsdebat op de achtergrond, open ik alle computer programma's weer een verlaag mijn druk nog wat verder....
Ze kunnen zeggen wat ze willen maar mijn dag is goed besteedt vandaag....
Van..... de muggen dansten laag vandaag....
Morgen vast mooi weer...
Nee...... werkdrukverlagend zal het niet werken.... maar wel werkvervrolijkend.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten