zaterdag 30 maart 2019

30 maart 2019

Dag van:
"Niet alweer hè ".... hoor ik Willem zeggen als hij mijn rode snotneus en betraande ogen ziet...
Tja dat is denk ik het lot van met kleuters werken... er is er altijd wel eentje verkouden en ik ben daar blijkbaar behoorlijk gevoelig voor nu ik ouder word.....
"Maar ik ben niet ziek hoor Willem"... antwoord ik snel....
Een verkoudheidje kan namelijk ook zonder koorts en andere malaise plaatsvinden....
Ik snuit mijn neus nog maar eens leeg in een papieren zakdoekje...
Eén neusgat staat op non actief... die zit te vol....
De andere spettert en toetert voor twee...
Ach ja.... we doen het er maar mee vandaag....
Van.... we moeten vandaag de belasting aangifte invullen....
Een gedeelte dan...want de belastingdienst heeft het natuurlijk 'wel makkelijker' gemaakt....
Maar..... we moeten zoveel... er dus stellen we het uit tot de laatste dag... morgen dus....
En zodoende zitten we even later heerlijk aan de koffie in het zonnetje aan het water....
De honden stoeien een robbertje.... de naaste buurman bespuit met een giftig goedje de brandnetels.... pure moord dus....hij had er ook soep van kunnen koken.... de iets verderop buurman.... Willems Peter zullen we maar zeggen, ruimt de vlonder op...... en verder hoor je zagen.... boren.... snoeien...... snateren...... blaffen..... en voetstappen of gerol van skates of fietswielen  op het bruggetje....
In de speeltuin aan de voorkant wordt volop gespeeld.... gejoeld.... soms gehuild of heel hard 'MAMAAAAAAA' geroepen.....
De lucht ruikt (volgens Willem dan, want ik ruik met een dichte neus geen snars)....naar bloesem..... vers slootwater.... mest.... omgeploegde aarde.... ozon... en lente groen...
Lentegroen heeft dus een geur.... groen ruikt naar vers blad en gemaaid gras....
Zoals roze ruikt naar bloesem en roosjes...
Geel naar de ozon....en boterbloemen....
Paars naar irissen of onweer....
Er zijn zoveel meer kleuren in de natuur.... honderd kleuren groen..... en tientallen kleuren bruin....
Van... als je zo dichtbij de natuur leeft krijgen die kleuren geuren...
Dan wordt er ook een soort oermens in je wakker...
Hout sprokkelen voor de vuurkorf...
Koken op een vuurtje boven de barbecue....
Vooral veel buiten leven....
Zodra het droog is ....naar buiten.... al is het maar eventjes.....
Aan het water staan.... om je heen kijken en ruiken ....
Voelen dat je toch écht zelf ook een deeltje van die natuur bent.... en niet die bewoner in een blok beton met spouwmuren en nagebootste nep kleuren op de muur of geschilderde natuur taferelen klassiek (een landweggetje in het bos)  of modern (strepen en krullen die een bos moeten voorstellen) aan een spijker....
Van.... het is ook weer een groot mannen festijn op het water....
Ze hebben het rijk alleen en zetten het kroos flink buiten....
De vrouwtjes zitten immers te broeden....
Frank en vrij snateren ze over hun zeurende echtgenotes.... eenden politiek en andere mannenzaken.....
De vrouwtjes zitten geïsoleerd.... niks geen gezellige broedkliek met breiwerkjes onder de vleugels...
Stil en verscholen zitten ze.... zoveel mogelijk buiten bereik van mensen en hun vraatzuchtige of jaaggrage huisdieren.....
En straks... als de eitjes uitkomen, wacht hun moedertaak..... eten zoeken.... kuikens bij elkaar houden en eindeloos tellen.....
Wacht ook hun eenden verdriet als ze in plaats van 10, nog maar 8 kuikens tellen.... en de volgende dag 5.... en drie.....
Als hun kroost ten prooi viel aan snoeken.... katten.... eksters....
Zich schuldig voelend omdat ze hun moedertaak niet voldoende konden volbrengen....
Van....ook de eerste futen en aalscholvers heb ik gezien....
De zwanen nog niet.... maar ook zij komen vast....
Van...... kom.... we moeten winkelen....
Willem heeft van alles nodig en ik ben ernstig aan neusdruppels toe....
Wat een sukkels zijn wij... om met dit heerlijke weer overdekt te gaan winkelen....
We doorkruisen het gehele winkelcentrum wel twee keer....
Met de zon van vanmorgen in je hoofd valt er niet meer efficiënt na te denken...
Roltrap op voor nep kuikentjes... en ander paas knutsel spul... en even bij de opticien langs...
Roltrap af en de Hema in voor oogpotlood....
Roltrap op aan de andere kant van het winkelcentrum voor een barbie voor een afscheid nemende vluchteling leerling van Willem....
En oh ja... weer terug want Willem moet... bij mijn favoriete schoenlappertje.... de rits van zijn heuptasje laten vervangen...
Maar... mijn favoriete schoenlappertje (een lust voor het vrouwen oog) zou niet favoriet zijn als hij met één beweging van zijn nijptang, de rits al gemaakt heeft. .
Er hoeft dus niks vervangen te worden... en de kosten zijn nul....
Willem blij.... gemaakt voor een high five .....en een knipoog voor mij...yesssss....
Van.... nu dan koffie....?
Oeps nee.... neusdruppels...!
Ik neem ze direct in gebruik.....
Dat ene neusgat blijft alleen hardnekkig dicht zitten....
Nu dan koffie...?
Ja... en voor mij iets met vitamientjes.... de smoothie aardbei framboos.... met de toepasselijke naam Sunshine smoothie....
Iets te eten misschien....?
Oh jee.... de Willem twijfel.....
Zal ik wel..... zal ik niet....
Hij zal uiteindelijk 'niet' .... maar pakt dan nog zeker drie of vier keer de kaart of hij zeker weten 'niet'......
Onze gesprekken gaan over de mens als kuddedier en de individualist....
Over... gedachteloosheid.... een menselijk kwaad....
De mens die maar gedachteloos consumeert en produceert...
De politiek zonder visie... en dus het onderwijs eigenlijk ook....
De vluchtigheid van alles.... verandering op verandering.... zonder enige zorgvuldigheid  iets af te maken....
En dus nemen we nog een kop koffie en een glad gember thee....
Zo komen we dan weer op belangstrijd... en belangenverstrengeling...
De mens die altijd ergens iets van moet vinden.... of juist niet meer....
En zo belanden we.... hoe kan het anders hi hi.... bij wat we zullen eten vanavond.... want die menu kaart blijft lonken naar Willem....
We praten nog even over wat we thuis het eerst zullen aanpakken in de meivakantie....
Schilderwerk van de buitenboel. .... de tuin.... en honden kennel.... of de keuken....
Maar zonder enig besluit te hebben genomen, stappen we op en verlaten het winkelcentrum....
Van. .. in de supermarkt besluiten we dan weer wel wat we zullen eten.... champignonsoep....
 Van..... Willem moet zijn artikel schrijven voor de Elim website....
Zelf zet ik mij ertoe een was te draaien boven....
Ver kom ik niet.... de helft van de was zit er net in of. ....
"Wampie kun je even komen want de computer doet raar".....
Ik schrik me een slag in de rondte, want budgettair had ik even niet op een kapotte computer gerekend....
Al zit deze dan ver over de afschrijfdatum..... is hij traag... en hapert zo nu en dan....
Hij doet nog wat hij doen moet....
Het is gelukkig ook niet de computer die raar doet .... maar de mens die erachter zit.... en dat had ik kunnen weten natuurlijk....
"Ja ik heb op iets gedrukt en nou heb ik een breed beeld"....
Welk iets dat dan is kan hij vervolgens niet aangeven....
Ik herstel de boel... wil naar boven lopen.... ben halverwege....
"Wampie.... kun je nog even helpen.... hè verdorie... ik heb altijd ruzie met die plaatjes...."
Dubbelklik Willem.... positie of tekst inloop kiezen... en slepen...
En verdraaid ik weet niet hoe het kan maar bij Willem lukt nooit wat bij mij of ieder ander, gewoon vanzelf gaat....
Ergernis dus....
En pak dan vooral niet de muis om het even snel zelf te doen omdat je met je was verder wil....
Nee.... haal diep adem... blijf ernaast staan.... zie de nog groter wordende ellende ontstaan.... en blijf duidelijke instructies geven.....
Zeg dan vooral dat hij moet 'opslaan als' als alles goed staat...... voordat alles weg is....
Adem uit en ga dan rustig naar boven om je was verder te doen....
En het belangrijkste.... kom pas beneden als hij alles verstuurd heeft en weer rustig is....
Van..... nee ik blijf toch maar boven.... ik hoor het namelijk al. ... hij heeft de afstandsbediening in handen....
En hij wil écht wel rekening met mij houden.... maar alles aan hem straalt uit dat hij graag die spannende film wil zien....
Weet je wat Willem.... kijk jij fijn die film.... ik lees mijn boek....
En morgen komt er tijdens het invullen der belastingaangifte maar één iemand met zijn handen aan de computer en dát ben ik.....!!
Van......verhip..... dat is waar ook....
Wereld earth hour vanavond....
Om half negen een uur de lichten uit....
Dan valt er helemaal niks te lezen....
Noodgedwongen dan maar meekijken... want tja... de lichten gaan dan wel uit... maar zie Willem maar zo gek te krijgen dat de tv ook uit gaat....
Dat wordt 'm niet....
Tv niet en mobiel niet....
Van..... nou boeit de film me van geen meter dus ik hou me heerlijk een uurtje bezig met het spelletje 'zoek de verschillen'..... een onderhoudende app moet ik zeggen.....
Ik haal in het donker.... bij het schijnsel van de straatlantaarn die door het raam van de overloop schijnt, de was uit de machine en hang die zo goed en zo kwaad als dat gaat, op....
Het licht mag weer aan....
Nu hoeven we alleen nog maar te denken aan de zomertijd die vannacht ingaat....
Morgen sowieso dus een uur langer licht....
Maar ach... ik denk dat de Nuon... de Eneco... de Essent..... de Qurent en weet ik veel...  heus niet failliet gingen van een uurtje de lampen uit.... die hebben hun groene stroom schaapjes allang op het droge staan.....
Hmmmz vreemd.... ik denk bij groen nooit aan stroom... en groen ruiken vind ik het al helemaal niet. .....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten