donderdag 28 maart 2019

28 maart 2019

Dag van:
"Juf kijk.... het kasteel van rechtvaardigheid"....
Voor mijn neus wordt blok voor blok een vernuftig bouwwerk opgebouwd...
Het kasteel van rechtvaardigheid begrijp ik nu....
Prachtig kasteel jongens.... opper ik.....
Mooie torens... wauw een echte adderkuil ....
"Ja juf en hier de kanonnen en daar de gevechtshelikopter....het is oorlogstijd"....
Niet echt een rechtvaardige tijd jongens beweer ik....
"Jawel juf... want wij zijn de goeie...."
Mijn hersens tergen mijn moreel geweten.....
De goeie in oorlogstijd..... rechtvaardigheid in oorlogstijd....
Heb je goeie rechtvaardige oorlogen...?
Zeg jongens, ....vraag ik.... wat doen de goeie eigenlijk...?
"Die schieten de slechteriken dood.... daar".....
Hij wijst naar de andere kant van de tafel waar een soort bunker gebouwd wordt....
Nu word ik toch nieuwsgierig naar wat de slechteriken dan doen.... en vraag het dus....
"... Euh..... die vermoorden de goeieriken natuurlijk..."
Het lijkt zo ingewikkeld maar het is dus simpeler dan ik dacht...
Zeg.... maar waarom vermoorden die slechteriken de goeieriken dan,.... vraag ik...
"... nou... euh....omdat de slechteriken meer geld en goud willen..."
"En omdat de goeieriken de slechteriken in de gevangenis willen stoppen..."vult een vriendje aan....
Hmm... antwoord ik op mijn beurt.... dus de slechteriken hebben niet zoveel geld....?
"Jawel... nu wel... maar ze willen nog meer...."
Van..... de oorlog op de groepstafel heeft zich inmiddels uitgebreid tot 6 deelnemers....
De helikopters vliegen af en aan... de blokken vliegen je om de oren.....
Zeg jongens..... als ik het zo bekijk wint er niemand..... alles is kapot....
Ze kijken even op uit hun oorlogsspel.....
De juf heeft gelijk.....
Dan zegt er eentje...."oorlog kan je nooit winnen.... je moet je overgeven...."
En wie geeft zich dan over, vraag ik oprecht belangstellend....
"Nou ja... soms de één en soms de ander...."
"Ja.... nou... waar de meeste dood zijn gegaan...." vervolgt een ander...
"Of als de kogels op zijn...."
En dan hoor ik nog een opmerking...."als ze het weer goed maken...."
"Ja maar dat duurt veel te lang... meestal nooit...." zegt iemand anders....
Ik geloof dat ik vrede toch gezelliger vind, meng ik me er nog één keer tussen....
En dan volgt de logica...."maar dan moet je eerst oorlog hebben"....
Van... misschien heeft rechtvaardigheid toch meer kanten dan ik dacht....
Dan komt de laatste leerling binnen.....
Jongens we gaan opruimen.... rekenboeken op tafel.... taak 4 en 5 van blok 8....
En op dit moment ben ik geloof ik de meest onrechtvaardige juf die er bestaat....zouden ze daar ook kastelen voor hebben....?
Ik vrees alleen diep weggestopte muffe kerkers....
Van.... ik sta vandaag voor een hoger niveau groep....
Meestal spelen daar het gedrag of lichamelijke beperkingen een rol...
Maar ach..... wat heet beperking hier op school....
Je creëert vooral mogelijkheden en kansen....
Vandaag werk ik met een nieuwe methode die ze IPC noemen...
Het onderwerp deze keer is 'hersenen'
Ik laat op een plaatje zien waar je 'denken/ leren'  plaatsvindt.... je gevoel, gedrag, emotie... en je geheugen....
"Hé daar ben ik mijn gymtas vandaag dus vergeten"....roept er één door de klas....
Nee joh.. roept een ander... dat werkt bij je moeder niet....
Ik zeg: die hebben de les begrepen!!!....
En weer een ander vervolgd.... dat zijn mijn bewaar hersens en die daar zijn mijn kwijt raak hersens....
Zouden je geheugen hersens alleen maar iets kunnen vergeten maar nooit iets onthouden....vraag ik...
En daar zijn ze allemaal stellig in. . het antwoord is nee want voor onthouden gebruik je je denk hersens....
Van.... het was een heerlijke dag....
Zelfs ik heb weer veel geleerd....
Mijn vier dagen zitten erop... ik mag weekend vieren....
Laat ik die eens beginnen met een kop koffie bij mijn vriendinnetje....
Ik plof dan ook even later bij haar op de bank met een plof van 'hier kom ik nooit meer vanaf'....
We hebben weer heel wat over en weer een bij te kletsen....(ons geheugen werkt nog prima)
Toch zal ik met mijn weekend billen van die bank af moeten....
De thuis plicht roept....
Eten maken voor de baas en zijn dochter....
En vanavond diezelfde baas leren hoe hij morgen zijn nieuwe digitale schoolbord, dat vandaag geplaatst werd terwijl hij vrij was, werkt....
Toevallig heb ik hetzelfde bord met hetzelfde besturingssysteem in mijn eigen klas...
Van... Willem en iets digitaals aanleren is echter de ergste nachtmerrie die je kan overkomen...
Want iets in Willem heeft een aversie tegen 'digitaals'....
Eigenlijk meer....ALLES in Willem heeft een aversie tegen ALLES wat digitaal is....
Zoiets van... de analoge goeierik tegen de digitale slechterik.....
Niks geen rechtvaardigheid.... digitaal onrecht wordt hem aangedaan...
Ga d'r maar aanstaan om een onwillige goeierik wat slechts bij te brengen....
Van... ik haal dus diep adem... recht mijn rug.... adem we diep uit.... en begin...
Een account aanmaken lukt al niet omdat hij het nieuwe office 365... en dus zijn Outlook niet inkomt...
Je moet iets niet opgepikt hebben Willem.... want dit is maar halve informatie die je me geeft...
We geven de moed op....
Regel dat account morgen maar op school....
Open mijn account maar....
"Je gaat te snel... nou heb ik niet gezien hoe je daar komt...."
Ik klik op pijltje terug....
"Nee... je moet helemaal terug want zo snap ik het niet"...
Ik ga helemaal terug....
Open mijn account weer en kom op de openingspagina....
"Allemaal andere icoontjes"...
Ja dat klopt Willem. .. maar ze zijn wel logisch....
"Hoe kan een handje nou logisch zijn terwijl een pijltje bewerken betekent"...
Omdat je met een handje werkt en met een pijltje bewerkt....
"Dat is niet logisch voor mij Wampie...."
"Hoe maak ik tekst?"....
Met het icoon A Willem....
"Dat is toch niet logisch Wampie...."
Hoe logisch wil je het hebben Willem... de A is een letter en een letter is tekst....
" Maar ik ben een toetsenbord gewend....!"....
Help.... mijn geduld....
Klik op de A Willem en dan in het scherm....
"Waarom in het scherm... ik klik toch al op de A"....
Doen Willem!!!!
"De tekst past er niet in....."
Bewerken Willem... klik op de pijl.... nu op het woord.... en nu groter maken. ..
Nee Willem je moet slepen....
"Slepen is onlogisch Wampie... hoe moet ik dat weten. .?"
Willem dat hoef je niet te weten... dat leer ik je nu....
"Maar het is onlogisch Wampie....
Willem het is heel logisch...
"Maar niet voor mij..."
Willem.... als ze het bord voor jou logisch maken zou de complete onderwijswereld in de problemen raken en niet verder kunnen dus sleep nou maar....
"En hoe kan ik daar een plaatje bij maken...?"
Kijk Willem... bij afbeeldingen....
Hier via internet,  hier uit het programma zelf...
"Oooooh nee.... veel te veel.... onoverzichtelijk....!"
En niet logisch zeker....
"Nee, ook niet logisch...."
"En hoe krijg ik het stoplicht dat ze stil zijn en zelfstandig werken...?"
Hier bij de tools Willem.... klik er maar op....
"Veel te groot.... en waarom in het midden... ik krijg hem niet aan de kant..."
Willem dan zal je je les moeten verplaatsen als het stoplicht niet te verzetten is....
"Maar dat is toch....."
Ja Willem... dat is onlogisch en onrechtvaardig... en oneerlijk.... maar het is nu eenmaal zo...
Weet je wat... probeer nou maar wat dingen... zolang je niks opslaat kan het geen kwaad....
"Waarom komt alles over elkaar heen...?"
Omdat je niet alles op 1 pagina hoeft te zetten Willem... kijk hier zijn subpagina's....
"Daar ga ik niet aan beginnen..."
Dan moet je het zelf weten....
"Maar hoe krijg ik alles er dan op...?"
Niet Willem....
Die krijg je er zo niet op...
"Ik word hier chagrijnig van..."
Goh Willem... je bent niet de enige....
En ... ik moet er niet aan denken maar overmorgen moeten we ook de belasting nog digitaal invullen....
"En jij maakt toch die Paas PowerPoint wel hè..."
Van.... ik vraag me af hoe dat hersenstelsel van Willem er van binnen uitziet...
Volgens mij bestaat het uit enkel een heel brok limbische massa....






Geen opmerkingen:

Een reactie posten