dinsdag 5 maart 2019

5 maart 2019

Dag van:
Tja. . ..en dan zou je eigenlijk de dokter bellen...
Maar ik word een beetje gaar van ingaan op al die lichamelijke ongemakken....
Dat er iets niet klopt is echter wel duidelijk; vage pijn in mijn onderrug, tintelingen in handen, voeten, benen en waar eigenlijk niet..... mijn huid jeukt en er ontstaan steeds onverklaarbare rode vlekjes die ook weer verdwijnen maar net zo hard weer opkomen... ik slaap me een ongeluk.... heb duizelingen en zie soms wazig.... erge aandrang om te plassen....en nul komma nul eetlust....
Nou geloof ik graag dat er veel bij ouder worden hoort maar dit is wel een beetje vreemd en veel in één keer....
Van.... nou heb ik het niet zo op internet dokteren maar vannacht maakte ik me oprecht zorgen over mezelf.....
Dus kijk je toch hè... zo gaat dat.....
Iets met nieren of bijnieren..... zal dus wel weer schildklier gevolg zijn.... en iets met burn out....
Ik lees maar niet meer verder en besluit de dokter te bellen als ik wakker ben....
De keren dat ik dat mens zie of hoor.... want meestal kan ik dat telefonisch wel af... is voor een antibiotica kuurtje bij keelpijn, buik virus of luchtweg infectie....
Dit is echter andere koek....
Van... maar tja.... dat was dus een voornemen want ik ben weliswaar keurig op tijd wakker om te bellen.... ware het niet dat ik me nog eventjes omdraai en weer verder slaap....
Dan morgen maar bellen en nu eens kijken wat de kruidendokter voorschrijft....
En wat schetst mijn verbazing.... de kruidendokter schrijft dát voor wat ik eigenlijk al aan het doen was omdat mijn lichaam daar al een paar dagen om vroeg; gember eten en basilicum.....
Mijn lijf heeft wel vaker van die rare behoeftes en omdat ik meestal beter naar mijn biologische inwendige dokter luister, knap ik ook vaak wel weer op.....
Al een paar dagen drink ik dus gember thee met citroengras en eet ik s avonds toastje met basilicum pesto....
Alleen dit keer knap ik niet zo heel snel weer op.....
Vandaag maar wat extra er van nemen dus....
En dan voel ik me eigenlijk ook wel weer klaar met dat gezeur....
Mijn generatie klaagt en zeurt niet... die gaat stug door....
En ja... ik weet dat dit niet altijd even verstandig is dus zal ik heus echt waar morgen de dokter bellen.....
Van.... over ouder worden gesproken. ...
Ik weet heus wel dat ieder mens sterfelijk is.... maar och jeetje zonder all die bovenstaande malaise lijkt het me toch wel heel leuk om nog heel oud te worden hoor....
Neem nou bijvoorbeeld dat opmerkelijke nieuws vandaag....
Dat nieuws dat nog zoveel meer aan vernuftige technologieën in petto heeft.... want als dit al kan.... wat kan er dan straks nog allemaal meer....
Het maakt me razend nieuwsgierig...
Ik zal lang niet op alle nieuwigheid zitten te wachten.... en zelfs bij het volgende nieuwtje had ik ook wel eerst even mijn bedenkingen...
Maar dat veegt even een intro..... namelijk dat het zoiets is van.....als een boek gelezen hebben.....
Wanneer ik een boek lees krijgen de personages gezichten...
Gezichten die ik er zelf bij bedenk natuurlijk....
Ik heb wel eens hele discussies gehad met mensen die dezelfde boeken lazen maar daar waar ik de personage donker haar en donkere ogen had toebedeeld, hadden zij juist een jonge blauwogige schone in gedachten....
Mijn personages krijgen ook beweginkjes.... loopjes....
Ik zie ze, terwijl ik het boek lees gaan.... elegant.... met hupjes... stampend met zware tred.....zwalkend enz....
En stemmen bedenk ik erbij.... zwoele stemmen.... harde stemmen... hoge of juist lage stemmen.... rauwe stemmen...
Of eigenlijk.... ik bedenk ze niet.... ze komen gewoon in me op....
Van.... en dan komt de verfilming uit....
Altijd weer een weifeltocht in mijzelf of ik die bekijken zal of niet....
Want daar gaan je mooie fantasieën.... de verhalen met eigen beelden waarin alles klopte....
In de film.... naast het feit dat er vaak de mooiste gedeeltes of dialogen uitgelaten worden omdat die wellicht te moeilijk te filmen zijn.... is de personage ineens volkomen anders....of klopt de stem niet....
Och... hoe erg was dat niet bij 50 tinten grijs.... of bij haar naam was Sarah....
Harry Potter...jaaaaaa  .... daar klopte alles.... behalve een paar scènes die ik graag verfilmd had gezien.....en Zomerliefde van Jan Wolkers.... ook prima. ..
Wanneer de film nou niet klopt met mijn fantasie... dan lees ik altijd het boek nóg een keer.... om het weer van mij te maken. .. eigen te maken....
Van.... maar dat brengt me dus op het nieuws dat ik las....
Echt super opmerkelijk nieuws...... want wat hebben ze gedaan.....????
Ze hebben de stem van Rembrandt weten te ontmaskeren....
Ja heus....!
Kijk.... dat ze van een skelet van 300 jaar oud een reconstructie kunnen maken van hoe die mens eruit gezien moet hebben, dat ken ik.....
Daar kan ik me ook een voorstelling bij maken hoe dat ze dat kunnen en doen....
Maar dat je aan de hand van duizenden en duizenden gelaatsuitdrukkingen... spieren in het gezicht en hals en nek.... kaaklijn... en noem maar op.... stembanden kan reconstrueren.... nee dat gaat mijn pet te boven......
Van... en wat er dan nu toch gebeurd bij mij.....is hetzelfde als bij de verfilmingen van boeken...
Bij Rembrandt heb ik natuurlijk een gezicht...
Een gezicht door zijn zelfportretten... of door schetsen van anderen (zijn leerlingen)....
En ik heb wel drie biografieën gelezen over het leven van Rembrandt....
Zijn leven en zijn gezicht dus, zijn bekend. ..
Maar gedurende het lezen van die biografieën kreeg Rembrandt ook een stem in mijn gedachten....
Zo'n bas stem zeg maar.... beetje getergd, lijzig en belerend ook....
Wil ik die gereconstrueerde stem wel horen.....?
Maar tja.... nieuwsgierigheid voert de boventoon...
Niet in het minst naar hoe ze dat dan gedaan hebben maar ook maar hoe die stem dan klinkt natuurlijk. ..
En dus luister ik.....
En dus ben ik weer eens een desillusie rijker...
Is dit de stem van de man die de Nachtwacht schilderde....?
De compagnie van kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh in 1642 beval om plaats te nemen op de door hem bedachte plekken.... staand... zittend...met hoed op het hoofd of in de hand....
Ik hoor een frivole stem.... de g daar maakte hij een k van.... beetje droge stem ook....
Op geen enkele manier gelijkend op de Rembrandt die ik in gedachte en in het gehoor had...
En ik hink weer eens op twee benen........ hoe mooi kan technologie zijn..... zinnenprikkelend.... nieuwsgierig makend.... inspirerend.... maar hoe mooi is ook het mysterie..... het nimmer onthulde geheim....
Voor degenen die net als ik de nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen volgt hieronder de link naar het filmpje... inclusief de manier waarop ze de stem gereconstrueerd hebben.....erg interessant....
Enneuh.... voor degenen die het mysterie willen laten voor wat het is.... vanaf 5.47 minuten niet meer luisteren... want dan komt de stem.....
https://youtu.be/q93P8Y5Daso
Van.... en verder vandaag....?
Welke gek heeft die takken in de sloot gegooid na het snoeien....
Heb ik een complete takkenbos voor de vlonder liggen....
Van.... kijk nou toch eens hoe snel de lente haar werk doet... de knoppen van de appelboom staan op knappen.....
Nooit geweten dat er haartjes omheen zaten....
Van..... de boom voor de overleden zoon van onze vrienden is vandaag geplant....
Prachtig op de zorgboerderij waar hij werkte...
Een ere plek.... een monumentje.....
Van.... deel 1 van de vakantie maar weer geboekt....
Met onze vakantie vrienden en de kinderen kamperen in Wilsumer Berge ......
Ons vaste plekje is een jaar plaats voor anderen geworden... dat is even een domper....
En nu nog bedenken waar Willem en ik samen heen zullen gaan....ná heet kamperen.....
Van.... Willem oefent bij het koor vanavond in verband met het optreden aanstaande vrijdag....
Maar oeps wat valt dat zwaar bij de wetenschap dat Real Madrid- Ajax speelt....
Om kwart voor tien komt hij de kamer in rennen.....1-4....1-4.....
Het duurt even voor ik begrijp dat Ajax die 4 scoorde......
Van...... tranen bij het verhaal van Nico Dijkshoorn over zijn nieuwe boek en zijn oude boek. ..
Wat ben ik fan van die man....... en wat liggen onze verhalen wat betreft ouders en jeugd,  dicht bij elkaar....
En juist daarom twijfel ik of ik de boeken zal aanschaffen.... want als zijn verhaal mij al in tranen brengt.... hoe moet dat dan wel niet zijn als ik die boeken lees.....
Enfin. . ik hoef me dan niet druk te maken over reconstrueren van gezichten en stemmen.... want die kan ik me nog levendig voor de geest halen....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten