vrijdag 8 maart 2019

8 maart 2019

Dag van:
Wereld vrouwen dag.... dat vraagt om een vriendinnen uitje....
En bij ons loopt bijna nooit iets zoals het lopen moet....
Zo ook vandaag niet....
Betekent vrouwendag dat we solidair zijn met elkaar.... ben ik natuurlijk weer solidair met een man vanmorgen...mijn mannetje....
De distributie riem van de auto moet vervangen worden zegt de APK man en dat kost een smak geld....
En nu zeg ik maar even niet "Ach het is maar geld"....
Ik voel met hem mee...
Niet te erg want dan kan hij er anders zo in blijven hangen....
Ik leef dus eventjes met hem mee vanmorgen...
Maar zo rond een uurtje of twaalf vind ik me aardig uitgemeeleefd.... en ga toch maar eens mijn vriendinnetje opzoeken....
Van.... nu zijn wij sterren in plannen maken.... ik vertelde het al in eerdere blogs... maar nooit komen we uit op de plek die we planden....
Vandaag ga ik die traditie verbreken...
Sinds 17 november afgelopen jaar.... de intocht van Sinterklaas in Zaanse Schans, neem ik me voor dat plekje ooit eens te bezoeken...
De beelden die ik toen zag staan nog steeds op mijn netvlies...
En nu wil ik daar dus zelf eens rondlopen....
Ik stel het Annet voor en ze raakt enthousiast bij het zien van mijn Instagram foto van de stoomboot voor de molens....
Van... daar gaan we...
Dagje oer Hollands...
Niet zo slim dat ik dan de afslag Zaanstad centrum/ zuid neem als de Schans zich in noord bevindt....
Maar we komen er wel....en we hebben dankzij de omweg toch ook lekker de oude Verkade fabriek gezien....
Van. . gelukkig is het 'het seizoen' nog niet dus erg druk is het ook niet.... al zien we meteen de met camera's vol behangen Chinezen direct lopen....
Je komt ze ook overal tegen....
 De paar toeristen bussen  die er staan overleven we wel als ook de kleine honderd bezoekers auto's op de parkeerplaats...
Het wordt niet over de hoofden lopen in ieder geval....
Van... eigenlijk hebben we tot nu toe met dit soort toeristische uitjes altijd nog geluk gehad...
Twee jaar geleden op koningsdag naar de Keukenhof en ook geen kip te bekennen... terwijl het andere dagen een  toeristisch mierennest is.....
Van.... de aanblik is al betoverend... groene houten typische Zaanse huisjes en talloze molens....
Commerciële business dat wel... maar doorspekt met geschiedenis en oude tradities en ambachten....
Gezellige souvenirs winkeltjes waar het Holland vanaf spat....
Als ik die engerd van een Geert Wilders was zou ik hier gaan wonen en voor eeuwig mijn bek houden.....(als dat toch eens zou kunnen...)
We vergapen ons aan de Zaanse diamanten bij de Zaanse diamantair....
Ik hou de hand op de knip bij de weverij met zijn wolletjes .....
Maar... als we dan bij de klompenmaker komen.... precies op tijd zijn voor een demonstratie... en ik ook nog eens de door Willem felbegeerde klompen zie staan....(de 20 jaar oude helemaal afgedragen klompen heeft hij een half jaar geleden weg moeten gooien).... dan haal ik toch de knip tevoorschijn. ..
Dat heeft die arme man na de schrik van vanmorgen wel verdiend....
En kijk aan.... nog eens 20% eraf ook.....
Ik app hem de foto van de aankoop.... hij appt een uitermate niet flatteuze blij ei hoofd foto terug....
De halve Zaanse schans weet nu hoe mijn vriendje eruit ziet want ik show de foto ter plekke. ..
Van...... de kaas boerderij.... maar jakkes... verpakte kazen en nergens verse....
Van de zeep makerij met zulke oude zeep dat de geur eraf is....
Daarentegen een winkel vol antiek waar de geur wel degelijk aanwezig is... oude stoffige meuk lucht....maar wel mooie spulletjes....
Van... de kruiden molen waar de geur van kaneel overheerst...
En de mosterd molen met de vreemdste mosterd soorten.... maar ook de Zaanse...
Van..... de bakkerij.... en nee.. we nemen geen verse warme stroopwafel... nee... nee... we doen het echt niet... heus niet....
Van.... de verf molen. . huh hebben ze daar ook al molens voor. .?
Van... en oh kijk nou.... een Nijntje winkel.....
En Annet die de pineut is want die heeft jonge kleinkinderen....
Wat ben ik bij dat die van mij de Nijntje leeftijd ontgroeid zijn... ik geloof dat ik anders die winkel had leeg gekocht....
Van... de klokken winkel.... waar tijd geld is... en ze dus entree heffen.... en wij dus rechtsomkeert maken...
Aan ons is tijd niet besteedt vandaag...
Van.... nee Annet het is nog niet het seizoen voor boottochtjes....
Ja ik weet hoe graag je vaart.... maar helaas...
En nee Annet ik ga daar niet wachten tot mei....tot ik een ons weeg....
Van.... Annet die in elk winkeltje verkondigt dat het wereld vrouwendag is....
Van.... Annet die met iedere winkel eigenaar wel een praatje maakt... en de winkeliers die daar op hun beurt erg bij mee zijn omdat ze nooit Nederlands om zich heen horen....
Van.... dat kunnen wij bevestigen... om ons hem is het een wirwar van onbekende klanken...
Van... hoe makkelijk wij dus ook in het Engels aangesproken worden.... en Annet zegt dat ze gewoon hun ouwe moerstaal kunnen spreken.... en er dan toch nog automatisch geantwoord wordt met "that makes me happy".... waarna we allemaal in de lach schieten....
Van.... we lopen ons suf....maar de, ondanks het zonnetje, toch nog koude wind voelen we amper....
 Van..... de verbazing van Annet als ze hoort dat er ook mensen gewoon hier wonen....
Annets opmerking..."Oh maar dat wil ik ook wel hier. .. zijn de huizen duur?"...
Van.... en dan een wringer en centrifuge buiten zien staan..... met aansluitend die uitdrukking op Annets gezicht... en mijn opmerking...."die zitten bij de koopprijs in hoor"....
Van... we hebben nog niet eens alles gezien... en zeker niet elke demonstratie gevolgd....
Nog geen likeurtje uit likeur proeverij geproefd... of de Zaanse Schans sluit haar Zaanse deurtjes al....
Van. ... nog één souvenir scoren dan...
De mevrouw herkent ons nog van een paar uur geleden. ..en ze zit na een dag talen uit landen, vast te wachten op ons Nederlanders want ze begint me een verhaal....
Dat in zevenaar haar familie woont en dat ook zo'n leuk stadje is.....
Ik bedoel maar. .. je hele leven groene Zaanse huisjes die wij al de hele dag met oh en ah bewonderen... kunnen dus ook vervelen....
Van...... op naar huis....
Het was een TOP uitje.... met dank aan Sinterklaas....
Ik kijk al uit waar hij volgend jaar zijn stoomboot aan gaat meren....












Geen opmerkingen:

Een reactie posten