zondag 31 maart 2019

31 maart 2019

Dag van:
Het leek gisteren dat ik schreef dat het alweer de laatste dag van de maand was.....
Het is notabene alweer de laatste dag van de maand....
Van de derde maand van het jaar alweer....
Het gaat te snel allemaal.... veel te snel....
Voor ik het weet ben ik écht al aan mijn einde toe....
Dan kun je misschien denken...'héérlijk, voor je het eet kan je van je pensioen genieten'....
Maar ik besef me maar al te goed dat ik dán al tegen de zeventig loop bijna...
Te snel.....het gaat veel te snel....
En die zomertijd helpt er ook al niet bij...
Nog een uur vooruitgegaan ook al.....
Natuurlijk weet ik wel dat zich dat weer opheft als de wintertijd aanbreekt... maar toch hè....
Sowieso vind ik die zomertijd een crime....
Die wintertijd overleef ik wel. ..
De tijd een uurtje terug is niet zo'n ramp....
Maar ik weet nu al dat ik dinsdag.... misschien woensdag, de terugslag krijg van dat uurtje vooruit...
Ik kan wel wachten op een uurtje later eten in de winter.... maar dat uurtje éérder eten.... dat is veel heftiger...
Eten als je nog geen trek hebt omdat je biologische klok dat nog helemaal niet aan toe is....
Vanmiddag bedacht ik me dat het enige voordeel eraan is dat je tijdens je zomervakanties in het buitenland gewoonlijk toch later aan tafel gaat...
Maar ja... het is nog geen zomervakantie....
Het buitenland nog ver weg.....
Zou het niet logischer zijn die wisselingen van tijden sowieso in vakanties te laten plaatsvinden....?
Vast niet.... daar zijn de heren economen het vast niet mee eens...
Het licht kan immers later aan nu... het blijft langer licht....
Milieutechnisch gezien zou ik daar nu dus heel blij mee moeten zijn....
Economisch gezien zal het me een beetje een zorg zijn....
Van..... hoe zat dat eigenlijk ook alweer met het ontstaan van die zomer en wintertijd...?
1977 was het....
Ik was dus bijna 17....
Zou het me moeten kunnen herinneren...
Slechts een vaag gevoel van...'apart en spannend' staat me bij....en was het niet iets met een crisis...?
Het had wel wat zo'n nieuwigheidje dat de geschiedenisboeken in zou gaan...
Meer niet eigenlijk...
In 1784 had ene Benjamin Franklin het er trouwens al over....
Zijn artikel  "An Economical Project for Diminishing the Cost of Light” was vooral nog komisch en satirisch bedoeld....
Er werd dan ook niks mee gedaan...
Hij vertelde in dat artikel van zijn droom waarin hij om zes uur wakker werd en de zon ook al op was en voldoende licht gaf...
Verspilling van licht noemde hij het.... besparen op kaarsen en petroleum als we de tijd een uur eerder danwel later zouden zetten...
Zoals gezegd.... er werd niks mee gedaan....
Brit William kwam in 1907 met het eerste serieuze plan om op vier zondagen achtereen de tijd op de klok steeds 20 minuten te vooruit dan wel achteruit te verplaatsen....
“Everyone appreciates the long light evenings. Everyone laments their shrinkage as Autumn approaches, and nearly everyone has given utterance to a regret that the clear bright light of early morning, during Spring and Summer months, is so seldom seen or used.”
Maar ook hier werd uiteindelijk niks mee gedaan....
Ik zou zeggen.... slimme mensen vroeger....?
Van... maar tja... tijdens de 1e wereldoorlog kwam hij daar dan toch die eerste zomertijd.... op 30 april 1916.....
De oorlog was duur en kolen besparen werd een must...
Ook in België en Frankrijk werd de zomertijd doorgevoerd...
Zelfs Engeland was toen niet eigenwijs en voerde het drie weken later in...(zonder referendum of 'order order' geschal)
Van.... tijdens het interbellum (de periode tussen de 1e en de 2e wereldoorlog in) was alles weer normaal....
In de tweede wereldoorlog ging op bevel van de Duitsers heel Nederland over van Amsterdamse tijd naar Midden Europese tijd en de klok ging maar liefst één uur en veertig minuten vooruit...
Zo hadden we de gelijke tijd aan Duitsland....
(Zal ik ook eens aan denken op 4 mei)
De oorlog was voorbij en ja hoor. .1946 en weg zomertijd....
En zo bleef het 31 jaar lang weer bij het oude....
Van..... en toen kwam de oliecrisis in 1973....
De oudjes weten dat nog wel... autoloze zondag.... rolschaatsen op straat.... touwtje springen op de snelweg....het liedje van 'den Uil is in de olie'....Farce Majeur stond er elke week bol van....
Door in de zomers langer gebruik te maken van het zonlicht kon je energie besparen....
Spanje en Albanië begonnen in 1974 met de zomertijd.... gevolgd door Griekenland en Frankrijk in 1975....
Tal van landen volgden het voorbeeld....
En zo is het ook in Nederland vanaf 1977 zo gebleven....
Mijn kinderen en kleinkinderen weten niet beter of er is een zomer een wintertijd...
 Ik ben nog van de generatie ervoor...
Van..... en nu gaan er weer geluiden op dat ze het willen afschaffen....
Het is juist economisch niét zo slim om de verschillende tijden in te voeren omdat mensen... waaronder ik er eentje van ben... er zo heftig op reageren...
Biologisch heftig dan....
Ook dieren passen zich niet zomaar aan....
Geen koe zal een uur eerder opstaan.... en kippen raken van de leg....
Tuinders en boeren moeten allemaal klimaat technische aanpassingen regelen... plantjes mogen immers geen water hebben als de zon op z'n hoogst staat...
In 2019... dit jaar dus... zou de EU een beslissing nemen....
Ze stelden het uit naar 2021....
Het zal me benieuwen....
Van......tja.... belastingaangifte dus...
Ik zal jullie het verhaal besparen....
Het gevloek en getier omdat we alweer de rsdn nummers voor goede doelen moesten opzoeken omdat we de lijst van vorig jaar niet konden vinden...
Het gekreun en gesteun tijdens de zoektocht naar pensioengroei aanwas...
Het getwijfel en geweifel of we nou gezamenlijk of apart aangifte zullen doen....
Het geklooi met drempel bedragen....
Gezeur over WOZ waardes.....
En uiteindelijk het teleurstellende bedragje dat we terugkrijgen....
Plus wederom de belofte het volgens jaar toch écht door een deskundige te laten doen....
Maar ach... dat roepen we al tien jaar....
Van.... wat er ook gebeurd... nu ga ik eerst fatsoenlijker neusdruppels halen....
Prevalin werkt niet....Otrivin niet..... zoutoplossing evenmin... en mijn neus werkt dus ook nog steeds niet....doe mij maar mijn vertrouwende Vicks Sinex neusspray met doseer verstuiver....
Van... en nu dan naar de goeie bekenden die met hun camper aan de Rijnkade staan....
Bepakt en bezakt met taartje en chocolade Paas kuikens (van Mousset) komen we aan...
Altijd knus en gezellig daar in de camper....
Oploskoffie en duur banketbakkers gebak... ik krijg helemaal een vakantiegevoel....
Ze vertellen over hun rondreis door Portugal... en de stop bij Lissabon... waarbij we aan hun lippen hangen....
Ze vertellen over de tocht daarna door Spanje en Frankrijk...
Op zo'n moment kan je dus weer niet wachten tot je met pensioen bent en mag de tijd nóg wel sneller gaan....
Gelukkig kom je snel weer bij zinnen....
Onze tijd komt nog wel....rustig aan maar....
Toch wil Willem eerdaags proberen zijn pensioengelden met één dag vooruit te trekken....
Dat schijnt te kunnen....
Brrrrrr..... nee... ik moet er nog maar even niet aan denken....
Zelfs al zou je dan zeggen... ik ben voor één dag met pensioen...brrrrr... nee. ..
Van.... we genieten van mooie levensverhalen.... en dan is het weer tijd.....
Tja... en dan 's avonds dat tijdsgedoe....
Toch maar laat eten.....
Nog niet moe zijn maar volgens de klok naar bed moeten....
En dat allemaal dankzij de oliecrisis....
Dan zijn zonnepanelen toch heel wat handiger...
Die crisissen niet mee...
Die houden gewoon de zon in de gaten.... ongeacht de mens die daar zijn tijdsbegrip aan geeft .....
Gewoon van hatsekidee... de zon komt op in het oosten dus ochtend en opstaan..........de zon gaat onder in het westen en dus avond en naar bed... en daartussenin zie je maar wat je doet. .
Van.... maar goed... de zon is inmiddels westwaarts naar bed gegaan een paar uur geleden...
Ik volg haar voorbeeld....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten